Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Tunnistautuminen muuttuu – ota sähköinen tunnistautumistapa käyttöön nyt

Painetun tunnuslukukortin käyttö lakkaa e-tunnisteessa ja verkkopankkiin kirjautumisessa. Myös verkko-ostoksiin vaaditaan tulevaisuudessa vahvaa tunnistautumista.

Tunnistautuminen yksinkertaistuu, tunnuslukusovellus käy kaikkiin palveluihin

Ensimmäiseksi painetun tunnuslukukortin käyttö loppuu e-tunnisteessa, asteittain elo-syyskuun aikana, jonka jälkeen e-tunniste toimii vain tunnuslukusovelluksella ja -laitteella.

E-tunniste tarkoittaa palvelua, jossa käytät pankkitunnuksia kirjautuessasi toisen palveluntarjoajan palveluihin. Esimerkiksi OmaKanta - (kanta.fi) ja OmaVero (vero.fi) -palveluihin kirjautuminen uudistuu 27.9.

Kun palveluntarjoaja on ottanut uuden e-tunnisteen käyttöön, uudistuu e-palvelun sisäänkirjautumissivu. Jatkossa valitset käyttämäsi tunnistusvälineen (Tunnuslukusovellus, Tunnuslukulaite tai Tunnuslukusovellus offline-tilassa) ruudulla näkyvistä ikoneista, jonka jälkeen kirjoitat käyttäjätunnuksesi sille varatulle riville.

Verkkopankkiin kirjautuminen tunnuslukukortin avulla päättyy myöhemmin tarkentuvana ajankohtana, tänä vuonna. Jatkossa tarvitset tunnuslukusovelluksen tai -laitteen myös verkkopankkia varten. 

Myös korttimaksamisessa tarvitset yhä useammin pankkitunnuksia, sillä tulevaisuudessa kortilla tehtävä verkko-ostos tulee vahvistaa erikseen pankkitunnusten avulla. Muutoksen myötä verkko-ostaminen on entistä turvallisempaa.

Uusi e-tunnisteen kirjautumissivu

New Nasa login page in mobile

Kaksi tunnistautumiseen liittyvää lakia

  • Uusi Euroopan laajuinen maksupalvelulaki PSD2, voimassa 14.9. alkaen ja 
  • vain Suomea koskeva laki vahvasta sähköisestä tunnistamisesta 30.9. 

Nämä yhdessä tarkoittavat isoja muutoksia kaikkeen vahvaan tunnistautumiseen verkossa. Sääntelystä voit lukea lisää esim. Finanssivalvonnan verkkosivuilta. 

Onhan sinulla jo tunnuslukusovellus tai -laite käytössäsi?

Jos käytössäsi ei vielä ole tunnuslukusovellusta tai -laitetta, ota se käyttöön nyt. Lataa tunnuslukusovellus älypuhelimeen tai tablettiin sovelluskaupasta.

Jos sinulla ei ole älylaitetta käytössäsi, voit tilata tunnuslukulaitteen verkkopankista. Näkövammaiset asiakkaamme saavat konttorista tavallista tunnuslukulaitetta isokokoisemman puhuvan tunnuslukulaitteen; maksusta sen saa myös muu asiakas. 

Käyttäessäsi tunnuslukusovellusta riittää, että muistat PIN-koodisi. Sovellus laskee taustalla kertakäyttöisiä tunnuslukuja ja välittää ne suojatusti pankille. Tunnuslukulaite puolestaan on kevyt, pienikokoinen ja kulkee kätevästi mukana esimerkiksi lompakon korttitaskussa. Myös sen käyttö on suojattu PIN-koodilla.

Tunnuslukusovellus kannattaa laittaa kahteen älylaitteeseen saman tien – vaikka tablettiin tai perheenjäsenen puhelimeen. Voit siis lisätä useita käyttäjiä yhteen laitteeseen. Näin varmistat pankkiasioinnin sujuvuuden, mikäli toinen laite hukkuu tai hajoaa.

Autamme sinua uusien välineiden käyttöönotossa 

Autamme sinua niin puhelimessa, chatissa kuin konttorissakin. Jos tarvitset laajemmin neuvontaa digitaalisten välineiden käytössä, tule digineuvontaamme. 

Muiden toimijoiden tilitieto- ja maksutoimeksiantopalvelut

Jatkossa voit antaa Finanssivalvonnalta toimiluvan saaneelle maksupalveluntarjoajalle luvan noutaa tilitietojasi ja tehdä maksuja eri pankeissa olevilta maksutileiltäsi EU-alueella. Silloin valtuutat itse palveluntarjoajan, eikä tietoihisi pääse kukaan ilman sinun lupaasi. Näiden toimijoiden myötä voi syntyä uusia palveluja, esimerkiksi palvelu, jossa kootaan mahdollisesti eri pankeissa olevat tilitietosi samaan raporttiin.

Autamme sinua uusien välineiden käyttöönotossa

Autamme sinua niin puhelimessa, chatissa kuin konttorissakin. Jos tarvitset laajemmin neuvontaa digitaalisten sisältöjen käytössä, tule digineuvontaamme. Lue lisää:

Kysymyksiä ja vastauksia aihealueittain

Kirjautuminen palveluihin

Pääseekö Nordean verkkopankkiin jatkossa pahvisella tunnuslukukortilla?

Toistaiseksi pääsee. Verkkopankki korvautuu uudella verkkopankilla, johon ei enää voi kirjautua tunnuslukukortilla. Jatkossa tunnuslukusovellus tai -laite ovat ainoat tavat tunnistautua sekä pankin että muiden verkkopalveluita tarjoavien, kuten Oma Kanta ja Oma Vero -palveluihin.

En halua vaihtaa sähköiseen tunnistautumiseen. Voinko jatkaa tunnuslukukortin käyttöä jatkossakin?

Tunnuslukukortit eivät käy tunnistautumisvälineenä enää ensi vuonna lainakaan, joten tunnuslukusovellus tai -laite ovat ainoat tunnistautumisvaihtoehdot jatkossa. Sähköinen tunnistautuminen on asiakkaille kaikista turvallisinta ja täyttää täten myös maksupalveludirektiivin kriteerit.  Nykyisen verkkopankin korvaavaan uuteen verkkopankkiin pääsee kirjautumaan ainoastaan tunnuslukusovelluksella tai -laitteella.

Miksi paperisten tunnuslukukorttien käyttö e-tunniste-palvelussa loppuu?

Nykyinen paperinen tunnuslukukortti ei täytä syyskuussa voimaan tulevan maksupalveluja koskevan sääntelyn vaatimuksia ja tästä syystä Nordea lopettaa tunnuslukukortin tuen vaiheittain myös muissa palveluissaan. E-tunnistepalvelun uusiutuessa tunnuslukukorttia ei siis enää voi käyttää tunnistautumiseen muiden palveluntarjoajien palveluissa.

Lakkaako myös jonkin muun palvelun käyttö tunnuslukukortin avulla?

Kyllä. Tunnuslukukortilla voi kirjautua myös kolmansien palveluntarjoajien palveluihin. Tämä e-tunnisteeksi kutsuttu palvelu uudistuu, ja eri palveluntarjoajat siirtyvät uuteen tunnistautumispalveluun elo-syyskuun aikana.

Suurin muutos tapahtuu 27.9., kun suomi.fi -palvelu siirtyy uuteen palveluun, jolloin tunnuslukukortti ei enää käy tunnistautumisvälineenä lainkaan julkisissa palveluissa kuten esimerkiksi OmaVero ja OmaKanta, Kela ja kaupunkien palvelut.

Mikä on e-tunniste?

E-tunniste tarkoittaa palvelua, jossa käytät pankkitunnuksia kirjautuessasi toisen palveluntarjoajan palveluihin, esimerkiksi OmaKanta- (kanta.fi) tai OmaVero-palveluun (vero.fi). 

Koskeeko tämä muutos kaikkia pankkeja?

Kyllä sääntely koskee kaikkia pankkeja.

Kirjaudun verkkopalveluun X, mutta saan ilmoituksen, että olen kirjautumassa esim. Signicat / Telia / OP / Nordea / NETS Tunnistuksen välityspalveluun, mistä on kyse?

Välityspalvelut ovat yrityksiä, jotka toimivat asiointipalveluiden ja tunnistuspalveluita tarjoavien yritysten (esim. pankit) välillä. Välityspalveluiden tarkoitus on helpottaa tunnistuspalveluiden käyttöönottoa erilaisissa verkkopalveluissa. Jos kirjautumisessa kerrotaan tietojen menevän välityspalvelulle, niin pankki välittää tiedot tälle yritykselle, joka välittää ne edelleen palveluun, johon olet kirjautumassa. Tämä on täysin turvallista ja vastaa vahvaan tunnistautumiseen tarvittavaa tunnistautumistapaa.

Joillakin pankeilla on käytössä erilaisia tunnistautumistapoja tai tunnuslukukortin lisävahvisteita, miksi ei Nordealla?

Nordea on kehittänyt tunnuslukulistojen tilalle helppokäyttöiset ja turvalliset tunnistautumisen välineet: tunnuslukusovelluksen ja -laitteen, jotka sopivat jokaiselle asiakkaalle sellaisenaan Nämä modernit välineet ovat kehitetty ja testattu asiakkaiden kanssa ja niiden käyttäminen on koettu pidetyksi ja hyvin toimivaksi. Lisäksi ne täyttävät tiukimmatkin EU:n sääntelyn asettamat vaatimukset.

Nordean tunnuslukusovellus ja -laite ovat vahvoja tunnistautumisvälineitä. Mitä se tarkoittaa?

Tunnistautumisessa käytetään PIN-koodia sekä tunnuslukusovellusta tai -laitetta. 

Vahva tunnistautuminen toteutuu, kun tunnistamisessa käytetään kahta kolmesta mahdollisesta todentamistekijästä:

  1. jotain, minkä vain käyttäjä tietää: PIN, salasana
  2. jotain, mikä vain käyttäjällä on hallussaan: henkilökohtainen tunnuslukusovellus – tai laite
  3. yksilöivä ominaisuus – perustuu käyttäjän fyysiseen ominaisuuteen: Sormenjälki, iiris, kasvojentunnistus, ääni

Maksaminen ja kortit

Mikä muuttuu korttimaksamisessa uuden PSD2-maksupalveludirektiivin tullessa voimaan?

Vahva tunnistautuminen tulee pakolliseksi korttimaksamisessa, joten korttimaksaminen nettikaupassa ja mobiilisovelluksissa on turvallisempaa kuin aiemmin.

Vahva tunnistaminen tarkoittaa sitä, että pelkkä kortin numero ja CVC-koodi ei enää riitä, vaan asiakas pitää tunnistaa pankkitunnuksilla.

Miten muutokset näkyvät verkkokaupassa?

Korttimaksaminen muuttuu verkkokaupassa ja mobiilisovelluksissa turvallisemmaksi PSD2-sääntelyn myötä. Pelkkä kortin numero ja CVC-koodi eivät enää riitä, vaan asiakas tulee tunnistaa vahvasti. Verkkokaupassa vahva tunnistaminen toteutetaan pankin myöntämillä henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla (myös muiden pankkien kuin Nordean tunnuksilla). Uusi tai uusittu kortti on aktivoitava käyttöön ennen kortin käyttöä. Ohjeet aktivointiin saat uuden kortin mukana.

Tuoko maksupalveludirektiivi jotakin uutta Nordean asiakkaille?
  • Korttimaksaminen verkkokaupassa ja mobiilisovelluksissa muuttuu turvallisemmaksi PSD2-regulaation myötä. Pelkkä kortin numero ja CVC-koodi ei enää riitä, vaan asiakas tulee tunnistaa vahvasti. Verkkokaupassa vahva tunnistaminen toteutetaan pääasiassa pankin myöntämillä henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla (myös muiden pankkien kuin Nordean tunnuksilla).
  • Voit antaa kolmannelle osapuolelle (esim. pankki, fintech, erp-vendor) luvan noutaa tilitietojaan kaikkien EU-alueen pankeista. 
  • Voit antaa kolmannelle osapuolelle (esim. pankki, fintech, erp-vendor) luvan tehdä maksuja eri pankeissa olevilta tileiltäsi.
Miten muutokset näkyvät korttimaksamisessa?

Myyntipisteiden maksutapahtumissa vahva tunnistaminen tulee tehdä käyttämällä sekä sirua että PIN-koodia. Lähimaksutapahtumat hyväksytään kuten ennenkin: lähimaksun raja on 50 euroa ja PIN-koodin syöttö maksupäätteen sitä vaatiessa myös lähimaksuissa. Esimerkiksi allekirjoitus ei jatkossa riitä oston vahvistamiseksi.

Lue lisää turvallisesta korttimaksamisesta.

Kuinka varmistan, että olen valmis PSD2-muutoksiin eikä siitä näin ollen tule minulle mitään hankaluuksia? Mistä saan apua?

Jos asioit varkkokaupoissa, varaudu siihen, että vahvistat ostoksesi joko tunnuslukusovelluksella tai -laitteella. Myymälöissä ja maksupäätteillä voit käyttää lähimaksuominaisuutta tai vahvistaa ostoksesi PIN-koodilla. Ota tunnuslukusovellus tai- laite käyttöösi, joilla voit tunnistautua kolmansien osapuolten palveluihin, kuten OmaVero, OmaKanta tai Kela.

Onko direktiivimuutoksesta mitään hyötyä Nordean asiakkaille, vai pelkkää ylimääräistä vaivaa?

Direktiivin tarkoitus on parantaa kuluttajien oikeuksia sekä edistää kilpailua pankkitoimialalla sekä lisätä asiakkaiden palveluvalikoimaa. Direktiivin myötä asiakkaiden on mahdollista käyttää kolmansien osapuolien sovelluksia tiliensä hallinnoimiseen ja maksujen suorittamiseen.

Direktiivin vaatimus asiakkaan vahvasta tunnistamisesta sähköisissä maksutapahtumissa kuten internetmaksamisessa ja maksutilin online-käytössä lisää verkkokaupan luotettavuutta ja vähentää väärinkäytöksiä.

Pankin ulkopuolisten toimijoiden tili- ja maksupalvelut

Luovuttaako Nordea asiakkaan tietoja muille toimijoille/palveluntarjoajille ilman asiakkaan lupaa?

Emme koskaan luovuta asiakkaan tietoja muille toimijoille ilman asiakkaan lupaa. Asiakas voi itse antaa ulkopuoliselle toimijalle luvan saada tietoja Nordealta tai muilta pankeilta. Jos asiakas haluaa perua toimijan luvan saada tietoja, hänen tulee olla suoraan yhteydessä toimijaan/palveluntarjoajaan. Nordea ei voi tätä lupaa lopettaa.

Olen antanut ulkopuoliselle toimijalle luvan saada tietojani Nordeasta ja haluan perua luvan. Mitä minun tulee tehdä?

Sinun tulee olla yhteydessä ulkopuoliseen toimijaan luvan peruuttamiseksi. Nordealla ei ole tietoa siitä, kenelle asiakas on antanut luvan tietojen luovutusta varten.

Miten toimin kolmansien osapuolten kanssa?

 

Sinun kannattaa tutustua palvelun ehtoihin huolella ennen niiden hyväksymistä, jotta tiedät, mihin suostut ottaessasi palvelua käyttöön.