Et par hjemme som smiler og ser på nettbrett sammen.

Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Turvallisuutesi on meille tärkeää, siksi kehitämme turvallisuusratkaisujamme ja palveluitamme jatkuvasti. Loppuvuoden kiireitä ja alennuskampanjoita pyritään hyödyntämään erityisesti verkkokauppahuijauksissa. Tarkista oheisista vinkeistä, miten teet verkko-ostoksia turvallisemmin ja kerro vinkeistä myös läheisillesi.

1. Arvioi verkkokaupan luotettavuutta

Tarkista, löytyykö sivustolta yrityksen yhteystietoja, yhteydenottokanavia tai ohjeita tuotepalautusten varalle.

Huijaussivustoilla suomen kieli saattaa olla rikkonaista tai ontuvaa. Vaikka tuotteiden kuvaukset olisi kirjoitettu hyvällä suomen kielellä, usein tilausehdot (engl. terms and conditions) on voitu kirjoittaa kokonaan muulla kielellä tai huonolla suomella.

Kiinnitä huomiota myös sivuston visuaaliseen ilmeeseen. Epäluotettavilla toimijoilla sivuston visuaalinen ilme on usein heikko.

2. Tarkista, mihin syötät korttisi tiedot

Kuten pankkitunnuksia, myös korttitietoja kalastellaan eri toimijoiden nimissä. Kalastelulinkkejä levitetään sähköpostilla, tekstiviesteillä, sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa.

Korttitietoja kalastellaan enenevissä määrin myös käytetyn tavaran myyntipalstoilla.

Mikäli saat linkin, josta klikatessa sinulta pyydetään korttitietoja, tarkista linkin lähettäjä ja tarvittaessa tarkista linkin oikeellisuus heidän asiakaspalvelustaan.

3. Varmista Nordea ID -sovelluksesta, mitä vahvistat

Vahvistaessasi korttiostosta Nordea ID -sovelluksella, tarkista, että sovelluksessa näkyvät tiedot täsmäävät ostokseen, jota olet tekemässä. Mikäli olet vahvistamassa tilisiirtoa tai e-maksua, tarkista, että sovelluksessa näkyvä summa, saajan nimi ja tilinumero täsmäävät tapahtumaan, jota olet tekemässä.

Jos sovelluksen hyväksymispyynnöt eivät liity omaan asiointiisi, ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.

4. Muista maltti myös verkko-ostoksissa

Suhtaudu kriittisesti hupeneviin tuotteisiin ja pian loppuviin alennuksiin. Petostelijat pyrkivät luomaan kiireen tuntua, jotta saisivat houkuteltua enemmän uhreja.

Varaa verkko-ostosten tekemiseen aikaa, jotta voit tarvittaessa rauhassa arvioida toimijan luotettavuutta ja tarkistaa, mihin syötät korttisi tiedot. Lue Nordea ID -sovelluksen vahvistuspyynnöt huolellisesti ennen niiden hyväksymistä.

5. Tarkista tilauksen ehdot tilausansojen varalta 

Verkossa mainostettaviin tilausansoihin houkutellaan mukaan edullisella tuotetarjouksella tai arvonnoilla. Lunastettaessa tuotetta tai arvontavoittoa, pyydetään hyväksymään ehdot, joissa tilaaja sitoutuukin kuukausittaisiin veloituksiin.

Tarkista, että tilaus on kertaluontoinen etkä hyväksy jatkuvaa tilausta, mikäli se ei ole ostoksesi tarkoitus.

6. Rajoita korttisi käyttöä tarvittaessa 

Jos kortiltasi ei veloiteta toistuvia internet-maksuja, estä internet-käyttö ja muuta asetusta tarvittaessa. Määritä maksukorteillesi matalat turvarajat ja salli kortin käyttö vain tietyllä maantieteellisellä alueella.  Turvarajat ja maantieteellinen rajaus vaikuttavat korttimaksuihin sekä käteisnostoihin automaateilla.

Voit muuttaa korttisi asetuksia verkko- ja mobiilipankissa. Muutokset ovat heti voimassa. Lue tarkemmin turvarajoista ja kortin turvallisesta käytöstä

7. Mikäli mahdollista, maksa luottokortilla

Verkko-ostoksiin luottokortti on turvallisin maksutapa. Kun maksat ostoksesi luottokortilla et joudu syöttämään myyjälle henkilötietojasi, kuten henkilötunnustasi. Lisäksi  verkko-ostoksesi varmistetaan usein vahvan tunnistuksen avulla, jolloin kukaan ei voi tietämättäsi käyttää luottokorttia.

Luottokortilla maksaessasi ostoksesi saavat vahvan luotto-ostoksen kuluttajasuojan: sinun on mahdollista saada ostokseen käyttämäsi rahat takaisin, jos esimerkiksi

  • Ostoksesi saapuu vahingoittuneena tai se ei saavu lainkaan
  • Sinua veloitetaan kahteen kertaan
  • Ostit tuotteen tai palvelun ja myyjä menee konkurssiin, etkä saa ostamaasi tuotte tai palvelua

Lue lisää muista luotolla ostamisen hyödyistä.

Näissä tapauksissa Nordea voi olla sinuun yhteydessä 

Saatamme olla sinuun yhteydessä puhelimitse, verkkopankin tai sähköpostin kautta, silloin kun olet ollut itse suoraan yhteydessä pankkiin tai jos sinut on valittu osallistumaan tutkimukseen.  

Kyselyn aitoutta arvioidessasi ota huomioon, että 

  • emme koskaan pyydä luottamuksellisia tietoja, kuten luottokorttitietoja, tilinumeroja tai salasanoja, eikä sinun koskaan pidä antaa meille sellaisia tietoja  
  • emme koskaan lähetä linkkejä ohjelmistoihin tai sovelluksiin, joita sinun pitäisi asentaa tietokoneelle tai mobiililaitteelle. 

Jos sinulta kysytään tällaisia tietoja, kyselyn lähettäjä ei ole Nordea tai luotettu kumppanimme.

Lue tarkemmin asiakaskyselyistämme.

Henkilö- ja yritysasiakkaiden turvallisuus

Lue, miten voit suojautua huijauksilta ja miten toimia, jos jouduit huijatuksi.

Palaa takaisin turvallisuuden aloitussivulle

Kortin katoaminen ja korttireklamaatio

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje se viipymättä sulkupalvelun kautta. Toimithan välittömästi myös, jos kortillasi on sinulle kuulumattomia ostoja.

Lue lisää kortin katomisesta ja korttireklamaatiosta

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin