Vad är SEPA?
SEPA är ett gemensamt eurobetalningsområde som skapar förutsättningar för rörlighet för varor och tjänster inom hela området. SEPA ökar också möjligheterna till innovationer och konkurrens i betalningsrörelsen.
Inloggning till nätbanken för företagskunder.
Logga in på Nordea BusinessInloggning till nätbanken för privatkunder
Logga in på Nordea NätbankenSEPA skapar möjligheter för ditt företag. Det gemensamma betalningsområdet kan inverka på företagets kassahantering och förbättra hanteringen av europeiska kontantpositioner. I och med SEPA kan ditt företag också koncentrera betalningsrörelsen.
SEPA är ett gemensamt eurobetalningsområde som skapar förutsättningar för rörlighet för varor och tjänster inom hela området. SEPA ökar också möjligheterna till innovationer och konkurrens i betalningsrörelsen.
SEPA-direktdebitering för betalare består av två tjänster: grundläggande SEPA-direktdebitering och SEPA-direktdebitering mellan företag. Tjänsterna kan användas för eurobetalningar i hela SEPA-området.
Betalaren undertecknar ett serviceavtal med Nordea. Kontakta ditt eget Nordeakontor för att ingå avtalet.
Du kan återkalla en begäran om SEPA-direktdebitering före förfallodagen i nätbanken eller genom att kontakta Nordea Kundtjänst. Du ska göra annulleringen senast kl. 12 bankdagen före förfallodagen.
Du kan begära återbetalning inom åtta (8) veckor från att betalningen debiterats i nätbanken eller genom att kontakta Nordea Kundtjänst. En begäran om återbetalning av en SEPA-direktdebitering frigör ändå inte betalaren från betalningsansvaret. Den som gör begäran ska ta kontakt med faktureraren direkt.
Om du misstänker att någon gjort en ogrundad SEPA-direktdebitering (t.ex. om en betalning debiterats två gånger, ingen fullmakt getts för betalningen eller om summan är fel), har du rätt att begära återbetalning inom tretton (13) månader efter debiteringsdagen. Nordeas cash management-rådgivare ger dig ytterligare information.
När faktureraren erbjuder SEPA-direktdebitering som betalningssätt får betalaren en fullmakt som hen ska underteckna. Den undertecknade fullmakten ska sedan skickas tillbaka till faktureraren. När man använder direktdebitering mellan företag ska en kopia av fullmakten skickas till Nordea där den sparas.
Europeiska betalningsrådetÖppnas i nytt fönster har fastställt vilka uppgifter som ska vara med i fullmakten. När du undertecknar fullmakten ger du faktureraren rätt att debitera betalningen på ditt företags konto. Debiteringskontot som anges i fullmakten måste vara samma konto som anslutits till Nordeas serviceavtal, och du ska ha rätt att använda kontot.
Faktureraren kan inte kontrollera huruvida kontonumret i fullmakten är korrekt eller om fullmaktsgivaren har rätt att använda kontot. Om du behöver göra ändringar i fullmakten ska du avtala om dessa direkt med faktureraren.
Läs tjänstevillkoren innan du undertecknar avtalet och börjar använda tjänsten.
Tjänstespecifika villkor för betalaren i SEPA-autogiropdf - Öppnas i nytt fönster
Allmänna villkor för CCM-tjänsterpdf - Öppnas i nytt fönster
Tjänstevillkor för betalningstjänsterpdf - Öppnas i nytt fönster
Med SEPA-direktdebitering för fakturerare kan fakturerare debitera betalarnas eurokonton i SEPA-området. SEPA-direktdebiteringstjänsten för fakturerare kan användas för att ta ut betalningar av privat- och företagskunder som på förhand gett sitt samtycke till detta genom fullmakt. I SEPA-direktdebiteringstjänsten för fakturerare finns två tilläggstjänster: grundläggande SEPA-direktdebitering och/eller SEPA-direktdebitering mellan företag.
SEPA-direktdebiteringstjänsten för fakturerare är ett enkelt och effektivt sätt att debitera betalningar från SEPA-länder. Med hjälp av tjänsten kan företagen koncentrera likviditetshanteringen och säkerställa att fakturorna betalas vid på förhand fastställda tidpunkter. Det gör det även lättare att optimera och effektivera interna processer då avstämningen av inkomna betalningar är lättare. Dessutom kan man påbörja eventuella utredningar genast om en transaktion avvisas eller en betalning återbetalas.
SEPA-direktdebitering för fakturerare kan användas som ett alternativ för SEPA-gireringar vid indrivningen av eurobetalningar inom SEPA-området.
När du överväger att börja använda SEPA-direktdebiteringstjänsten rekommenderar vi följande:
Faktueraren bör ha ett eurokonto i Nordea Bank Finland AB:s filial i Finland. Faktueraren ska också underteckna ett avtal med Nordea om tjänsten före ibruktagningen av SEPA-direktdebitering för fakturerare.
Mer information om hur du börjar använda tjänsten får du i checklistanpdf - Öppnas i nytt fönster samt tjänstebeskrivningen och den tekniska beskrivningenÖppnas i nytt fönster.
Fullmakten kan upprättas av faktureraren eller betalaren. Innehållet i fullmakten är standardiserat, men texten är olika i fullmakterna för grundläggande direktdebitering och direktdebitering mellan företag. Försäkra dig om att fullmakten innehåller de obligatoriska uppgifterna och de obligatoriska ordalydelserna enligt lag.
Förutsättningen för SEPA-direktdebitering är alltid att betalaren gett en fullmakt för detta.
Med fullmakten befullmäktigar betalaren faktureraren att debitera betalningen och ger betalarens bank ett debiteringsuppdrag. Betalaren måste underteckna fullmakten före den första betalningen. I direktdebitering mellan företag ska betalaren skicka en kopia av fullmakten till banken. Fullmakten sparas i banken. Faktureraren ska arkivera den ursprungliga fullmakten så länge som den är i kraft. Fullmaktens giltighet upphör då dett gått 36 månader från den senaste betalningen.
Tjänstebeskrivningen och modeller för fullmaktenÖppnas i nytt fönster
Fakturerarens kod identifierar en unik fakturerare, det vill säga avser en viss fakturerare. Med hjälp av fakturerarens kod kan betalarna och betalarens banker specificera faktureraren oberoende av det kontoförhållande som faktureraren har med sin bank. Kombinationen av fakturerarens kod och den unika referensen i fullmakten utgör en unik nyckel till SEPA-direktdebiteringsfullmakten.
Nordea kan hjälpa dig att skaffa fakturerarens kod.
Läs tjänstevillkoren innan du undertecknar avtalet och börjar använda tjänsten.
Särskilda sillkor för SEPA-direktdebitering som fakturerarens tjänstpdf - Öppnas i nytt fönster
Allmänna villkor för CCM-tjänsterpdf - Öppnas i nytt fönster
Tjänstevillkor för betalningstjänsterpdf - Öppnas i nytt fönster
Med SEPA-expressbetalningar övergår pengarna till mottagarens konto på 10 sekunder. Nordea genomför SEPA-expressbetalningarna i realtid, vilket betyder att pengarna kommer in på eller går från företagets eurokonto omedelbart efter att SEPA-expressbetalningen har gjorts.
Som Nordeas företagskund kan ditt företag ta emot SEPA-expressbetalningar från alla banker i det gemensamma eurobetalningsområdet. För närvarande kan våra företagskunder göra expressbetalningar via olika nättjänster och gränssnitt för företag.
I oktober börjar vi utvidga möjligheter att göra SEPA-expressbetalningar även via andra kanaler för företagskunder. Ändringarna följer EU:s förordning om omedelbara betalningar som träder i kraft i oktober.
Som kund hos oss behöver du inte vidta åtgärder för att kunna ta emot betalningar från banker som erbjuder sina kunder expressbetalningar.
Som Nordeas företagskund kan ditt företag göra SEPA-expressbetalningar till andra europeiska banker i nättjänsten Nordea Corporate som är avsedd för företag och via olika gränssnitt. Vi lanserar ytterligare kanaler även under sista kvartalet 2025.
Möjlighet att göra flera SEPA-expressbetalningar med ett uppdrag blir tillgänglig via gränssnittet Multi-Payout Instant som är en automatisk betalningslösning. Vi ger mer information i tjänstebeskrivningar och villkor när datumet för lanseringen närmar sig.
Du kan prova gränssnittet Multi-Payout Instant redan nu. Öppnas i nytt fönster
Det primära syftet med verifieringstjänsten för betalningsmottagare är att säkerställa att pengarna överförs till rätt mottagare. Tjänsten säkerställer att betalningsmottagarens namn och IBAN-kontonummer är desamma som betalaren uppgav innan hen gav fullmakten. Om de inte är desamma meddelar systemet användaren om det. Denna process minskar risken för bedrägerier och mänskliga fel i samband med transaktioner.
Från oktober verifieras betalningsmottagaren automatiskt för alla enskilda betalningar i Nordeas nättjänst.
I oktober lanserar vi ett gränssnitt där våra kunder som använder kanalen Corporate File kan verifiera betalningsmottagare självständigt. Det här gränssnittet möjliggör både enskilda betalningar och begäran om verifiering av flera betalningar. Vi ger mer information när lanseringsdatumet närmar sig.
Som användare av Corporate File har du möjlighet att vägra använda tjänsten för verifiering av betalningsmottagare. Vägrandet innebär att företaget beslutar att inte använda Nordeas tjänst för verifiering av betalningsmottagare innan betalningarna skickas vidare för behandling. Observera att vägrandet också innebär att företaget ansvarar för betalningar som eventuellt skickas till fel mottagare.