Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Mitä jos et voi maksaa lainaasi?

Elämässä voi sattua kaikenlaista. Voit kohdata työttömyyden, sairastua tai rahatilanteesi voi jostain muusta syystä järkkyä. Jos sinulle tulee maksuvaikeuksia ja et voi hoitaa lainojasi, älä jää murehtimaan asiaa yksin, vaan ota heti meihin yhteys välttääksesi maksuhäiriömerkinnän saamisen luottotietoihisi.

Älä jää yksin maksuvaikeuksien kanssa

Ota meihin yhteyttä, mikäli sinulla on vaikeuksia selvitä lainan maksamisesta. Yhdessä voimme selvittää sopivia keinoja maksujen helpottamiseen. Näin voit välttää viivästys- ja perintäkulut, sekä maksuhäiriömerkinnän saamisen luottotietoihisi.

Ratkaisuja voivat olla esimerkiksi:

  • Laina-ajan pidennys tai lyhennysvapaa.
  • Asuntolainan LyhennysJouston aktivointi. Lue lisää LyhennysJoustosta.
  • Luottojen yhdistäminen yhdeksi luotoksi, jolloin luoton kokonaiskulut voivat pienentyä merkittävästi.

Olemme koonneet kysymyksiä ja vastauksia liittyen lainoihin ja kulutusluottoihin. Tutustu kysymyksiin ja vastauksiin, joiden joukosta voit löytää keinoja helpottaa taloudellista tilannettasi. Olet myös aina tervetullut ottamaan yhteyttä Nordea Asiakaspalveluun!

Maksuvaikeuksien käsittely ajoissa kannattaa

Mikäli sinulle tulee maksuvaikeuksia ja et voi maksaa laskuja ajoissa, prosessi etenee usein seuraavalla tavalla:

  1. Ensin saat yhden tai useamman muistutuslaskun maksamatta jääneistä laskuista.
  2. Mikäli et maksa laskua tai ole yhteydessä laskun lähettäneeseen tahoon, lasku menee perintään.
  3. Mikäli et maksa perintätoimiston laskua, se päätyy korkoineen ulosottoon.

Vältä maksuhäiriömerkintää!

Mikäli maksusi päätyy käräjäoikeuden päätöksellä ulosottoon, seurauksena voi olla maksuhäiriömerkintä luottotietoihin. Se vaikeuttaa asunnon vuokraamista, lainansaantia tai vaikka puhelinliittymän avaamista. Maksuhäiriömerkintä poistuu tiedoista yleensä 2-4 vuoden päästä. Huomioithan, että prosessi on maksullinen ja sinua voidaan veloittaa eri vaiheiden aikana.

Apua talousvaikeuksiin

Autamme mielellämme ratkaisemaan Nordeassa olevien velkojen hoitamista, mutta mikäli ongelma on laajempi, tutustuthan Takuusäätiön ja Kilpailu- ja kuluttajaviraston kattaviin ohjeisiin ja tukipalveluihin.

Takuusäätiö: Selviydy veloistasiAvautuu uuteen ikkunaan

Kilpailu- ja kuluttajavirasto: Maksut, laskut ja perintä. Toimintaohjeita omien raha-asioiden hallintaan.Avautuu uuteen ikkunaan

Mistä tunnistat hyvän lainan?

Eri lainojen kuluissa ja ehdoissa saattaa olla huomattavia eroja, vaikka ne ensi alkuun näyttäisivät samanlaisilta. Ole siis tarkkana, mistä lainasi otat.

Lue lisää miten tunnistat hyvän lainan

Tee muutoksia Joustoluoton maksusuunnitelmaan

Voit tehdä maksutta luoton korotuksen, määritellä lyhennysvapaat kuukaudet sekä tehdä ylimääräisiä lyhennyksiä vanhassa verkkopankissa ja mobiilissa.

Lue lisää Joustoluotosta

Onko ok ottaa Joustoluotto?

Joustoluotto on kelpo ratkaisu, kun maksukykysi on vakaa. Katso tästä, milloin on ok lainata ja milloin sitä kannattaisi välttää.

Lue lisää milloin Joustoluoton ottaminen kannattaa