Far triller barnevogn med barn

Avaa alaikäiselle lapsellesi tili ja palvelut verkossa

Verkkopalvelumme on oiva tapa avata käyttötili lapsen omaan käyttöön ja Etutili säästöjä varten. Lapsen tarpeiden kasvaessa voit kätevästi tilata myös kortin ja verkkopankkipalvelut.

Kun lapsi on valmis pankkiasioihin

Lapselle voit avata verkossa Käyttötilin, Nordea Debit -kortin, Etutilin ja pankkitunnukset.

Palveluille ei ole alaikärajaa, vaan vanhemmat päättävät, minkä ikäisenä lapsi on valmis käyttämään pankkipalveluita itsenäisesti. Vanhemmat vastaavat alaikäisen lapsen palveluiden käytöstä.

Huoltajat sopivat yhdessä alaikäisen lapsen tilin ja palveluiden avaamisesta, joten hakemukseen tarvitaan molempien huoltajien hyväksyntä, ellei toisella vanhemmalla ole yksinhuoltajuutta. Vanhemmat sopivat keskenään, kenellä käyttöoikeus tiliin on. 

Paras hetki aloittaa säästäminen lapselle on tänään! Kun aloitat varhain ja laitat rahaa säästöön säännöllisesti, lapselle voi aikuisikään mennessä kertyä isotkin säästöt. Pitkällä ajalla pienistäkin summista koostuu iso potti, ja pitkäjänteinen säästäjä saa myös korkoa korolle. 

Lue lisää lapselle säästämisestä

Nuorten digitaaliset pankkipalvelut webinaari torstaina 11.5.2023 klo 16.00-17.00

Tietoa webinaarista
PäiväAikaAihe
torstaina 11.5.2023klo 16.00-17.00

Nuoren rahataidot haltuun – tietoa huoltajille nuorten digitaalisista pankkipalveluista

Webinaarissa Birit Keva ja Jonna Dahlgren kertovat nuorten digitaalisista pankkipalveluista ja antavat vinkkejä huoltajille, miten neuvoa ja tukea palveluiden käyttöönottamisessa. 

Webinaarin asiaosuus kestää noin 45 minuuttia ja loppuaika on varattu kysymyksille. 

Mukaan kannattaa ilmoittautua vaikka et ehtisikään linjoille, sillä julkaisemme tallenteen jälkikäteen tälle sivulle ja lähetämme sen  kaikille webinaariin ilmoittautuneille. 

Hups! Jos haluat nähdä tällaista sisältöä, hyväksy ensin Nordean markkinointievästeet

Hakemusta varten tarvitset

Hakemusta varten tarvitset

Passit tai kuvalliset henkilökortit sekä matkapuhelinnumerot.

  • Vanhemman Suomessa myönnetty passi tai kuvallinen henkilökortti. Huomaa, että ajokortti ei kelpaa.
  • Lapsen Suomessa myönnetty passi tai henkilökortti, silloin kun tilaat kortin tai avaat verkkopankkipalvelun.
  • Lapsen matkapuhelinnumeron, silloin kun tilaat kortin tai avaat verkkopankkipalvelun.
  • Molempien huoltajien suomalaiset matkapuhelinnumerot.

Lapsen nimen tulee olla väestörekisterissä ennen palveluiden avausta verkossa, sillä tarkastamme lapsen tiedot väestörekisterikeskuksesta.

Näin teet hakemuksen
Neuvot vanhemmille

Näin teet hakemuksen

1.  Täytä lapsen tiedot ja valitse hänelle haluamasi pankkipalvelut. Nämä pankkipalvelut voit avata lapselle verkossa:
  1. Käyttötili ja Nordea Debit -kortti 

    Huomaa, että lapsen Nordea Debit -kortin tilaukseen verkossa sisältyy automaattisesti uuden käyttötilin avaus. Jos lapsella on jo entuudestaan käyttötili, johon haluat liittää uuden kortin, tilaa kortti soittamalla Nordea Asiakaspalveluun. 

  2. Etutili säästöille

  3. Pankkitunnukset mobiili- ja verkkopankin käyttöön

    Huomaa, että E-tunniste, jolla lapsi (alle 15-vuotias) voi kirjautua kolmannen osapuolen palveluihin, kuten Kelan sivuille, täytyy aktivoida konttorissa. Jos alaikäinen vierailee konttorissa yksin, tarvitsee hän vanhemmilta valtakirjat. 15 vuotta täyttänyt voi saada pankkitunnuksiin e-tunnisteen ilman edunvalvojien lupaa silloin, kun hän on avannut tilin ja verkkopankkisopimuksen omia tuloja varten itse.

2.  Toinen huoltaja saa tekstiviestin ja käy hyväksymässä hakemuksen. Toinen huoltaja tarvitsee:  
  1. pankkitunnukset, joiden ei tarvitse olla Nordean 
  2. Passin tai kuvallisen henkilökortin. 
3.  Nordea käsittelee hakemuksen ja huoltajat saavat tekstiviestillä tiedon, kun palvelut on avattu. 
4.  Huoltaja voi nyt uudelleenkirjautua "Palvelut lapselle verkossa" -palveluun, käydä käydä katsomassa käyttäjätunnuksen ja aktivoida Nordea ID -sovelluksen.
  1. Kirjaudu uudelleen palveluun.
  2. Avaa Aktivoi Nordea ID -välilehti ja seuraa ohjeita kunnes näet käyttäjätunnuksen.
5. Ota Nordea ID -sovellus käyttöön "Palvelut lapselle verkossa" -palvelussa seuraamalla ohjeita.

Asiakkaan tunteminen – miksi pankki kysyy?

Pankilla on lakiin perustuva velvoite tunnistaa asiakkaansa. Tunteminen turvaa asiointisi ja estää väärinkäytökset. Kysymme Asiakkaaksi verkossa -palvelussa monenlaisia asioita, koska haluamme tuntea sinut ja ymmärtää elämäntilanteesi.

Lue lisää asiakkaan tuntemisesta

Nordeassa hyväksyttävät henkilöllisyysasiakirjat

Pankilla on velvollisuus todentaa asiakkaan henkilöllisyys virallisesta ja ehjästä henkilöllisyystodistuksesta. Tämä koskee sekä nykyisiä että uusia asiakkaita.

Lue lisää henkilöllisyysasiakirjoista

Löysitkö etsimäsi?