E-fakturatjänsten i nätbanken Nordea Business

Varför skicka e-fakturor?

  • Du minskar till exempel utskrifts- och postkostnader
  • Kassahanteringen försnabbas då du får transaktionerna på dina konton vid rätt tidpunkt med korrekta uppgifter
  • Fakturera billigare, snabbare och smidigare

  • Du tar hand om faktureringen på samma sätt som betalningsrörelsen. 

Varför ta emot e-fakturor?

  • Det är enkelt och snabbt att hantera ankomna fakturor då betalningsuppgifterna finns färdigt i nätbanken och det räcker med att du bara bekräftar fakturan.
  • Antalet fel minskar vid betalningar då du inte behöver mata in betalningsuppgifterna manuellt utifrån pappersfakturan och du tappar inte heller bort fakturorna.
  • Du kan kolla fakturauppgifter i efterskott i kontotransaktionerna efter att du har betalat den.
  • Du kan hantera inköpsfakturor utan en separat programvara.
E-fakturatjänsten i nätbanken
Kopior direkt till bokföringsbyrån
Tjänstebeskrivningar

E-fakturatjänsten i nätbanken

Med hjälp av e-fakturatjänsten i nätbanken kan du sända och ta emot fakturor enkelt och förmånligt – du behöver inget separat faktureringsprogram.

E-fakturatjänsten i nätbanken passar i synnerhet dig som inte har ett separat faktureringsprogram och vill ta hand om faktureringen smidigt och säkert i samband med dina övriga bankärenden. 

I tjänsten kan du skapa och sända e-fakturor och pappersfakturor till dina företagskunder. Dessutom kan du ta emot e-fakturor i nätbanken och betala dem smidigt genom att godkänna fakturan.

Med hjälp av e-fakturan i nätbanken övergår du till elektronisk fakturering utan extra investeringar. Du kan börja använda tjänsten genom att kontakta Nordea Business Centre.

Kopior av försäljningsfakturor direkt till bokföringsbyrån

  • Nu kan du förmedla kopior av dina försäljningsfakturor direkt till din bokföringsbyrå genom att använda e-faktura i nätbanken Nordea Business
  • Du sparar tid och besvär då kopior av dina fakturor automatiskt skickas till bokföringsbyrån 
  • Avtala om tjänsten med din bokföringsbyrå och börja använda e-fakturatjänsten i nätbanken Nordea Business.

E-fakturatjänsten via filöverföring

Fördelarna med e-fakturatjänsten via filöverföring

  • Du kan effektivisera processerna vid ekonomiförvaltningen genom att automatisera behandlingen av fakturor och fullständigt övergå till elektronisk fakturering
  • Fakturan arkiveras automatiskt och därför har du tillgång till fakturan också efter att du har betalat den.
  • Via oss når du både företags- och privatkunder genom ett avtal
  • Du minskar till exempel utskrifts- och postkostnader.
E-fakturatjänsten via filöverföring
Konsumentfaktureringen
Ytterligare uppgifter om e-faktura

E-fakturatjänsten via filöverföring

Med tjänsten E-faktura via filöverföring integreras fakturorna i ekonomiförvaltningssystemen på samma sätt som i betalningsrörelsen. Du kan automatisera och digitalisera hela faktureringen.

Tjänsten E-faktura via filöverföring passar dig om du har ett system för ekonomiförvaltning som är avsett för hantering av sälj- och/eller köpfakturor. Du skapar e-fakturamaterialet i ditt eget system och skickar det via filöverföring till Nordea, på samma sätt som med allt annat betalningsrörelsematerial. Dessutom kan du hämta ankomna e-fakturor för granskning och redovisning i ditt system för ekonomiförvaltning. Via tjänsten når du både företags- och privatkunder genom samma avtal.

Med hjälp av tjänsten kan du fullständigt automatisera faktureringen och fakturahanteringen. Nu kan du komplettera tjänsten med utskrifter och postförsändelser på papper samt skanning av köpfakturor. På det här sätter kan du fullständigt övergå till elektronisk fakturering, även om din handelspartner skulle använda pappersfakturor. Utöver utskrifterna och skanningen kan du komplettera tjänsten med andra tilläggstjänster. Du kan till exempel lägga till ditt företags logotyp på pappersfakturan och förmedla tilläggsuppgifter om fakturan med en bilaga eller en länk (till konsumenter).

Du kan börja använda tjänsten genom att kontakta Nordea Business Centre.

Konsumentfaktureringen

Konsumentfaktureringen ingår i tjänsten E-faktura via filöverföring. Via tjänsten kan du sända e-fakturor till dina privatkunders nätbanker och begäran om direktbetalning till de kunder som inte använder nätbanken. Via Nordea når du privatkunder i alla banker.

I konsumentfaktureringen ingår meddelandetjänst som en del av e-fakturatjänsten: fakturerarmeddelande, mottagningsmeddelande och mottagningsförslag. 

  • Med fakturerarmeddelandet informeras konsumentkunder om att ditt företag erbjuder e-faktura. Betalaren ser uppgiften i sin nätbank och kan där beställa e-faktura från ditt företag. Utifrån denna beställning skapar banken ett mottagningsmeddelande för dig. Fakturerarmeddelandet görs upp elektroniskt. Om ditt företag inte har den nödvändiga programvaran för att skapa meddelanden hittar du den på Finans Finlands webbplatsÖppnas i nytt fönster.
  • Du kan uppmuntra dina kunder att övergå till e-faktura från och med den första fakturan genom att använda mottagningsförslag. Dessutom kan du övergå till aktivt godkännande, varvid din kund erbjuds en e-fakturabeställning som hen kan godkänna i nätbanken.
  • Vid konsumentfaktureringen kan du som tilläggstjänst använda länken till e-faktura. Med hjälp av länken kan du visa tilläggsuppgifter om fakturan i ett separat arkiv.

Du kan börja använda tjänsten genom att kontakta Nordea Business Centre.

Ytterligare uppgifter om e-faktura

Finvoice

Nordea stöder e-fakturor som motsvarar Finvoice-meddelandebeskrivningen. Finvoice-tillämpningsanvisningar, beskrivningar av dem och tekniska uppgifter finns på Finans Finlands webbplatÖppnas i nytt fönsters. Nordea stöder Finvoice-versioner 1.3, 2.0, 2.01 och 3.0.

Testning

Du kan testa e-fakturor med våra testverktyg. Efter att du har skapat e-fakturamaterial i Finvoice-format i ditt program, kan du med hjälp av vårt XML-testverktyg kontrollera att e-fakturameddelandena är strukturellt och delvis också logiskt korrekta. Verktyget är lätt att använda och du får svar på en gång. Inga uppgifter om meddelandena sparas i Nordeas system.

Du hittar XML-testverktyget på Nordeas Test-sidor.Öppnas i nytt fönster Det är gratis att använda verktyget. Rådgivning och användarstöd finns dock inte.

Vill du veta mer?

Kontakta oss