Henkilö- ja yritysasiakkaiden turvallisuus

Välitämme turvallisuudestasi, siksi kehitämme turvallisuusratkaisujamme ja palveluitamme jatkuvasti. Erilaisia huijauksia ja petoksia on paljon liikkeellä. Kerromme niiden tunnusmerkit ja oikeat toimintatavat, jotta voit välttyä joutumasta huijatuksi.

Miten voit suojautua huijauksilta?

Teknologian kehitys luo uusia tapoja hoitaa raha-asioita. Samalla kehittyvät kuitenkin eri huijausmuodot. Huijareiden ja petostelijoiden tavoitteena on saada sinut jakamaan pankkisalaista tietoa: verkkopankkitunnuksia, tunnuslukuja ja korttitietoja.

Turvallisen pankkiasioinnin varmistamiseksi olemme koonneet kolme muistisääntöä:

1. Tunnuksesi ovat vain sinun käyttöösi

Sinun tai yrityksesi verkkopankkitunnukset, tunnusluvut ja kortin pin-koodi on tarkoitettu vain sinun tietoosi, olethan sinä ainut, joka niitä käyttää. Ethän jaa henkilökohtaisia pankkitietojasi kenellekään, edes perheenjäsenelle tai ystävälle.

2. Luotettava taho ei koskaan kysy tunnuksiasi

Älä kerro henkilökohtaisia tai yrityksesi pankkitietoja kenellekään, vaikka joku niin vaatisikin. Nordea tai viranomaiset eivät ota sinuun yhteyttä soittamalla, viestitse, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta niin, että sinun tarvitsisi luovuttaa tunnuksiasi. Luotettavat tahot käyttävät asioimiseen suojattuja kanavia.

3. Maltti on valttia

Kuten monessa muussakin asiassa, myös pankkiasioinnissa maltti on valttia. Jos alat epäillä soittajaa, katkaise puhelu. Jos epäilet saamaasi maksupyyntöä, tarkista sen aitous maksun saajalta. Kun käytät tunnuslukusovellustamme, tarkista ennen pin-koodin näppäilyä, mitä toimenpiteitä olet vahvistamassa. Jos alat epäillä viranomaisen yhteydenottoa, voit tarkistaa sen aitouden heidän asiakaspalvelunsa kautta.

Raportoi huijausyrityksestä

Voit välittää Nordean nimissä saamasi epäilyttävän viestin osoitteeseen  .

Nordean nimissä liikkuvia huijauksia

Huomioithan, että kaikki liikkeellä olevat huijaukset eivät välttämättä näy listassa.

  • Sähköpostihuijauksia vko 41-42, aiheina mm. Yleinen puhelinnumero ja todentaminen ja järjestelmäpäivitys

Jouduitko huijatuksi?

Jos sinun tai yrityksesi pankkitunnukset tai korttitiedot ovat joutuneet vääriin käsiin, sulje palvelut mahdollisimman pian soittamalla Korttien sulkupalveluun +358 20 333 (pvm/mpm*). Sulkupalvelu palvelee ympäri vuorokauden.

Voit estää henkilökohtaisen maksukorttisi käytön tilapäisesti tai kokonaan mobiilipankissa. Voit asettaa eston kortin tiedoista Turvallisuus-kohdasta. Jos estät kortin käytön tilapäisesti, voit itse poistaa eston. Jos suljet kortin pysyvästi, et voi enää käyttää korttia ja saat uuden kortin automaattisesti.

Haluatko tietää lisää turvallisesta verkkoasioinnista?

Me emme suinkaan ole ainoita, jotka tekevät töitä turvallisemman asioinnin puolesta. Ohessa on listattu muiden toimijoiden verkkosivuja, joista löydät lisää tietoa huijauksista ja turvallisesta verkkoasioinnista.

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin

Kortin katoaminen ja korttireklamaatio

Jos korttisi katoaa tai varastetaan, sulje se viipymättä sulkupalvelun kautta. Toimithan välittömästi myös, jos kortillasi on sinulle kuulumattomia ostoja.

Lue lisää kortin katomisesta ja korttireklamaatiosta

Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Noudattamalla seitsemää ajankohtaista neuvoamme varmistat pankkipalveluiden turvallisen käytön.

Ota vinkit käyttöön