Suomessa asuvan ulkomaalaisen asiakkaan pankkipalveluiden avaus
Saat päivittäisten pankki- ja raha-asioittesi hoitoon Käyttötilin, Pankkitunnukset ja Nordea Debit -kortin, kun tulet asiakkaaksi Nordeaan.
Pankkipalveluiden avaamista varten sinulla tulee olla voimassaoleva henkilöllisyysasiakirja ja oleskeluoikeus Suomeen.
Pankkitunnukset käyvät myös sähköiseen tunnistautumiseen (e-tunniste) ns. kolmannen osapuolen palveluihin. Silloin sinulla tulee olla Suomen, toisen ETA-maan, Sveitsin tai San Marinon myöntämä passi tai henkilökortti sekä suomalainen henkilötunnus. Jos sinulla ei ole edellä mainittuja henkilöllisyysasiakirjoja, vahvan sähköisen tunnistamisen hakemukseen liittyvän ensitunnistamisen voi tehdä poliisi.
Henkilöllisyysasiakirja
Hyväksymme asiakassuhteen avaukseen voimassaolevan ulkomaisen viranomaisen myöntämän ja Suomen hyväksymän matkustusasiakirjan, joita ovat
- passi (ei muukalaispassi)
- ETA-alueella (Euroopan Talousalue) myönnetty henkilökortti (myös San Marino ja Sveitsi).
Oleskeluoikeus Suomessa
Sinulla tulee olla todistus oleskeluoikeudesta Suomessa
- EU-alueen ulkopuolisena kansalaisena oleskelulupa tai vireilläolotodistus siitä, että hakemus on jätetty
- EU -alueen kansalaisena EU-rekisteröinti Suomeen.
Suomalainen henkilötunnus
Asiakkuuden avausta varten sinulla tulee olla suomalainen henkilötunnus. Jos sinulla ei vielä ole suomalaista henkilötunnusta, hae henkilötunnusta ennen palveluiden hakemista.
Poikkeustapauksissa ota yhteys Asiakaspalveluun.
Palveluiden avaus
Palvelemme asiakkaita suomeksi, ruotsisi ja englanniksi. Jos sinulla ei ole palvelukieliemme osaamista, tarvitset tulkin mukaasi.
- Varaa aika konttoriin soittamalla 0200 3000 (suomi)
tai 0200 70000 (englanti). - Konttorikäynnillä vastaanotamme ja tarkistamme asiakirjat sekä täytämme asiakkuus- ja palveluhakemuksen.
- Tämän jälkeen olemme sinuun yhteydessä puhelimitse ja käymme läpi tilanteesi ja pankkipalvelutarpeesi.
- Saat sopimukset postissa kotiin, kun olemme avanneet palvelut sinulle.
Maahanmuuttovirasto opastaa Suomessa oleskeluun liittyvissä asioissa kuten turvapaikkaa tai oleskelulupaa hakevia.
Maahanmuuttovirastolla on myös käytössä turvapaikan hakemusvaiheessa Maahanmuuttoviraston tarjoama maksukorttiratkaisu mm. vastaanottorahaa varten, jolloin välttämättä heti ei ole tarvetta pankkipalveluille.