Nordean digitaalisen palvelun Tule asiakkaaksi verkossa saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Tule asiakkaaksi verkossa ja on julkaistu 17.12.2020. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että luottolaitoksen verkkosivustojen on oltava saavutettavia. Olemme arvioineet palvelun saavutettavuuden itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tiedossa olevat puutteet on suunniteltu korjattavan vuoden 2021 aikana, ellei toisin ole mainittu. Selostetta päivitetään sitä mukaan kun korjauksia valmistuu.

Ei saavutettava sisältö

Palvelu ei vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia seuraavilta osin.

Havaittava 

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö, tarjoaa tekstivastineet ei-tekstuaaliselle sisällölle: Henkilöllisyystodistuksen/ajokortin kuville tarvitaan tekstivastineet, jotka merkitään kuviin. Painikkeiden ja elementtien tarkoitusta ei ole kuvattu. Vetovalikkojen sisältö ei ole luettavissa kunnolla.    

1.3.1 Informaatio ja suhteet: Joillakin sivuilla lähetyspainike on lomakkeen ulkopuolella, eikä sitä pysty lukemaan kunnolla. Elementtejä ei ole ryhmitelty, ja niistä puuttuvat kuvaukset. V-kirjainta on käytetty alas osoittavana nuolena.   

1.4.1 Värien käyttö: Painike tunnistettu väärin linkiksi.

1.4.3 Kontrasti (minimi): Joidenkin sivun komponenttien, painikkeiden ja tekstikenttien värikontrasti ei ole riittävä.

Hallittava 

2.1.1 Näppäimistö: Osa painikkeista ja valinnoista ei ole hallittavissa näppäimistöllä.

2.1.2. Ei näppäimistöä -ansa: Näppäimistön fokus voidaan siirtää pois moduulista käyttämällä näppäimistöä tai ruudunlukijaa.

2.2.1. Säädettävä ajoitus: Asiakkaalle on näytettävä ponnahdusviesti, joka varoittaa istunnon katkaisemisesta, ja asiakkaalla on oltava mahdollisuus sallia katkaisu tai jatkaa istuntoa. 

2.4.6 Otsikot ja nimilaput: Kuvauksia puuttuu. Ruudunlukija lukee esim. pelkän otsikon eikä myös tekstiä sen alla.   

2.4.7 Näkyvä kohdistus: Elementit eivät korostu, kun osoittimen siirtää niiden kohdalle.

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta. Valitse palautelomakkeesta aiheeksi Digitaalisten palveluiden saavutettavuus.  

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston verkkosivuilla on kerrottu kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.  

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö  
saavutettavuus@avi.fi 
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

www.saavutettavuusvaatimukset.fiAvautuu uuteen ikkunaan