Vinkkejä turvalliseen pankkiasiointiin

1. Maltti on valttia – myös verkossa 

Huijarit luottavat hektiseen arkeen: kesken kiireiden voi huomaamatta tulla klikanneeksi linkkiä, jossa kerrotaan saapuneesta paketista, erääntyneestä maksusta tai lukitusta maksukortista. 

Huijauksissa saatetaan luoda kiireen ja paineen tunne. Jos et toimi nyt, tilisi keskeytyy tai maksu erääntyy. 

Kuten monessa muussakin asiassa, myös verkossa maltti on valttia. Tarvittaessa on hyvä pysähtyä hetkeksi ja pohtia, onko linkki aito tai vaikuttaako jokin asia liian hyvältä ollakseen totta. 

2. Huijari voi teeskennellä olevansa kuka tahansa 

Rakkaus- ja sijoitushuijauksissa huijari voi teeskennellä olevansa kriisialueella oleva sotilas tai sijoitusyhtiön edustaja. Viime vuosina huijaukset, joissa tekijä esiintyy uhrin tuttavana, ovat lisääntyneet. Huijarit käyttävät eri pikaviestinsovelluksia ja esiintyvät uhrin sukulaisena, perheenjäsenenä tai tuttavana. He kertovat osallistuvansa kilpailuun tai arvontaan tai pyytävät apua laskun maksamiseen. 

Muista, että henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai korttitietoja ei pidä antaa kenellekään, ei edes tutulle tai sukulaiselle. Mikäli perheenjäsenesi lähettää sinulle viestin uudesta puhelinnumerosta ja pyytää maksamaan laskun, varmista yhteydenotto soittamalla henkilön vanhaan numeroon. 

3. Tarkkuutta hakukoneiden kanssa 

Hakukoneiden käyttö verkossa on helppoa ja hyödyllistä, joten niitä hyödyntävät myös huijarit. Kirjautuessasi pankkitunnuksilla mihin tahansa palveluun, kirjoita koko verkko-osoite selaimen osoitekenttään tai käytä suosikkia tai kirjanmerkkiä. Mikäli etsit tietyn palveluntarjoajan yhteystietoja, tarkista ne heidän omilta kotisivuiltaan. 

Vältä hakukoneita hakeutuessasi verkkosivuille, joihin kirjaudutaan pankkitunnuksilla. Huijarit ovat voineet upottaa hakutuloksiin kalastelusivuja, joita käytetään pankkisalaisen tiedon kalasteluun. 

4. Varmista Nordea ID -sovelluksesta, mitä vahvistat 

Vahvistaessasi tapahtumaa Nordea ID -sovelluksella, tarkista, että sovelluksessa näkyvät tiedot täsmäävät tapahtumaan, jota olet tekemässä. Tarkista, että tapahtuman summa, saaja ja päivämäärä ovat oikein. Kannusta myös läheisiäsi tarkistamaan tapahtumatiedot aina Nordea ID -sovelluksesta ennen hyväksymistä. 

Jos sovelluksen hyväksymispyynnöt eivät liity omaan asiointiisi, ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.

5. Suhtaudu kriittisesti tarjouksiin 

Uskomattoman kuuloisia tarjouksia käytetään erilaisissa huijauksissa. Tarjous voi olla esimerkiksi upea sijoitusmahdollisuus, edullinen laina tai liput loppuun myytyyn tapahtumaan. Niiden tarkoituksena on houkutella uhri tekemään sijoituksia tai ostoksia tuotteista, joita hän ei saa. 
Jos törmäät verkossa tarjoukseen, joka vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, pysähdy hetkeksi. Tarvittaessa kysy tuttavan tai perheenjäsenen mielipidettä. Jos jokin vaikuttaa liian hyvältä ollakseen totta, se harvoin on totta. 

6. Keskustele aiheesta lähipiriisi kanssa 

Tietoisuus eri huijauksista on tärkeää niiden torjunnassa. Mitä tutumpia huijareiden käyttämät tekniikat ovat, sitä paremmin niiltä voi suojautua. 
Juttele turvallisesta verkkoasioinnista lähipiirisi kanssa. Mikäli he kertovat, että ovat saaneet yllättäviä yhteydenottoja, rahapyyntöjä tai uskomattomia tarjouksia verkossa, kysy asiasta tarkemmin. Varmista, että lähipiirisi tietää, miten toimia, mikäli he joutuvat huijauksen uhriksi.

7. Älä jää asian kanssa yksin 

Apua turvalliseen verkko- ja pankkiasiointiin on saatavilla. Tukea digiasiointiin löydät verkkosivuiltamme. 

Lue, miten voit hoitaa päivittäiset pankkiasiat helposti ja turvallisesti.

Huijauksen uhriksi joutuminen ei ole kenenkään oma valinta. Mikäli olet joutunut huijauksen uhriksi, älä jää asian kanssa yksin. Puhu tapahtuneesta läheistesi kanssa. Keskusteluapua on saatavilla myös esimerkiksi Rikosuhripäivystys RIKUn kautta. 

Näissä tapauksissa Nordea voi olla sinuun yhteydessä 

Turvallisuutesi takia Nordea ei lähtökohtaisesti ota sinuun yhteyttä sähköpostitse tai puhelimitse. Saatamme olla sinuun poikkeuksellisesti yhteydessä puhelimen tai sähköpostin kautta, jos olet ollut ensin itse yhteydessä meihin.​

Voit myös saada Nordealta sähköpostitse markkinointiviestintää, jos olet antanut meille tätä varten suostumuksen. Voit hallinnoida omia suostumuksiasi mobiili- tai verkkopankin kohdassa ”Suostumukset”.

Viestin aitoutta arvioidessasi ota huomioon, että 

  • emme koskaan pyydä luottamuksellisia tietoja, kuten luottokorttitietoja, tilinumeroita, pankkitunnuksia tai salasanoja, eikä sinun koskaan pidä antaa meille sellaisia tietoja​.
  • emme koskaan lähetä linkkejä ohjelmistoihin tai sovelluksiin, joita sinun pitäisi asentaa tietokoneelle tain mobiililaitteelle.

Jos sinulta pyydetään tällaisia tietoja, kyselyn lähettäjä ei ole Nordea tai luotettu kumppanimme.

Saitko kutsun asiakaskyselyyn?  Lue lisää asiakaskyselyistämme.

Henkilö- ja yritysasiakkaiden turvallisuus

Lue, miten voit suojautua huijauksilta ja miten toimia, jos jouduit huijatuksi.

Palaa takaisin turvallisuuden aloitussivulle

Kortin katoaminen

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje se viipymättä sulkupalvelun kautta.

Lue lisää kortin katoamisesta

Korttireklamaatio

Tee korttireklamaatio jos huomaat tilitapahtumissasi tai luottokorttilaskullasi korttiostoja tai -nostoja, joita et tunnista.

Lue lisää korttireklamaation tekemisestä

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin