Tiedätkö, miten kuluttajansuojalaki turvaa luottokorttiostoksia?

Kun maksat ostoksesi luottokortin luotto-ominaisuudella (credit-puoli), myös korttiluoton myöntäjä eli luotonantaja vastaa siitä, jos ostos ei olekaan sopimuksen mukainen. Voit siksi hakea rahojasi takaisin myös luotonantajalta esimerkiksi, jos:

  • myyjä ei toimita maksamaasi tavaraa tai palvelua.
  • ostoksessa on myyjän vastuulle kuuluva virhe, jota myyjä ei suostu hyvittämään.
  • myyjä tai palveluntarjoaja on mennyt konkurssiin.

Jos olet jo saanut rahasi takaisin myyjältä, et voi lisäksi pyytää rahojen palautusta luotonantajalta.

Muista myös luottokorttisi vakuutukset

Tiesitkö, että monet luottokortit sisältävät myös hyödyllisiä vakuutuksia? Esimerkiksi Nordea Goldilla saat vakuutuksen ulkomaanmatkalle ja kodin hankinnoille, kun maksat ostokset kortin credit-puolella.

Jos luottokortilla maksamasi ostos ei suju ongelmitta, toimi näin

Ensin kannattaa olla yhteydessä myyjään tai palveluntarjoajaan. Jos ette pääse asiassa yhteisymmärrykseen, tee korttireklamaatio pankille:

  1. Tarkista ensin, että olet maksanut ostoksesi luottokortin luotto-ominaisuudella (credit-puoli).
  2. Kerro reklamaatiossasi, mitä on tapahtunut, mitä vaadit ja mihin perustuen. Liitä mukaan alkuperäinen tilausvahvistus sekä mahdollisuuksien mukaan myös selvitys yhteydenpidostasi myyjän kanssa.

Hyvä huomata:

  • Jos olet jo maksanut ostoksesi luottokorttilaskultasi, voit vaatia maksamasi summan takaisin joko osittain tai kokonaan. 
  • Jos et ole vielä maksanut luottokorttilaskuasi, voit jättää sen reklamoitavan ostoksen osalta maksamatta kokonaan tai osittain, kunnes reklamaatio on käsitelty. Jos vain osa laskusta on mielestäsi perusteeton ja reklamoit laskusta vain osittain, maksa hyväksymäsi osa laskusta viimeistään eräpäivänä.

Kun olet tehnyt korttireklamaation, me jatkamme asian selvittelyä ja ratkaisemme, voidaanko reklamaatiosi ja esittämäsi vaatimukset hyväksyä. Ilmoitamme, kun aloitamme reklamaatiosi käsittelyn, yleensä 10 päivän kuluessa. Olemme sinuun yhteydessä, jos tarvitsemme lisätietoja.

Usein kysytyt kysymykset korttireklamaatiosta

Mitä teen ongelmatilanteissa?

Kaikki ostokset eivät aina suju suunnitelmien mukaan. Jos olet käyttänyt luottokorttia, voit saada apua joko pankilta tai korttivakuutuksen myöntäjältä. Alta löydät esimerkkitilanteita, jotka auttavat havainnollistamaan, mistä ja miten haet korvausta.

Sain väärän tuotteen

"Tilasin verkkokaupasta kengät, mutta postipaketissa olikin aurinkolasit. En ole saanut asiaa ratkaistua myyjän kanssa."

Koska verkko-ostos oli maksettu luottokortilla, asiakas voi tehdä reklamaation pankille. Asiakkaan tulee täyttää korttireklamaatio ja lähettää liitteeksi tilausvahvistus sekä yhteydenotto myyjään, jotta myyjän mahdollinen sopimusrikkomus voidaan todeta.

Tutustu korttireklamaatio-ohjeisiin

Tilaamani tuote ei saapunut

"Tilasin verkkokaupasta takin, mutta tilattu tuote ei ole saapunut viikkojenkaan jälkeen. Olen ollut yhteydessä myyjään, mutta tuloksetta."

Koska verkko-ostos oli maksettu luottokortilla, asiakas voi tehdä reklamaation pankille. Asiakkaan tulee täyttää korttireklamaatio ja lähettää liitteeksi tilausvahvistus sekä yhteydenotto myyjään, jotta myyjän mahdollinen sopimusrikkomus voidaan todeta.

Tutustu korttireklamaatio-ohjeisiin

Tuote meni käytössä rikki

"Tilasin verkkokaupasta tabletin. Tuote toimitettiin ajallaan ja oli tilauksen mukainen. Kun otin tabletin pois paketista, otteeni lipesi, tabletti putosi kivilattialle ja hajosi."

Asiakas maksoi verkko-ostoksensa luottokortilla, johon kuuluu tuoteturvavakuutus. Asiakkaan tulee tehdä vahinkoilmoitus korttivakuutuksen myöntäjälle.

Lue lisää tuoteturvakuutuksesta

Lentoyhtiö peruu lennot

"Olen ostanut lennot, mutta lentoyhtiö perui ne. Lentoyhtiö kuitenkin tarjosi minulle mahdollisuutta siirtää lentojani tai mahdollisuutta ottaa voucher. En pysty siirtämään lentoja enkä halua ottaa voucheria."

Asiakas maksoi verkko-ostoksensa luottokortilla, joten asiakas voi reklamoida tapahtuman pankille. Asiakkaan tulee täyttää korttireklamaatio ja lähettää liitteeksi tilausvahvistus sekä yhteydenotto myyjään, jotta myyjän mahdollinen sopimusrikkomus voidaan todeta.

Tutustu korttireklamaatio-ohjeisiin

 

Lento jää käyttämättä matkustusrajoituksista johtuen

"Ostin lennon, mutta alueelle määrätään matkustusrajoituksia ennen lennon ajankohtaa."

Asiakas maksoi verkko-ostoksensa luottokortilla, joten asiakas voi reklamoida tapahtuman pankille.  Asiakkaan tulee täyttää korttireklamaatio ja lähettää liitteeksi tilausvahvistus sekä yhteydenotto myyjään, jotta myyjän mahdollinen sopimusrikkomus voidaan todeta.

Tutustu korttireklamaatio-ohjeisiin

Lento jää käyttämättä välillisistä syistä johtuen

"En voinut käyttää ostamiani lentoja, sillä en myöhästymisestä johtuen ehtinyt lennolle."

Asiakas maksoi verkko-ostoksensa luottokortilla, johon kuuluu matkavakuutus. Asiakkaan tulee tehdä vahinkoilmoitus korttivakuutuksen myöntäjälle.

Lue lisää korttien matkavakuutuksesta

Perun itse lennot

Tilanne A

"Ostin lennot, mutta jouduin perumaan ne, sillä kyseinen ajankohta ei olekaan sopiva. Myyjän ehdoissa mainitaan, että asiakas voi perua lennot veloituksesta mistä tahansa syystä ja saada rahansa takaisin, mikäli peruutus on tehty ajoissa. Myyjä ei kuitenkaan suostu suorittamaan hyvitystä." 

Asiakas maksoi verkko-ostoksensa luottokortilla, joten asiakas voi reklamoida tapahtuman pankille.  Asiakkaan tulee täyttää korttireklamaatio ja lähettää liitteeksi tilausvahvistus sekä yhteydenotto myyjään, jotta myyjän mahdollinen sopimusrikkomus voidaan todeta. 

Tutustu korttireklamaatio-ohjeisiin

Tilanne B

"Ostin lennot, mutta jouduin perumaan ne sairastumisen vuoksi." 

Asiakas maksoi verkko-ostoksensa luottokortilla, johon kuuluu matkavakuutus. Asiakkaan tulee tehdä vahinkoilmoitus korttivakuutuksen myöntäjälle. 

Lue lisää korttien matkavakuutuksesta

Hae uutta korttia verkkopankissa

Siirry verkkopankkiin