Top 5 kysytyimmät kysymykset
- Miten tilaan ja otan mustan Nordea ID -laitteen käyttööni?
Nordea ID -laitteen tilaus
Jos sinun ei ole mahdollista ladata Nordea ID -sovellusta mobiililaitteelle, voit tilata mustan Nordea ID -laitteen asiakaspalvelumme kautta
- lähettämällä viestin verkkopankin kautta. Valitse aiheeksi "Nordea ID -laitteen tilaus" ja lähetä viesti meille.
- soittamalla 0200 3000 (pvm/mpm).
Nordea ID -laitteen käyttöönotto
Musta Nordea ID -laite on aktivoitava ennen ensimmäistä käyttökertaa. Tätä varten tarvitset aktivointikoodin.
Saat aktivointikoodin laitteen toimituksen yhteydessä. Aktivointikoodi muodostuu kymmenestä numerosta ja se toimitetaan sinulle tekstiviestitse.
Jos sinulla on aktivointikoodi tiedossasi, aktivoit Nordea ID -laitteen seuraavasti:
- Käynnistä Nordea ID -laite painamalla OK-näppäintä.
- Valitse laitteen kieli painamalla joko 1 (englanti), 2 (suomi) tai 3 (ruotsi)
- Vahvista valintasi painamalla OK-näppäintä.
- Kun laitteen kamera käynnistyy, paina laitteen C-näppäintä. Syötä laitteelle aktivointikoodisi ja paina OK.
- Tämän jälkeen pääset luomaan oman henkilökohtaisen PIN-koodisi (4–8 numeroa), joka tulee syöttää kahdesti laitteeseen.
- Vahvista PIN-koodin luominen painamalla OK.
Nyt Nordea ID -laite on aktivoitu ja valmiina käyttöön.
- Miten aktivoin Nordea ID -sovelluksen?
Kun olet ladannut Nordea ID -sovelluksen mobiililaitteellesi, voit aktivoida sen suoraan sovelluksesta.
- Avaa Nordea ID -sovellus.
- Nimeä profiilisi, valitse maa, kieli ja asiakastyyppi.
- Valitse tunnistautumisvaihtoehto ja tunnistaudu.
- Tilaa kymmennumeroinen aktivointikoodi tekstiviestillä ja syötä se sovellukseen.
- Valitse vielä itsellesi 4–8 numeroinen PIN-koodi, jolla jatkossa kirjaudut Nordea ID-sovellukseen.
Nordea ID -sovellus on nyt valmiina käyttöön!
- Miten muutan paperilaskun e-laskuksi?
Voit tehdä e-laskusopimuksen mobiili- tai verkkopankissa kohdassa Maksut ja e-laskut. E-laskun tilaamisen yhteydessä laskuttaja pyytää usein yksilöintitietoa, kuten viite- tai asiakasnumeroa. Tiedot löytyvät yleensä paperilaskulta.
- Mistä löydän tiliotteeni?
Saat tiliotteesi verkkopankista valitsemalla valikosta nimesi ja sitten valitsemalla Asiakirjat. Uusimmat tiliotteet löytyvät kohdasta Arkisto. Avaa Arkisto verkkopankissa
Mobiilipankista löydät tiliotteesi kohdasta Profiili, valitse sitten Asiakirjat ja lopuksi Arkisto.
Uusin mahdollinen tiliote on haettavissa mobiili- ja verkkopankista aikaisintaan kolme pankkipäivää edellisen kuukauden viimeisestä päivästä. Tiliote muodostuu vain, jos tilillä on ollut tapahtumia.
Tiliotteet säilyvät arkistossa kuluvan vuoden sekä kuuden aikaisemman vuoden ajan.
- Miten voin auttaa iäkästä läheistäni pankkiasioiden hoidossa?
Kun läheinen ikääntyy, päivittäisten pankkiasioiden hoitaminen voi muuttua haasteelliseksi. Muistiongelmien lisäksi myös muut sairaudet voivat verottaa jaksamista. Voit osaltasi auttaa läheistäsi esimerkiksi laskujen maksamisessa ja muiden pankkipalveluiden käytössä seuraavilla keinoilla:
- Opasta ja neuvo: Tarvitseeko läheisesi opastusta verkkopankin tai mobiilipankin käytössä? Hyvä idea on esimerkiksi muuttaa yhdessä paperiset laskut e-laskuiksi ja asettaa niihin automaattiset suoraveloitukset, jotta maksu-unohduksilta vältyttäisiin. Myös Nordea ID -sovelluksen tai Nordea ID -laitteen käyttöön voi perehtyä yhdessä. Lue lisää läheisen tukemisesta pankkiasioissa.
- Pyydä käyttöoikeus: Voit pyytää läheistäsi lisäämään itsellesi käyttöoikeuden laskujen maksamiseen tarkoitetulle tilille. Tarvitset siihen Nordean asiakkuuden ja henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset. Lisäksi tarvitsemme läheisesi (eli tilinhaltijan) ja sinun suostumuksen. Käyttöoikeuden lisäys onnistuu puhelimitse asiakaspalvelun kautta, mikäli teidät molemmat voidaan tunnistaa. Jos henkilöllisyyden tarkistaminen ei onnistu puhelimitse, varataan aika konttorille.
- Tehkää edunvalvontavaltuutus: Jos huomaat, että läheisesi ei pysty hoitamaan pankkiasioita itsenäisesti, paras ratkaisu on tehdä edunvalvontavaltuutus silloin, kun se on vielä mahdollista. Läheisen tulee ymmärtää edunvalvontavaltuutuksen merkitys, mutta jos tilanne huonontuu nopeasti, pätevän valtuutuksen teko ei onnistu ja holhousviranomainen tekee ratkaisun. Lue lisää edunvalvontavaltuutuksesta.
Muistathan, että pankkitunnukset ovat aina henkilökohtaiset, joten et voi käyttää läheisesi pankkitunnuksia. Sen sijaan voit auttaa läheistäsi pankkiasioiden hoidossa hänen läsnä ollessaan esimerkiksi hänen verkkopankissaan.
Lisätietoja voit kysyä asiakaspalvelumme ja esimerkiksi seniorilinjamme kautta. Lue lisää digituestamme pankkipalveluihin.





