Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Erilaisia huijaus- tai kalastelumuotoja on tällä hetkellä runsaasti, ja usein huijausviestit ja -sivut ovat aidon oloisia. Ota vinkit omaan käyttöön ja kerro läheisillesi ohjeet, joita noudattamalla hoidat pankkiasioitasi turvallisesti.

1. Älä luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään 

Muista, että pankki ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä. Jos sinulta kysytään pankkitunnuksiasi näillä tavoin, älä reagoi. Huijausviesti saattaa tulla pankin nimissä. 

Huijausviesteissä on tyypillisesti linkki, jonka takaa ohjataan tekemään kirjautuminen verkkopankkitunnuksilla. Älä kirjaudu verkkopankkitunnuksillasi viesteissä olevien linkkien kautta, vaan käytä mobiilipankkiasi tai hakeudu verkkopankkiin kirjoittamalla selaimen osoiteriville nordea.fi. 

Myös maksukorttisi PIN-koodi on henkilökohtainen, eikä sitä pidä kertoa kenellekään.

2. Kiinnitä huomiota salasanaasi 

Älä käytä liian yksinkertaisia salasanoja tai salasanoja, jotka voidaan yhdistää sinuun, kuten 0000, 1234, oma syntymäpäiväsi jne. 

Muista myös käyttää puhelimessa eri sisäänpääsykoodeja, esimerkiksi PIN-koodin ja pääsykoodin tulisi olla eri numeroyhdistelmiä. 

3. Näin kirjaudut verkkopankkiin turvallisesti  

Kun haluat asioida verkkopankissa, mene verkkopankin kirjautumissivulle kirjoittamalla verkkoselaimen osoiteriville nordea.fi. Näin pääset suoraan Nordean omalle verkkosivulle, jonka Kirjaudu-painikkeen kautta pääset verkkopankkiin. 

Emme suosittele hakeutumaan pankin sivuille hakukonehaun (esim. Google, Bing tai Yahoo) kautta. Hakukoneen kautta saatat päätyä huijaussivustolle, joka voi näyttää erehdyttävästi Nordean verkkopankin sisäänkirjautumissivulta.  

Jos kuitenkin huomaat antaneesi tunnuksesi valesivustolle, ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.  

4. Näpyttele tunnuslukusovellukseen PIN-koodisi vain asiointihetkellä 

Verkkopankkiasiointiin, korttitapahtumien vahvistamiseen ja asiointiin Suomi.fi-palvelussa (esim. OmaKanta ja Omavero) tarvitaan vahvan tunnistautumisen välineet. Nordean asiakkailla on käytössään verkkopankkitunnukseen yhdistetty Tunnuslukusovellus ja Tunnuslukulaite. Käytä näitä välineitä vain silloin, kun vahvistuspyynnöt liittyvät omaan asiointiisi palveluissa.

Näppäile tunnuslukulaitteeseen tai tunnuslukusovellukseen PIN-koodi vain silloin, kun olet parhaillaan kirjautumassa verkko- tai mobiilipankkiin, vahvistamassa tilisiirtoa tai korttimaksua verkko-ostosta tehdessäsi tai asioimassa Suomi.fi-palvelussa. 

Tunnuslukusovellusta käyttäessäsi lue aina huolellisesti, mitä tunnuslukusovellus pyytää sinua vahvistamaan. Jos hyväksymispyynnöt eivät liity omaan asiointiisi, ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.  

5. Älä avaa tuntemattomia linkkejä tai liitteitä  

Jos saat tuntemattomilta lähettäjiltä sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä, jotka sisältävät linkkejä tai liitetiedostoja, varmista aina, että saamasi viesti liittyy tuotteeseen tai ostoon, jonka olet itse tilannut. Kyseessä saattaa olla huijausyritys. Yksi esimerkki huijausyrityksestä on tekstiviesti, jossa pyydetään maksamaan lisää postimaksuja. 

Älä klikkaa tällaisissa viesteissä olevia linkkejä tai avaa niiden sisältämiä liitetiedostoja. Älä myöskään anna korttitietojasi tai kirjaudu pankkitunnuksillasi viesteissä olevien linkkien kautta.  

6. Maksukortin turvallinen käyttö 

Määritä kortillesi verkko- tai mobiilipankissa matalat turvarajat ja salli kortin käyttö vain tietyllä maantieteellisellä alueella, joka vastaa omaa päivittäistä kortin käyttöäsi. Mikäli korttitietosi päätyvät jostain syystä vääriin käsiin, näillä turvatoimilla minimoit kortin väärinkäytöstä koituvat vahingot. 

Turvarajoja voit muuttaa itse aina tarpeen mukaan mobiili- ja verkkopankissasi. Voit asettaa rajat myös soittamalla asiakaspalveluumme tunnistautuneena. 

Lue tarkemmin turvarajoista ja kortin turvallisesta käytöstä

7. Näin autat turvallisesti läheistäsi pankkiasioiden hoidossa 

Jos tilinomistaja tarvitsee apua pankkiasioidensa hoidossa, hän voi antaa tiliinsä käyttöoikeuden. Käyttöoikeuden lisääminen vaatii sekä tilinomistajan että käyttöoikeudenhaltijan suostumuksen. 

Lisäät käyttöoikeuden kätevästi puhelimitse asiakaspalvelussamme. Silloin paras tapa on soittaa yhdessä. Kummankin osapuolen tulee tunnistautua puhelun aikana pankkitunnuksillaan.  

Näissä tapauksissa Nordea voi olla sinuun yhteydessä 

Saatamme olla sinuun yhteydessä puhelimitse, verkkopankin tai sähköpostin kautta, silloin kun olet ollut itse suoraan yhteydessä pankkiin tai jos sinut on valittu osallistumaan tutkimukseen.  

Kyselyn aitoutta arvioidessasi ota huomioon, että 

  • emme koskaan pyydä luottamuksellisia tietoja, kuten luottokorttitietoja, tilinumeroja tai salasanoja, eikä sinun koskaan pidä antaa meille sellaisia tietoja  
  • emme koskaan lähetä linkkejä ohjelmistoihin tai sovelluksiin, joita sinun pitäisi asentaa tietokoneelle tai mobiililaitteelle. 

Jos sinulta kysytään tällaisia tietoja, kyselyn lähettäjä ei ole Nordea tai luotettu kumppanimme. Jos epäilet kyselyn aitoutta, voit aina tiedustella asiaa sähköpostitse osoitteesta cbi@nordea.com. 

Lue tarkemmin asiakaskyselyistämme 

Jos kortti katoaa

Jos korttisi katoaa, varastetaan tai se jää ulkomailla automaattiin, ilmoita siitä välittömästi korttien sulkupalveluun.

Lue katoamisilmoituksesta ja korttireklamaatiosta

Erilaisia huijausmuotoja

Erilaisia huijausmuotoja on paljon. Opettele tuntemaan niiden variaatiot, niin pysyt askeleen huijareita edellä.

Lue lisää eri huijausmuodoista

Suositeltavia suojautumiskeinoja

Noudattamalla suosituksiamme pystyt suojautumaan huijauksilta.

Lue lisää suojautumiskeinoista