Nordea ID -sovelluksen saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Suomessa käytettävää Nordea ID -sovellusta. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että digitaalisten pankkipalvelujen on oltava saavutettavia. Seloste on laadittu 30. kesäkuuta 2021 ja päivitetty 12. kesäkuuta 2025.

Tarjoamme näkövammaisille asiakkaillemme myös puhuvan tunnuslukulaitteen, joka on suunniteltu yhteistyössä Näkövammaisten liiton kanssa. Varaa tapaaminen johonkin Nordean konttoriin, jos haluat tilata tällaisen laitteen.

Palvelun saavutettavuuden on arvioinut ulkopuolinen asiantuntijaorganisaatio. Palvelua ja sen käytettävyyttä muun muassa näppäimistöllä ja ruudunlukijalla on testattu useilla laitteilla ja erilaisilla manuaalisilla testausmenetelmillä. Palvelun saavutettavuutta seurataan lisäksi automatisoidulla arviointityökalulla.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tunnistetut puutteet pyritään korjaamaan 31.12.2025 mennessä. Saavutettavuusseloste päivitetään vuosittain.

Ei-saavutettava sisältö

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia:

Havaittava

WCAG 1.3.1 Informaatio ja suhteet (Taso A)
  • Joitakin sisältöjen osia on piilotettu avustavilta teknologioilta.

  • Semanttista rakennetta ei aina ole merkitty avustavia teknologioita varten tai se on merkitty väärin.

  • Visuaalisesti piilotettua sisältöä ei aina ole piilotettu asianmukaisesti avustavilta teknologioilta.

WCAG 1.3.2 Merkitykseen vaikuttava järjestys (Taso A)
  • Lukemisjärjestys ei ole aina mielekäs.

Hallittava

WCAG 2.1.2 Ei näppäimistöansaa (Taso A)
  • Kohdistin jää joskus ansaan.

WCAG 2.4.3 Kohdistusjärjestys (Taso A)
  • Joskus näppäimistön kohdistus katoaa tai toimii epäjohdonmukaisesti, kun käyttäjä vaihtaa näkymää. 

WCAG 2.4.4 Linkin tarkoitus (kontekstissa) (Taso A)
  • Linkin tarkoitus ei aina ole selvä kontekstissa.

WCAG 2.4.6 Otsikot ja nimilaput (Taso AA)
  • Kaikki nimilaput ja otsikot eivät ole informatiivisia kontekstissaan.

Ymmärrettävä

WCAG 3.2.2 Syöte (Taso A)
  • Kontekstin muutos syötteessä katkaisee joskus etenemisen.

  • Kontekstin muutoksesta syötteessä ei aina kerrota etukäteen.

WCAG 3.2.3 Johdonmukainen navigointi (Taso AA)
  • Navigointijärjestys häiriintyy joskus.

WCAG 3.3.1 Virheen tunnistaminen (Taso A)
  • Virheviestejä ei ole aina linkitetty kenttiin.

WCAG 3.3.2 Nimilaput tai ohjeet (Taso A)
  • Joiltakin interaktiivisilta elementeiltä puuttuu kuvaava nimi.

  • Kaikkia nimilappuja tai ohjeita ei ole linkitetty kenttiin tai nimilaput tai ohjeet puuttuvat kokonaan.

Toimintavarma

WCAG 4.1.2 Nimi, rooli, arvo (Taso A)
  • Merkitykseen vaikuttavia rooleja ei aina ole merkitty avustavia teknologioita varten tai ne on merkitty väärin.

WCAG 4.1.3 Tilasta kertovat viestit (Taso AA)
  • Ilmoituksia tilasta kertovista viesteistä puuttuu.

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta.

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Liikenne- ja viestintävirasto Traficomiin. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin verkkosivuilla on kerrottu, kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Liikenne- ja viestintävirasto Traficom

Digitaalisen esteettömyyden ja saavutettavuuden valvontayksikkö
PL 320
00059 TRAFICOM
Puhelinnumero: 029 534 5000 (vaihde)

https://www.traficom.fi/fi/traficom/esteettomyys