Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan
Mies keltaisessa sadetakissa etsimässä kotia

Painetun tunnuslukukortin käyttö loppuu – ota sähköinen tunnistautumistapa käyttöön nyt

Ensimmäiseksi painetun tunnuslukukortin käyttö loppuu e-tunnisteessa, asteittain elo-syyskuun aikana, jonka jälkeen e-tunniste toimii vain tunnuslukusovelluksella ja -laitteella. Tunnistautuminen muuttuu myöhemmin tarkentuvana ajankohtana myös verkkopankissa siten, että paperisen kortin avulla sinne ei enää voi tunnistautua.

Nyt on aika toimia

E-tunniste tarkoittaa palvelua, jossa käytät pankkitunnuksia kirjautuessasi toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta - (kanta.fi) tai OmaVero -palveluun (vero.fi). Paperisista tunnuslukukorteista luopuminen liittyy EU-laajuiseen sääntelyyn ja koskee kaikkia pankkeja ja muita tunnistautumispalvelun tarjoajia. Voit lukea lisää sääntelystä esim. Finanssivalvonnan verkkosivuilta.

Jos käytössäsi ei vielä ole tunnuslukusovellusta tai -laitetta, ota se käyttöön nyt

Lataa tunnuslukusovellus älypuhelimeen tai tablettiin sovelluskaupasta. Jos sinulla ei ole älylaitetta käytössäsi, voit tilata tunnuslukulaitteen verkkopankista. Näkövammaiset asiakkaamme saavat konttorista tavallista tunnuslukulaitetta isokokoisemman puhuvan tunnuslukulaitteen; maksusta sen saa myös muu asiakas.

Autamme sinua uusien välineiden käyttöönotossa

Autamme sinua niin puhelimessa, chatissa kuin konttorissakin. Jos tarvitset laajemmin neuvontaa digitaalisten sisältöjen käytössä, tule digineuvontaamme.

Lue lisää:

Helppo käyttää ja turvallista

Nämä modernit tunnistautumistavat ovat helppokäyttöisiä ja turvallisia. Käyttäessäsi tunnuslukusovellusta riittää, että muistat PIN-koodisi. Sovellus laskee taustalla kertakäyttöisiä tunnuslukuja ja välittää ne suojatusti pankille. Tunnuslukulaite on kevyt, pienikokoinen ja kulkee kätevästi mukana esimerkiksi lompakon korttitaskussa. Myös sen käyttö on suojattu PIN-koodilla.

Tunnuslukusovellus kannattaa kerralla laittaa kahteen älylaitteeseen, vaikka tablettiin tai perheenjäsenen puhelimeen. Voit siis lisätä useita käyttäjiä yhteen laitteeseen. Näin varmistat pankkiasioinnin sujuvuuden, mikäli toinen laite hukkuu tai hajoaa.

Usein kysyttyä

Mikä on e-tunniste?

E-tunniste tarkoittaa palvelua, jossa käytät pankkitunnuksia kirjautuessasi toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta- (kanta.fi) tai OmaVero-palveluun (vero.fi). 

Miksi paperisten tunnuslukukorttien käyttö e-tunniste-palvelussa loppuu?

Nykyinen paperinen tunnuslukukortti ei täytä syyskuussa voimaan tulevan maksupalveluja koskevan sääntelyn vaatimuksia ja tästä syystä Nordea lopettaa tunnuslukukortin tuen vaiheittain myös muissa palveluissaan. E-tunnistepalvelun uusiutuessa tunnuslukukorttia ei siis enää voi käyttää tunnistautumiseen muiden palveluntarjoajien palveluissa.

Koskeeko tämä muutos kaikkia pankkeja?

Kyllä sääntely koskee kaikkia pankkeja.

Miten sääntely vaikuttaa korttimaksamiseen?

Uuden sääntelyn myötä 14.9.2019 jälkeen on maksupalveluiden tarjoajien vastuulla suorittaa vahva asiakkaan tunnistaminen sekä myyntipisteillä että verkkokaupoissa. Tämä tapahtuu siten, että maksutapahtuman aikana tapahtuma ohjautuu vahvan tunnistautumisen palveluun, kuten esimerkiksi e-tunnisteeseen, Verified by Visa tai Mastercard Secure Code -palveluihin. Maksupalveluiden käyttäjältä eli asiakkaalta tämä ei vaadi erillisiä toimenpiteitä eikä poikkea nykyisestä asioinnista. Lue lisää turvallisesta korttimaksamisesta.

Suomessa asiakkaan vahva tunnistaminen toteutetaan pääasiassa pankin myöntämillä pankkitunnuksilla.

Nordean tunnuslukusovellus ja -laite ovat vahvoja tunnistautumisvälineitä. Mitä se tarkoittaa?

Tunnistautumisessa käytetään PIN-koodia sekä tunnuslukusovellusta tai -laitetta. 

Vahva tunnistautuminen toteutuu, kun tunnistamisessa käytetään kahta kolmesta mahdollisesta todentamistekijästä:

  1. jotain, minkä vain käyttäjä tietää: PIN, salasana
  2. jotain, mikä vain käyttäjällä on hallussaan: henkilökohtainen tunnuslukusovellus – tai laite
  3. yksilöivä ominaisuus – perustuu käyttäjän fyysiseen ominaisuuteen: Sormenjälki, iiris, kasvojentunnistus, ääni
Kirjaudun verkkopalveluun X, mutta saan ilmoituksen, että olen kirjautumassa esim. Signicat / Telia / OP / Nordea / NETS Tunnistuksen välityspalveluun, mistä on kyse?

Välityspalvelut ovat yrityksiä, jotka toimivat asiointipalveluiden ja tunnistuspalveluita tarjoavien yritysten (esim. pankit) välillä. Välityspalveluiden tarkoitus on helpottaa tunnistuspalveluiden käyttöönottoa erilaisissa verkkopalveluissa. Jos kirjautumisessa kerrotaan tietojen menevän välityspalvelulle, niin pankki välittää tiedot tälle yritykselle, joka välittää ne edelleen palveluun, johon olet kirjautumassa. Tämä on täysin turvallista ja vastaa vahvaan tunnistautumiseen tarvittavaa tunnistautumistapaa.

Miloin en enää voi käyttää tunnuslukukorttia tunnistautuessani esim. OmaKantaan?

Eri palveluntarjoajat siirtyvät käyttämään uutta tunnistautumispalvelua joustavasti elo-syyskuun aikana. Suurin muutos tapahtuu syyskuussa kun suomi.fi -palvelu siirtyy uuteen palveluun, jolloin tuki tunnuslukukortin käytölle loppuu käytännössä kaikista julkisista palveluista kuten esimerkiksi OmaVero ja OmaKanta, Kela ja kaupunkien palvelut.

Joillakin pankeilla on käytössä erilaisia tunnistautumistapoja tai tunnuslukukortin lisävahvisteita, miksi ei Nordealla?

Nordea on kehittänyt tunnuslukulistojen tilalle helppokäyttöiset ja turvalliset tunnistautumisen välineet: tunnuslukusovelluksen ja -laitteen, jotka sopivat jokaiselle asiakkaalle sellaisenaan Nämä modernit välineet ovat kehitetty ja testattu asiakkaiden kanssa ja niiden käyttäminen on koettu pidetyksi ja hyvin toimivaksi. Lisäksi ne täyttävät tiukimmatkin EU:n sääntelyn asettamat vaatimukset.