Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Nordea Business -verkkopankin saavutettavuusseloste

Tämä saavutettavuusseloste koskee Suomessa käytettävää Nordea Business -verkkopankkia. Palvelua koskee laki digitaalisten palvelujen tarjoamisesta, jossa edellytetään, että julkisten verkkopalvelujen on oltava saavutettavia. Saavutettavuusseloste on laadittu 21.12.2020. Palvelun saavutettavuuden on arvioinut Nordea itse.

Digipalvelun saavutettavuuden tila

Suomessa käytettävä Nordea Business -verkkopankki täyttää saavutettavuusvaatimukset osittain. Tiedossa olevat puutteet on suunniteltu korjattavan vuoden 2021 alkupuoliskolla.

Ei saavutettava sisältö

Palvelu ei seuraavilta osin vastaa vielä täysin saavutettavuusvaatimuksia

Havaittava  

1.1.1 Ei-tekstuaalinen sisältö, Tarjoa tekstivastineet ei-tekstuaaliselle sisällölle:

  • Mobiiliselaimessa ei ole tekstivastineita korttiasetusten muuttamisen mahdollistaville painikkeille eikä niiden moduulien sulkemiselle, joissa voidaan muuttaa asetuksia.
  • Kysymysmerkkikuvakkeina näkyvät ohjeet edellyttävät hiiren viemistä niiden päälle eivätkä ole käytettävissä ruudunlukijalla tai näppäimistöllä.
  • Valikkopainikkeella ei ole tekstivastinetta mobiiliselaimessa.
  • Profiilikuvakkeella ei ole tekstivastinetta.

1.3.1 Informaatio ja suhteet, Looginen rakenne: 

  • Ruudunlukijalla ei pysty valitsemaan joitakin linkkejä usein kysytyissä kysymyksissä. 
  • Mobiiliselaimessa ei pysty valitsemaan ruudunlukijalla kuvaketta, josta pääsee viestiosioon.
  • Yhteenveto-sivulla oleva tuotetaulukko ei tue ruudunlukijan käyttöä ilmoittamalla sarakkeiden ja rivien paikat liikuttaessa solujen välillä. 
  • Talous-sivulla oleva Tilit-taulukko antaa kuvan, että asiakas on poistumassa verkkopankista, vaikka hän siirtyy vain palvelussa olevaan taulukkoon. 

1.4.3 Kontrasti (minimi):

  • Joissakin lomakkeiden teksteissä käytettyjen harmaan, punaisen ja vihreän värin kontrastisuhde ei ole riittävä, kun niitä käytetään valkoista taustaa vasten. 

Hallittava 

2.1.1 Näppäimistö, Saavutettavissa vain näppäimistöllä: 

  • Liukusäätimet, joilla määritetään summat ja aika luottolimiitti- ja lainahakemuksissa, eivät tue käyttöä pelkästään näppäimistöllä. 
  • Korttiasetusten liukusäätimiä ei voi käyttää pelkästään näppäimistöllä.
  • Kohdistus ei näy painikkeissa riittävän hyvin.
  • Kohdistus ei siirry Hae uutta korttia -linkkiin näppäimistöä käytettäessä.
  • Tavoite on korjata tämä vuoden 2020 loppuun mennessä.

2.2.1 Säädettävä ajoitus, Käyttäjä voi säätää aikarajoja: 

  • Maksuprosessissa on käytössä kolmenkymmenen (30) minuutin aikakatkaisu. Maksu peruutetaan, jollei sitä ole tehty 30 minuutin kuluessa

Ymmärrettävä 

3.1.1 Sivun kieli, Sivulle on määritetty kieli:

  • Palvelun html-sivuilla ei ole asetettu oletuskieltä.

3.1.2 Osien kieli, Kertoo käyttäjälle milloin sivun kieli vaihtuu:

  • Käyttäjä ei pysty vaihtamaan sivujen kieltä, eikä kieli vaihdu, kun käyttäjä siirtyy eteenpäin maksuprosessissa.

Saavutettavuuspalaute

Kohtasitko saavutettavuuspuutteita digitaalisissa palveluissamme? Jos et löytänyt vastausta kohtaamaasi ongelmaan saavutettavuusselosteista, annathan meille palautetta.  

Anna saavutettavuuspalaute 

Valvontaviranomainen

Mikäli huomaat sivuilla saavutettavuuspuutteita, otathan ensin yhteyttä meihin palveluntarjoajana. Vastaamme palautteisiin 14 päivän kuluessa, jos olet jättänyt yhteystietosi lomakkeella. Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen tai et saa vastausta 14 päivän kuluessa, voit olla yhteydessä valvovaan viranomaiseen eli Etelä-Suomen aluehallintovirastoon. Etelä-Suomen aluehallintoviraston verkkosivuilla on kerrottu kuinka huomautuksen voi tehdä ja miten se käsitellään.

Valvontaviranomaisen yhteystiedot 

Etelä-Suomen aluehallintovirasto 

Saavutettavuuden valvonnan yksikkö 
saavutettavuus@avi.fi
Puhelinnumero vaihde 0295 016 000

www.saavutettavuusvaatimukset.fiAvautuu uuteen ikkunaan