Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Henkilö- ja yritysasiakkaisiin kohdistuvia huijauksia on tällä hetkellä paljon liikkeellä, ja usein huijausviestit ja -sivut ovat aidon oloisia. Ota oheiset vinkit omaan käyttöösi ja kerro myös läheisillesi, miten pankkipalveluita voi käyttää mahdollisimman turvallisesti.

1. Älä luovuta pankkitunnuksiasi kenellekään 

Muista, että pankki ei koskaan pyydä pankkitunnuksia puhelimitse, sähköpostitse tai tekstiviesteillä. Jos sinulta kysytään pankkitunnuksiasi näillä tavoin, älä reagoi vaikka yhteydenottaja esiintyisikin pankin tai viranomaisen edustajana.

Pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset ja ne on tarkoitettu ainoastaan sinun käyttöösi, ei kenenkään muun. Ethän kerro tunnuksiasi edes ystäville tai perheenjäsenille.

Myös maksukorttisi PIN-koodi on henkilökohtainen, eikä sitä pidä kertoa kenellekään.

2. Kirjaudu verkkopankkiin turvallisesti  

Kun asioit verkkopankissa, mene verkkopankin kirjautumissivulle kirjoittamalla verkkoselaimen osoiteriville nordea.fi. Näin pääset suoraan Nordean omalle verkkosivulle, jonka Kirjaudu-painikkeen kautta pääset verkkopankkiin. 

Ethän hakeudu pankin verkkosivuille hakukonehaun (esimerkiksi Google, Bing tai Yahoo) kautta. Hakukoneen kautta saatat päätyä huijaussivustolle, joka voi näyttää erehdyttävästi Nordean verkkopankin sisäänkirjautumissivulta.  

Jos huomaat antaneesi tunnuksesi valesivustolle, sulje tunnukset soittamalla Sulkupalveluun puh. +358 20 333 (pvm/mpm*) ja ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.

3. Näpyttele tunnuslukusovelluksen ja -laitteen pin-koodi vain asiointihetkellä 

Näppäile tunnuslukulaitteeseen tai tunnuslukusovellukseen pin-koodi vain silloin, kun olet parhaillaan kirjautumassa verkko- tai mobiilipankkiin, vahvistamassa tilisiirtoa tai korttimaksua tai asioimassa kolmansien osapuolten palveluissa.

Mikäli tunnuslukusovellus tai -laite pyytää pin-koodia vaikka et ole itse kirjautumassa mihinkään palveluun tai vahvistamassa maksutapahtumaa, älä syötä pin-koodiasi. Ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.

4. Tarkista, mitä vahvistat

Kun käytät tunnuslukusovellusta, lue aina huolellisesti, mitä tunnuslukusovellus pyytää sinua vahvistamaan. Sovellus voi pyytää esimerkiksi vahvistamaan kirjautumisen kolmannen osapuolen palveluun, vahvistamaan korttimaksun tai tilisiirron.

Mikäli olet vahvistamassa tilisiirtoa, tarkista, että sovelluksessa näkyvä summa, saajan nimi ja tilinumero täsmäävät tapahtumaan, jota olet tekemässä.

Jos sovelluksen hyväksymispyynnöt eivät liity omaan asiointiisi, ole viipymättä yhteydessä asiakaspalveluumme.

5. Älä avaa tuntemattomia linkkejä tai liitteitä  

Jos saat tuntemattomilta lähettäjiltä sähköpostiviestejä tai tekstiviestejä, jotka sisältävät linkkejä tai liitetiedostoja, varmista aina, että saamasi viesti liittyy itse tilaamaasi tuotteeseen tai ostoon. Kyseessä saattaa olla huijausyritys. Yksi esimerkki huijausyrityksestä on tekstiviesti, jossa pyydetään maksamaan lisää postimaksuja tai estämään suuri tilisiirto.

Älä klikkaa tällaisissa viesteissä olevia linkkejä tai avaa niiden sisältämiä liitetiedostoja. Älä myöskään anna korttitietojasi tai kirjaudu pankkitunnuksillasi viesteissä olevien linkkien kautta.  Jos viesti on lähetetty pankin tai viranomaisen nimissä, tarkista sen aitous kyseisen toimijan asiakaspalvelusta.

6. Varmista maksukorttisi turvallinen käyttö 

Määritä maksukorteillesi matalat turvarajat ja salli kortin käyttö vain tietyllä maantieteellisellä alueella. Jos kortiltasi ei veloiteta toistuvia internet-maksuja, estä internet-käyttö ja muuta asetusta tarvittaessa.

Voit muuttaa korttisi asetuksia verkko- ja mobiilipankissa. Muutokset ovat heti voimassa. Lue tarkemmin turvarajoista ja kortin turvallisesta käytöstä

7. Auta läheistäsi pankkiasioiden hoidossa turvallisesti

Jos tilinomistaja tarvitsee apua pankkiasioidensa hoidossa, hän voi antaa tiliinsä käyttöoikeuden. Käyttöoikeustili voidaan lisätä käyttöoikeudenhaltijan verkkopankkiin, jolloin hän voi hallinnoida tiliä omilla tunnuksillaan. Käyttöoikeuden lisääminen vaatii sekä tilinomistajan että käyttöoikeudenhaltijan suostumuksen. 

Lisäät käyttöoikeuden kätevästi puhelimitse asiakaspalvelussamme. Silloin paras tapa on soittaa yhdessä tilinomistajan kanssa. Kummankin osapuolen tulee tunnistautua puhelun aikana pankkitunnuksillaan. 

Muista, että pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset, joten et voi käyttää läheisesi tunnuksia vaikka hän ne sinulle antaisikin. Voit toki tukea ja auttaa läheistäsi tunnusten käytössä.

Näissä tapauksissa Nordea voi olla sinuun yhteydessä 

Saatamme olla sinuun yhteydessä puhelimitse, verkkopankin tai sähköpostin kautta, silloin kun olet ollut itse suoraan yhteydessä pankkiin tai jos sinut on valittu osallistumaan tutkimukseen.  

Kyselyn aitoutta arvioidessasi ota huomioon, että 

  • emme koskaan pyydä luottamuksellisia tietoja, kuten luottokorttitietoja, tilinumeroja tai salasanoja, eikä sinun koskaan pidä antaa meille sellaisia tietoja  
  • emme koskaan lähetä linkkejä ohjelmistoihin tai sovelluksiin, joita sinun pitäisi asentaa tietokoneelle tai mobiililaitteelle. 

Jos sinulta kysytään tällaisia tietoja, kyselyn lähettäjä ei ole Nordea tai luotettu kumppanimme.

Lue tarkemmin asiakaskyselyistämme 

Henkilö- ja yritysasiakkaiden turvallisuus

Lue, miten voit suojautua huijauksilta ja miten toimia, jos jouduit huijatuksi.

Palaa takaisin turvallisuuden aloitussivulle

Kortin katoaminen ja korttireklamaatio

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje se viipymättä sulkupalvelun kautta. Toimithan välittömästi myös, jos kortillasi on sinulle kuulumattomia ostoja.

Lue lisää kortin katomisesta ja korttireklamaatiosta

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin