Pitcha, alltså sälj, din affärsidé

Den ädla konsten att dra en hisspitch

Om du aldrig har försökt sälja in en idé till en främmande människa så är det dags att börja öva. Att vara bra på att presentera din affärsidé är viktigt när det är dags att söka finansiering för ditt nya företag. Att kunna göra en bra pitch och visa självförtroende kommer vara en stor hjälp när du ska övertyga andra om att din idé äger. 

Vi lär dig göra en hisspitch, en pitch i nio steg och göra en perfekt presentationsplan.

Hisspitch är en konstform

Tänk dig att du just startat ditt egna företag och att du råkar springa in i någon du kan ha nytta av, hur presenterar du då vad ditt företag har att erbjuda? Även om du inte är ute och jagar investerarare så är det värdefullt att kunna presentera sitt företag på 30 sekunder.

Prova den här metoden för att slipa på en 30-sekunders hisspitch

  • Ditt namn: Presentera dig själv kort.
  • Problem: Berätta vilket problem ditt företag har en lösning på.
  • Kundens behov: Berätta om dina viktigaste kunder och deras behov.
  • Lösning: Presentera din lösning på problemet.
  • Produktens namn: Berätta om ditt företag eller din produkt.
  • Skapa kontakt: Ge ditt visitkort, ett reklamblad eller produktprov. 

Exempel på en hisspitch:



"Hej, jag heter Namn Namnsson. Visste du att fem av tio nya företag läggs ner inom fem år? Tänk dig om vi kunde hjälpa fler nya entreprenörer att starta framgångsrika företag. Det är det som mitt företag Start-up Pro gör, genom att erbjuda coachning och mentorskap för unga entreprenörer. Vi har skapat ett unikt program som kombinerar personliga möten med webbtjänster som hjälper entreprenörer att skapa företag baserade på sina idéer under tiden som de drar nytta av vår expertis och vårt nätverk. Här är mitt visitkort, tveka inte att höra av dig om du behöver professionell coachning."

Den perfekta presentationsplanen

Din idé måste naturligtvis vara bra, men ett bra framförande kan verkligen vara skillnaden som avgör om du lyckas uppnå målet för din presentation eller inte. En lyckad presentation är resultatet av en tydlig plan och massor av träning. Därför har vi skapat den perfekta presentationsplanen åt dig. Precis som många andra planer börjar den med fyra grundpelare: 

Arrows icon - 640x360

Tydligt

Var tydlig och koncis för att behålla lyssnarens intresse.

Lamp icon - 640x360

Enkelt

Skippa jargongen – tala så att andra också förstår.

Potted plant icon - 640x360

Passionerat

Visa din iver och engagera publiken.

Motorcycle icon - 640x360


Modigt

Övning ger färdighet – be om feedback. 

Nio steg på sex minuter

Du kanske inte tror att du behöver en presentation, men det är väldigt bra att till hands om någon du träffar skulle vilja se någon sorts material om ditt företag. Om du är av den strategiska typen, föreslår vi att du följer våra nio steg som hjälper dig att leverera en perfekt presentation på bara sex minuter. 

Krok

Introducera dig själv, din bakgrund och erfarenhet och kroka publiken genom att bjuda på någon intressant information eller detalj.

Team

Berätta om ditt team och låt dem glänsa. Betona hur och varför varje person är en tillgång i ditt företag.

Problem

Uppmärksamma publiken på ett problem, en lucka eller ett behov på marknaden. Förklara på ett sätt som får publiken att förstå varför problemet eller behovet måste lösas.

Lösning

Introducera en lösning på problemet – din lösning. Förklara varför och hur lösningen är ny och hur den skiljer sig från mängden.

Marknad

Presentera din målgrupp och en typisk kund och förklara sedan hur din lösning hjälper målgruppen. Visa vad som gör din affärsidé lönsam.

Fördelar

Ge ett klart och övertygande exempel av fördelarna som gör att ditt företag känns attraktivt i jämförelse med andra på marknaden.

Värde

Berätta vilket värde din produkt ger dina potentiella kunder – på det sättet förstår publiken värdet på marknaden.

Plan

Ge publiken en tydlig uppfattning om tidsplanen, betona de viktigaste punkterna om hur du ska ta in dig på marknaden (go to market-plan).

Siffror

Ge en uppskattning på den förväntade avkastningen. Hur långt i framtiden du kan göra en uppskattning beror på din affärsverksamhet. Avsluta presentationen med att berätta vad investerarna skulle få ut av ditt företag – och vilka möjligheter de nu har.

Bli företagskund på nätet

Börja här