Om du aldrig har försökt pitcha en idé till en okänd person är det dags att börja öva. Det är viktigt att vara bra på att pitcha sin affärsidé om man är ute efter finansiering. Din pitch – och hur mycket du tror på dig själv – hjälper att övertyga andra att din idé är fantastisk. Lär dig hisspitcha, alltså hur du berättar företagets syfte på en halv minut. Nedan får du också lära dig hur du gör en pitch i 9 steg samt hur du lyckas skapa den perfekta pitchen.
Hisspitchen är en konstform
Du har just startat eget och råkar stöta på någon som kunde vara värdefull för din affärer, hur förklarar du vad ditt företag har att erbjuda? Fastän du inte ens är ute efter en investerare är det värdefullt om du kan presentera ditt företag på 30 sekunder – alltså göra en hisspitch. Testa den här tekniken för att skapa en perfekt hisspitch:
Example:
"Exempel: Hej, mitt namn är Erik Exempel. Visste du att hälften av alla nya företag avslutar sin verksamhet inom de fem första åren? Tänk om vi kunde hjälpa fler förstagångsföretagare att nå framgång med sin verksamhet. Det gör mitt företag, Startup Pro, som erbjuder både coaching och mentorstjänster för unga entreprenörer. Vi har skapat ett unikt program som entreprenörerna kan ta del av i egen takt.
Vi kombinerar det med personliga möten och onlineresurser som hjälper nya företagare att omvandla en idé till en affärsverksamhet genom att dra nytta av vår expertis och våra nätverk. Här är mitt visitkort, hör gärna av dig om du är i behov av professionell coaching."