Vad är SEPA?
SEPA är ett gemensamt eurobetalningsområde som skapar förutsättningar för rörlighet för varor och tjänster inom hela området. SEPA ökar också möjligheterna till innovationer och konkurrens i betalningsrörelsen.
Inloggning till nätbanken för företagskunder.
Logga in på Nordea BusinessInloggning till nätbanken för privatkunder
Logga in på Nordea NätbankenSEPA skapar möjligheter för ditt företag. Det gemensamma betalningsområdet kan inverka på företagets kassahantering och förbättra hanteringen av europeiska kontantpositioner. I och med SEPA kan ditt företag också koncentrera betalningsrörelsen.
SEPA är ett gemensamt eurobetalningsområde som skapar förutsättningar för rörlighet för varor och tjänster inom hela området. SEPA ökar också möjligheterna till innovationer och konkurrens i betalningsrörelsen.
Med SEPA-expressbetalningar övergår pengarna till mottagarens konto på 10 sekunder. Nordea genomför SEPA-expressbetalningarna i realtid, vilket betyder att pengarna kommer in på eller går från företagets eurokonto omedelbart efter att SEPA-expressbetalningen har gjorts.
Som Nordeas företagskund kan ditt företag ta emot SEPA-expressbetalningar från alla banker i det gemensamma eurobetalningsområdet. För närvarande kan våra företagskunder göra expressbetalningar via olika nättjänster och gränssnitt för företag.
I oktober börjar vi utvidga möjligheter att göra SEPA-expressbetalningar även via andra kanaler för företagskunder. Ändringarna följer EU:s förordning om omedelbara betalningar som träder i kraft i oktober.
Som kund hos oss behöver du inte vidta åtgärder för att kunna ta emot betalningar från banker som erbjuder sina kunder expressbetalningar.
Som Nordeas företagskund kan ditt företag göra SEPA-expressbetalningar till andra europeiska banker i nättjänsten Nordea Corporate som är avsedd för företag och via olika gränssnitt. Vi lanserar ytterligare kanaler även under sista kvartalet 2025.
Möjlighet att göra flera SEPA-expressbetalningar med ett uppdrag blir tillgänglig via gränssnittet Multi-Payout Instant som är en automatisk betalningslösning. Vi ger mer information i tjänstebeskrivningar och villkor när datumet för lanseringen närmar sig.
Du kan prova gränssnittet Multi-Payout Instant redan nu. Öppnas i nytt fönster
Tjänsten för verifieringen av betalningsmottagare har tagits fram för att kontrollera att betalningsmottagarens namn stämmer överens med kontoinnehavarens namn i betalningsmottagarens bank. Om uppgifterna inte stämmer överens informerar tjänsten att ett godkännande av överföringen kan leda till att betalningen överförs till fel mottagare. Denna process minskar risken för bedrägerier och mänskliga fel i samband med transaktioner.
Från och med oktober 2025 verifieras betalningsmottagaren automatiskt i alla enskilda betalningar i Nordeas nättjänster.
Betalningsmottagarens namn stämmer överens med kontoinnehavarens namn
Mottagaren du angett är innehavare av kontot.
Betalningsmottagarens namn är ett annat än kontoinnehavarens namn
Namnet skiljer sig lite från kontoinnehavarens namn. Svaret ger namnet på kontoinnehavaren.
Betalningsmottagarens namn skiljer sig från kontoinnehavarens namn
Namnet är ett helt annat eller skiljer sig mycket från det namn du angav. Kontrollera mottagarens uppgifter. Om du misstänker bedrägeri ska du inte slutföra betalningen.
Vi kunde inte jämföra betalningsmottagarens namn med kontoinnehavarens namn
Kontoinnehavarens namn kunde inte verifieras på grund av tekniska orsaker eller så stöder betalningsmottagarens bank ännu inte verifiering av betalningsmottagaren, till exempel på grund av att kontot finns i ett land vars valuta inte är euro. Detta svar kan också fås i situationer där mottagarens konto är nytt eller pengar bara kommer in på kontot.
När du har verifierat betalningsmottagaren kan du bekräfta och slutföra betalningen. Om betalningsmottagarens namn är ett annat än kontoinnehavarens namn ska du kontrollera mottagarens uppgifter med hen innan du slutför betalningen. Slutför inte betalningen om du misstänker bedrägeri. Uppdatera vid behov betalningsmottagarens uppgifter i din betalningsmottagarlista, så att betalningsmottagarens namn stämmer överens med kontoinnehavarens namn nästa gång.
Nordea kommer ännu i år att erbjuda ett gränssnitt som självbetjäning för verifiering av betalningsmottagare i betalningsmaterial som kunden skickar via förbindelsen Web Services. Det här gränssnittet möjliggör verifiering både av enskilda betalningar och flera betalningar på samma gång. Vi ger mer information när lanseringsdatumet närmar sig.
Som företagskund har du möjlighet att välja att inte använda tjänsten för verifiering av betalningsmottagare innan du skickar betalningar för behandling. Det är viktigt att notera att detta val kan öka risken för att betalningar hamnar hos fel mottagare. I en sådan situation bär företaget ansvaret om betalningen överförs till fel mottagare.
Betalningsmottagarens namn och kontonummer kontrolleras hos den mottagande banken. I kontrollen används företagets officiella namn. Syftet med ändringen är att ge betalaren större säkerhet om att betalningen går till den kontoinnehavare som betalningen är avsedd för.
Beslutet att slutföra betalningen ligger alltid hos kunden. Risken är högre om det är en ny mottagare som du inte har betalat till tidigare. Slutför inte betalningen om du misstänker bedrägeri. Om du har gjort betalningar tidigare och de har kommit till rätt mottagare är risken lägre.
Kontoinnehavarens namn har inte varit möjligt att verifiera på grund av tekniska orsaker eller så stöder betalningsmottagarens bank ännu inte verifiering av betalningsmottagaren, till exempel på grund av att kontot finns i ett land vars valuta inte är euro. Detta svar kan också fås i situationer där mottagarens konto är nytt eller pengar bara kommer in på kontot. Om en betalning skickas från kontot till en annan bank kommer betalningsmottagaren att identifieras nästa gång.
SEPA-direktdebitering för betalare består av två tjänster: grundläggande SEPA-direktdebitering och SEPA-direktdebitering mellan företag. Tjänsterna kan användas för eurobetalningar i hela SEPA-området.
Betalaren undertecknar ett serviceavtal med Nordea. Kontakta ditt eget Nordeakontor för att ingå avtalet.
Du kan återkalla en begäran om SEPA-direktdebitering före förfallodagen i nätbanken eller genom att kontakta Nordea Kundtjänst. Du ska göra annulleringen senast kl. 12 bankdagen före förfallodagen.
Du kan begära återbetalning inom åtta (8) veckor från att betalningen debiterats i nätbanken eller genom att kontakta Nordea Kundtjänst. En begäran om återbetalning av en SEPA-direktdebitering frigör ändå inte betalaren från betalningsansvaret. Den som gör begäran ska ta kontakt med faktureraren direkt.
Om du misstänker att någon gjort en ogrundad SEPA-direktdebitering (t.ex. om en betalning debiterats två gånger, ingen fullmakt getts för betalningen eller om summan är fel), har du rätt att begära återbetalning inom tretton (13) månader efter debiteringsdagen. Nordeas cash management-rådgivare ger dig ytterligare information.
När faktureraren erbjuder SEPA-direktdebitering som betalningssätt får betalaren en fullmakt som hen ska underteckna. Den undertecknade fullmakten ska sedan skickas tillbaka till faktureraren. När man använder direktdebitering mellan företag ska en kopia av fullmakten skickas till Nordea där den sparas.
Europeiska betalningsrådetÖppnas i nytt fönster har fastställt vilka uppgifter som ska vara med i fullmakten. När du undertecknar fullmakten ger du faktureraren rätt att debitera betalningen på ditt företags konto. Debiteringskontot som anges i fullmakten måste vara samma konto som anslutits till Nordeas serviceavtal, och du ska ha rätt att använda kontot.
Faktureraren kan inte kontrollera huruvida kontonumret i fullmakten är korrekt eller om fullmaktsgivaren har rätt att använda kontot. Om du behöver göra ändringar i fullmakten ska du avtala om dessa direkt med faktureraren.
Läs tjänstevillkoren innan du undertecknar avtalet och börjar använda tjänsten.
Tjänstespecifika villkor för betalaren i SEPA-autogiropdf - Öppnas i nytt fönster
Allmänna villkor för CCM-tjänsterpdf - Öppnas i nytt fönster
Tjänstevillkor för betalningstjänsterpdf - Öppnas i nytt fönster
Med SEPA-direktdebitering för fakturerare kan fakturerare debitera betalarnas eurokonton i SEPA-området. SEPA-direktdebiteringstjänsten för fakturerare kan användas för att ta ut betalningar av privat- och företagskunder som på förhand gett sitt samtycke till detta genom fullmakt. I SEPA-direktdebiteringstjänsten för fakturerare finns två tilläggstjänster: grundläggande SEPA-direktdebitering och/eller SEPA-direktdebitering mellan företag.
SEPA-direktdebiteringstjänsten för fakturerare är ett enkelt och effektivt sätt att debitera betalningar från SEPA-länder. Med hjälp av tjänsten kan företagen koncentrera likviditetshanteringen och säkerställa att fakturorna betalas vid på förhand fastställda tidpunkter. Det gör det även lättare att optimera och effektivera interna processer då avstämningen av inkomna betalningar är lättare. Dessutom kan man påbörja eventuella utredningar genast om en transaktion avvisas eller en betalning återbetalas.
SEPA-direktdebitering för fakturerare kan användas som ett alternativ för SEPA-gireringar vid indrivningen av eurobetalningar inom SEPA-området.
När du överväger att börja använda SEPA-direktdebiteringstjänsten rekommenderar vi följande:
Faktueraren bör ha ett eurokonto i Nordea Bank Finland AB:s filial i Finland. Faktueraren ska också underteckna ett avtal med Nordea om tjänsten före ibruktagningen av SEPA-direktdebitering för fakturerare.
Mer information om hur du börjar använda tjänsten får du i checklistanÖppnas i nytt fönster samt tjänstebeskrivningen och den tekniska beskrivningen.
Fullmakten kan upprättas av faktureraren eller betalaren. Innehållet i fullmakten är standardiserat, men texten är olika i fullmakterna för grundläggande direktdebitering och direktdebitering mellan företag. Försäkra dig om att fullmakten innehåller de obligatoriska uppgifterna och de obligatoriska ordalydelserna enligt lag.
Förutsättningen för SEPA-direktdebitering är alltid att betalaren gett en fullmakt för detta.
Med fullmakten befullmäktigar betalaren faktureraren att debitera betalningen och ger betalarens bank ett debiteringsuppdrag. Betalaren måste underteckna fullmakten före den första betalningen. I direktdebitering mellan företag ska betalaren skicka en kopia av fullmakten till banken. Fullmakten sparas i banken. Faktureraren ska arkivera den ursprungliga fullmakten så länge som den är i kraft. Fullmaktens giltighet upphör då dett gått 36 månader från den senaste betalningen.
Fakturerarens kod identifierar en unik fakturerare, det vill säga avser en viss fakturerare. Med hjälp av fakturerarens kod kan betalarna och betalarens banker specificera faktureraren oberoende av det kontoförhållande som faktureraren har med sin bank. Kombinationen av fakturerarens kod och den unika referensen i fullmakten utgör en unik nyckel till SEPA-direktdebiteringsfullmakten.
Nordea kan hjälpa dig att skaffa fakturerarens kod.
Läs tjänstevillkoren innan du undertecknar avtalet och börjar använda tjänsten.
Särskilda sillkor för SEPA-direktdebitering som fakturerarens tjänstÖppnas i nytt fönster