Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Nordean Yrityksen verkkopankin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Yrityksen verkkopankkia Suomessa ja on päivitetty 30.11.2020. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta. Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tiedossa olevat puutteet on suunniteltu korjattavan vuoden 2021 aikana, ellei toisin ole mainittu.  

Ei saavutettava sisältö

Verkkosivusto ei ole vielä kaikilta osin vaatimusten mukainen

Havaittava  

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö (A), esitettävä ei-tekstuaalinen sisältö on varustettu saman tarpeen täyttävällä tekstivastineella: 

  • Joistakin kuvista puuttuu vaihtoehtoinen teksti. Tämä estää auttavia tekniikoita tunnistamasta niitä.

1.3.1 Informaatio ja suhteet (A), looginen rakenne: 

  • Jotkut lomakkeet esittävät visuaalisesti merkkejä lomakkeen ohjausobjekteille, mutta avustava teknologia ei välttämättä pysty määrittämään, mikä merkki kuuluu minkäkin ohjausobjektin kanssa.  

1.4.4 Tekstin koon muuttaminen (AA):

  • Tekstin koon muuttaminen saattaa tehdä sisällöstä vaikeasti luettavaa. 

1.4.10 (Verkkosisällön saavutettavuusohjeet 2.1), sisältö voidaan esittää ilman sisällön tai toiminnallisuuden menettämistä ja ilman kahdensuuntaista vierittämistä, kun pystysuuntaan vieritettävän sisällön leveys on 320 CSS-pikseliä:

  • Kaikkia palvelun sivuja ei ole validoitu tätä vaatimusta vasten.  

1.4.12 Tekstin välitys (AA), sisällössä, joka on toteutettu käyttäen merkkauskieliä ja joka tukee seuraavia tekstin muotoilun ominaisuuksia (riviväli, kappaleväli, kirjainväli, sanojen väli), sisältöä tai toiminnallisuutta ei menetetä, jos asetetaan kaikki seuraavat muuttamatta mitään muuta tyylimääritystä: 

  • Tekstin rivivälin muuttaminen voi aiheuttaa päällekkäisyyksiä tai osa informaatiosta voidaan menettää.

Hallittava 

2.1.1 Näppäimistö (A), Saavutettavuus vain näppäimistöllä: 

  • Sovellus on osittain käytettävissä näppäimistöllä. Jotkin saavuttamattomat elementit tekevät tietyistä toiminnoista vaikeasti saavutettavia.

Ymmärrettävä 

3.1.1 Sivun kieli (A), Sivulle on määritetty kieli:

  • HTML-sivuille ei ole määritetty kieltä, mikä tekee sivun kielen tunnistamisen vaikeaksi avustaville teknologioille ja siten esittää tekstiä ja muuta kielellistä sisältöä oikein. 

3.1.2 Osien kielet (A), kertoo käyttäjälle milloin kieli sivulla vaihtuu:

  • Koska sivustolle ei ole määritettyä kielivalintaa, avustavat teknologiat eivät rekisteröi kielen vaihtoa. 

3.3.3 Virhe ehdotus (AA), ehdottaa korjauksia, kun käyttäjä tekee virheen:

  • Tarjoaa joitakin ehdotuksia virheiden korjaamiseen, kun lomake on lähetetty, mutta ei kerro tarkasti missä kentissä virheitä on. 

Toimintavarma

4.1.2 Nimi, rooli, arvo (A): 

  • Joissain osa-alueissa, kuten esim. maa tai maksuhaku välilehdissä on puutteelliset nimet ja roolit vaikeuttaen näytönlukijan pääsyä niihin. 

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta.  

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston verkkosivuilla on kerrottu kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö 
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

www.saavutettavuusvaatimukset.fiAvautuu uuteen ikkunaan