Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Korona ja korttireklamaatio

Korona-epidemiasta johtuva poikkeuksellinen tilanne on aiheuttanut muutoksia monien asiakkaittemme matkasuunnitelmiin. Ennen kuin teet reklamaation Nordeaan, pyydämme, että luet seuraavat ohjeet.

Kuuluuko ostamaasi matkaan (hotelli, lento, autovuokra yms.) palveluntarjoajan peruutusehtojen mukainen peruutusoikeus?

Kyllä: Peruuta käyttämättä jäävä palvelu, kuten hotelli, ja sovi rahojen palautuksesta palveluntarjoajan kanssa. Ainoastaan silloin, jos palveluntarjoaja kieltäytyy korvauksesta, vaikka on kaupan ehtojen mukaan siihen velvollinen, lähetä Nordeaan reklamaatio. Sen tulee sisältää varausvahvistus, palveluntarjoajan kanssa käyty sähköpostikeskustelu sekä kaupan ehdot, joiden mukaan olet oikeutettu korvaukseen. 

Huomioithan, että peruutusoikeus voi olla ehdollinen ja voi sisältää esim. maksun ensimmäiseltä hotelliyöltä tai autonvuokrauspäivältä. Tutustu aina ensin myyjän peruutusehtoihin. 

Ei: Jotta Nordea voi käsitellä asian, täytyy varaukseen kuulua myyjän peruutusehtojen mukainen peruutusoikeus tai reklamaatiossasi osoitat, että palveluntarjoaja ei ole järjestänyt ostettua palvelua. 

Voit kuitenkin pyrkiä selvittämään tapauksesi suoraan palveluntarjoajan kanssa ja hakemaan heiltä muutosta tai rahojen palautusta. Tässä poikkeuksellisessa tilanteessa palveluntarjoajat voivat tarjota mahdollisuutta matkan muutoksiin tai korvauksiin, vaikka varaukseesi ei kuulukaan peruutusoikeutta. 

Kysymyksiä ja vastauksia tyypillisimmistä tilanteista

1. Lentoni on peruttu/siirretty, mutta hotelli ei palauta jo maksettua majoitusta. Mitä minä voin tehdä?

- Mikäli olet ostanut majoituksen, jossa ei ole peruutusoikeutta ja majoituksen tarjoaja ei ole estänyt majoittumista esim. sulkemalla hotellin, ei pankki ole korvausvelvollinen suorittamastasi maksusta. Kannattaa aina pyrkiä järjestelemään asiaa suoraan majoituksen tarjoajan kanssa.

2. Viranomaiset ovat kieltäneet matkustamisen ja/tai kohdemaani on sulkenut rajansa. Mitä voin tehdä aiheutuville kustannuksille?

- Mm. lentoyhtiöt ja matkanjärjestäjät tarjoavat aktiivisesti matkan siirtoa tai rahojen palautusta. Toimi näissä tilanteissa palveluntarjoajilta saamiesi ohjeiden mukaan. Mikäli matkaasi liittyy erikseen hankkimiasi palveluja, selvitä asiaa palveluntarjoajan kanssa. Reklamoi asia Nordeaan siinä tapauksessa, jos varaukseesi on kuulunut peruutusoikeus ja myyjä ei ole suostunut palauttamaan korttimaksuasi.

3. Olen varannut matkan (lennot/majoituksen/autonvuokra) enkä aio epävarman tilanteen takia käyttää sitä. Mitä voin tehdä aiheutuville kustannuksille?

- Pyri selvittämään asiaa palveluntarjoajan kanssa. Vaikka varaukseesi ei olisi kuulunut peruutusoikeutta tarjoavat jotkut palveluntarjoajat tässä poikkeuksellisessa tilanteessa silti peruutus- tai muutosmahdollisuutta. 

4. Olen ostanut liput tuleviin jalkapallon EM-kisoihin, jotka on siirretty vuodella. Mitä voin tehdä aiheutuville kustannuksille?

- Selvitä liput myyneeltä taholta onko lipuillasi korvaus- tai siirto-oikeutta. Mikäli tarjottu siirto ei ole mahdollinen eikä palveluntarjoaja hyvitä maksamaasi summaa jo peruutetusta tapahtumasta, voit tehdä tästä reklamaation pankille. Liitä reklamaatioon tilausvahvistus lipuista ja yhteydenotosta myyjään.  

5. Matkavaraukseeni kuuluu peruutusoikeus (lennot/hotelli/autonvuokraus), mutta palveluntarjoaja ei suostu korvaamaan kustannuksia. Mitä voin tehdä aiheutuville kustannuksille?

- Mikäli varaukseesi kuuluu peruutusoikeus ja käytät sitä sen sallimissa puitteissa eikä palveluntarjoaja suostu korvaamaan mahdollisesti ennakkoon veloittamaansa suoritusta, voit tehdä tästä reklamaation pankille. Liitä reklamaatioon tilaus/varausvahvistukset, tiedot yhteydenotosta myyjään sekä mahdollinen ehtojen/varausvahvistuksen kohta, josta käy ilmi, että hankitulla palvelulla on ollut peruutusoikeus.  

6. Olen ostanut tuotteen tai palvelun ja sen tarjoaja on mennyt konkurssiin. Mitä voin tehdä aiheutuville kustannuksille?

- Tee saamatta jääneestä tuotteesta tai palvelusta reklamaatio pankille. Liitä reklamaatioon tilaus/varausvahvistus, tiedot yhteydenotosta myyjään sekä tieto konkurssista, esim. viesti yritykseltä tai muulta viralliselta taholta saatu tieto, josta konkurssi käy ilmi.   

7. Jos ostamani palvelu tai matka on vasta tulevaisuudessa. Mitä minun pitäisi nyt tehdä? 

- Jos matkaan on vielä aikaa, on suositeltavaa odottaa tilanteen kehittymistä ja sitä, peruuttaako palveluntarjoaja itse ostamasi palvelun. Pankki toimii Mastercardin ja Visan kansainvälisten korttisääntöjen mukaisesti. Pankilla ei ole mahdollisuutta reklamoida myyjäosapuolelle tulevaisuudessa olevaa tapahtumaa koskevaa veloitusta. Pankki voi hoitaa mahdolliset reklamaatiot vasta sen jälkeen, kun voidaan todeta, ettei maksettu palvelu toteutunut.