Vakuutuskorvausten takana on tuhansia tarinoita
Nordean MyLife-henkilövakuutusten korvausasiantuntija Kirsi Partinen on ollut yli 25-vuotisen uransa aikana auttamassa tuhansia asiakkaita, kun nämä ovat kohdanneet elämässään vaikeita asioita, kuten vakavaa sairastumista tai läheisen menettämistä.
– Olen kohdannut monenlaista surua ja shokkia, mutta monilla tarinoilla on myös onnellinen loppu. Autamme henkilövakuutusasiakkaitamme vuosittain miljoonilla euroilla. Moni korvaushakemuksista on kulkenut käsieni kautta, hän sanoo.
Työ on välillä vaativaa. Osa tarinoista menee syvemmälle kokeneenkin asiantuntijan ihon alle. Usein eniten koskettavat kohtalot, joissa pienten lasten vanhempi menehtyy.
– Muistan takavuosilta nuoren isän, joka sairastui parantumattomaan syöpään. Perheellä oli asuntolainaa ja miehellä oli vakavan sairauden vakuutus. Hän teki korvaushakemuksen ja soitti useaan kertaan minulle varmistaakseen, että tullaanhan korvaus maksamaan. Kaiken keskellä hän halusi saada rauhan siitä, että perhe pärjää, kun häntä ei enää ole.
Vastapainoksi työ myös antaa Partiselle paljon. Osaava vakuutusasiantuntija on asiakkaan vaikeassa elämäntilanteessa usein tärkeä tuki ja huolen lievittäjä.
– On helpottavaa nähdä, kuinka korvauksen avulla moni voi jatkaa elämäänsä tragedian jälkeen. Pitää esimerkiksi kotinsa, vaikka toinen perheen aikuisista menehtyisi.
Jos asiakkaiden murheet jäävät pyörimään ajatuksiin, Kirsi Partinen lähtee hevostalleille tuulettamaan mieltään rakkaan ratsastusharrastuksensa pariin.
Nuorikin voi sairastua vakavasti – vakuutuksella mielenrauhaa jokaiseen päivään
Kirsi Partinen tietää, kuinka tärkeää vakuutusten miettiminen ajoissa on. Henkilövakuutuksen tärkeyteen olisi hyvä havahtua silloin, kun kaikki on hyvin ja terveys on kunnossa.
– Terveys on useimmalle meistä tärkein asia. Sitähän sanotaan, että ihminen oppii arvostamaan terveyttä vasta, kun menettää sen. Olen nähnyt työssäni, että vakava sairaus iskee yleensä hyvin yllättäen. Usein omaisuus on vakuutettu, mutta entä se tärkein eli oman itsensä ja läheisten terveys?
Vakuutus toimii arvokkaana lisäturvana tilanteissa, joissa toimeentulo romahtaa hetkellisesti tai pysyvästi. Varsinkaan nuoret eivät tule aina ajatelleeksi, että heillekin voi tapahtua vakavia asioita.
– Olen kohdannut monia ensiasunnon yksin ostaneita nuoria, jotka ovat saaneet esimerkiksi syöpädiagnoosin. Sairastuttuaan heille iskee ymmärrettävästi kova huoli, kuinka he selviävät lainastaan rankan hoitojakson ja sairausloman aikana.
Partisen mukaan on tyypillistä, ettei työuransa alussa olevilla nuorilla ole säästössä puskuria, jolla selvitä pahimman yli.
– Monet nuoret asiakkaamme ovat yllättyneet, kuinka pienellä kuukausittaisella vakuutusmaksulla voi saada lisää mielenrauhaa. Vakuutuksen saa samalla hinnalla kuin muutaman erikoiskahvin, hän vinkkaa.
Katso laskurista, mitä vakavan sairauden vakuutus maksaisi sinulle.
Henkilövakuutukset elävät ja kasvavat asiakkaan rinnalla
Moni asiakas arvostaa kattavaa turvaa. Partisen mukaan suosittua on yhdistellä henkilövakuutuksia omaan elämäntilanteeseen parhaiten sopivaksi paketiksi.
– MyLife-vakuutusten erittäin hyvä puoli on niiden ketteryys, joustavuus ja monipuolisuus. Vakuutusturvaa on helppo muokata ja kasvattaa elämän muuttuessa, hän sanoo.
Nuori sinkku voi ottaa alkuun vakavan sairauden vakuutuksen. Kumppanin löytymisen ja lasten syntymän myötä hän voi nostaa turvamääriään ja ottaa lisäksi kuolemanvaraturvan tai pysyvän työkyvyttömyyden vakuutuksen. Tämä on tärkeää etenkin, jos omat tulot vaikuttavat läheisten toimeentuloon.
Partinen kertoo maksaneensa juuri yhdelle perheelle kuolemanvaraturvaa 100 000 euroa isän menehdyttyä. Hän sanoo, ettei raha toki pyyhi pois syvää surua, mutta vakuutuskorvaus auttaa turvaamaan erityisesti lasten tulevaisuutta.
Katso laskurista, mitä henkivakuutus maksaisi sinulle.
Asiakkaan aito ja kiireetön kohtaaminen on tärkeää
Kirsi Partiselle on tärkeää kohdata jokainen asiakas aidosti kuunnellen.
– Kukaan ei ole koskaan pelkkä nimi ruudulla. Puheluiden ja sähköisten yhteydenottojen takana on aina oikea ihminen, joka on joutunut elämässään vaikeaan tilanteeseen.
Korvausasiantuntijat ovatkin tekemisissä monenlaisten tunteiden kanssa. Asiakkaan mielentilaa on tärkeää lukea herkillä tuntosarvilla: aina ei tiedä, miten toinen reagoi. Jokainen tarina on omanlaisensa. Jokaisen kohtalo koskettaa jollain tavalla.
– Olen vastannut puheluihin, joissa asiakas on saanut vain hetkeä aiemmin kuulla sairastavansa syöpää. Pelko selviämisestä on silloin vahvasti läsnä. Tällaisissa tilanteissa tarvitaan paljon empatiakykyä sekä rauhoittelevaa asennetta.
Kiihtynyttä ihmistä rauhoittaa usein jo se, että langan toisessa päässä on osaava asiantuntija, joka neuvoo rauhallisesti ja kiireettä, kuinka edetä korvaushakemuksen tekemisen kanssa.
– Teemme kaikkemme, jotta henkilö saa hänelle kuuluvat korvaukset mahdollisimman helposti ja nopeasti.
Partinen sanoo, että positiivista palautetta tulee siitäkin, ettei asiakaspalveluun tarvitse juurikaan jonottaa.
– Meillä on Nordean vakuutuspuolella ihan oma asiakaspalvelumme, josta voi aina kysyä käytännön neuvoja erilaisissa vakuutus- ja korvausasioissa.
Myös sähköisen korvaushakemuksen täyttäminen netissä on tehty mahdollisimman helpoksi ja asiakasystävälliseksi: saattaa riittää, että asiakas kirjautuu palveluun pankkitunnuksillaan ja laittaa hakemukseen tilinumeronsa. Muuta ei välttämättä tarvita.
Hyvää mieltä ja motivaatiota työhön Kirsi Partiselle tuo, kun hän pystyy asiantuntemuksellaan ja vankalla kokemuksellaan auttamaan ihmisiä vaikealla hetkellä. Omaa jaksamistaan ja hyvinvointiaan hän vaalii hevostalleilla.
– Ratsastus ja hevoset ovat toinen elämäni. Ison eläimen kanssa touhutessa on oltava täysin läsnä. Ihmisen ja eläimen välinen luottamus rakennetaan paljolti samoista elementeistä kuin ihmistenkin välillä.