Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan
Woman wearing headset.

Useimmin kysytyt vuosi-ilmoitukseen liittyvät kysymykset

Löydät tältä sivulta lisää vuosi-ilmoitukseen liittyviä useimmin kysyttyjä kysymyksiä.

Usein kysytyt kysymykset

Miten saan tiedon sijoitusvakuutuksista tai tileistä?

Mikäli sinulla on Nordea Henkivakuutus Suomen myöntämiä sijoitusvakuutuksia, saat vuosittain erilliset raportit niiden sisältämistä rahastoista ja muista sijoituksista. Vakuutussäästöjä ja tilitietoja seuraat kätevästi verkko- tai mobiilipankissa.

Milloin ja miten saan ilmoituksen?

Saat vuosi-ilmoituksen vuosittain. Toimitamme vuosi-ilmoituksen vanhaan verkkopankkiin, tai jos käytössäsi ei ole verkkopankkia, saat sen postissa.

Miksi ilmoituksen tiedot poikkeavat tiedoista, joita olen nähnyt sijoitussuunnitelman teon yhteydessä?

Tapaamisessa esitetyt kulut ovat arvioituja hinnaston mukaisia kustannuksia kuuden vuoden sijoitusajalle. Vuosi-ilmoituksessa kulut ovat toteutuneita kuluja.

Miksi toisesta pankista saamani vuosi-ilmoitus on erilainen verrattuna Nordeasta saamaani?

Vuosi-ilmoitus on MiFID II -direktiivin mukainen, ja jokaisen palveluntarjoajan tulee toimittaa se asiakkailleen. Ilmoituksen muoto ja ulkoasu vaihtelevat eri palveluntarjoajilla.

Saan useita erilaisia raportteja. Miksi niiden luvut eroavat toisistaan?

Eri raporttien tarkoitus on erilainen. Niiden vertailuajanjaksot poikkeavat toisistaan ja raportit sisältävät osin eri sijoituskohteita.