Pitcha, alltså sälj, din affärsidé

Osuva pitchaus sekä hissipuhe on kaiken A ja O

Jos et ole koskaan aikaisemmin pitchannut eli myynyt ideaasi tuntemattomalle, niin nyt on korkea aika alkaa harjoitella. Bisnesideasi myyminen on näet erityisen tärkeää, kun haluat saada rahoitusta uudelle yrityksellesi. Se, kuinka hyvin pitchaat ja luotat itseesi, auttaa sinua vakuuttamaan muut siitä, että ideasi jyrää. 

Opettele hissipuhe, eli se, kuinka kerrot yrityksesi tarkoituksen puolessa minuutissa. Ota myös haltuun ohjeet yhdeksänportaisesta pitchauksesta ja opi kuinka luodaan täydellinen pitchaussuunnitelma. 

Hissipuhe on taiteen laji

Ajatellaan, että olet juuri startannut oman yrityksesi ja törmäät henkilöön, joka voisi olla hyödyllinen yrityksellesi. Kuinka selität hänelle, mitä yritykselläsi on tarjota? Vaikka et metsästäisi sijoittajia on erittäin tärkeää, että pystyt kertomaan yrityksesi tarkoituksen 30 sekunnissa. Kokeile tätä tekniikkaa luodaksesi täydellisen hissipuheen:

  • Nimesi: Esittele itsesi lyhyesti
  • Ongelma: Esittele, mihin ongelmaan yhtiölläsi on ratkaisu
  • Asiakkaan tarve: Esittele avainasiakkaasi ja heidän tarpeensa
  • Ratkaisu: Esittele sinun ratkaisusi ongelmaan
  • Tuotteen nimi: Esittele yhtiösi tai tuotteesi nimi
  • Luo yhteys: Anna käyntikorttisi, mainoslehtinen tai tuotenäyte 

Esimerkki hissipuheesta



"Terve, minä olen Erkki Esimerkki. Tiesitkö, että puolet uusista yrityksistä sulkee ovensa viiden vuoden sisällä. Mietipä, jos pystyisimme auttamaan useampia uusia yrittäjiä menestymään. Sitä tekee minun yhtiöni Startup Pro; tarjoamme valmennusta ja mentorointia nuorille yrittäjille. Olemme luoneet ainutlaatuisen, omaan tahtiin käytävän ohjelman, jossa yhdistyvät one-on-one-tapaamiset ja nettimateriaali. Nämä yhdessä auttavat uusia yrittäjiä jalostamaan ideansa yrityksiksi ja hyötymään meidän erikoisosaamisesta ja verkostoista. Tässä on käyntikorttini, ole hyvä, otathan yhteyttä, jos tarvitset ammattilaisen valmennusta."

Täydellisen pitchauksen suunnitelma

Täydellinen pitchaus ei välttämättä perustu selkeään visioon tai uskomattomaan presentaatioon. Toki idean pitää toimia, mutta hyvä pitchaus perustuu usein pitävään suunnitelmaan ja sitkeään harjoitteluun. Siksi me olemme työstäneet täydellisen pitchauksen suunnitelman sinua varten. Siinä on neljä kulmakiveä:

Arrows icon - 640x360

Selkeys

Ole selkeä ja ytimekäs pitääksesi kuuntelijan mielenkiinnon yllä

Lamp icon - 640x360

Yksinkertaisuus

Jätä jargon — puhu niin että muutkin ymmärtävät

Potted plant icon - 640x360

Intohimo

Näytä innostuksesi ja sitouta yleisösi

Motorcycle icon - 640x360


Harjoittelu

Harjoitus tekee mestarin — pyydä palautetta 

9 portaan loikka 6 minuutissa

Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että tarvitset pitchauksen eli sijoittajaesityksen. Sellaisesta on kuitenkin hyötyä, varsinkin siinä tapauksessa, jos sinulta vaaditaan jonkin sortin materiaaleja yrityksestäsi. Pitchauksessa tiivistät yrityksesi liiketoiminnan esitykseksi potentiaaliselle sijoittajalle. Jos olet vähänkään strategista tyyppiä, niin suosittelemme, että luot sijoittajaesityksen, joka perustuu näihin yhdeksään vaiheeseen. Yhdessä ne mahdollistavat sinulle täydellisen pitchauksen vain kuudessa minuutissa. Käytä alla olevia elementtejä kun luot juuri sinun yrityksellesi sopivan hissipuheen.

Krok

Introducera dig själv, din bakgrund och erfarenhet och kroka publiken genom att bjuda på någon intressant information eller detalj.

Team

Berätta om ditt team och låt dem glänsa. Betona hur och varför varje person är en tillgång i ditt företag.

Problem

Uppmärksamma publiken på ett problem, en lucka eller ett behov på marknaden. Förklara på ett sätt som får publiken att förstå varför problemet eller behovet måste lösas.

Lösning

Introducera en lösning på problemet – din lösning. Förklara varför och hur lösningen är ny och hur den skiljer sig från mängden.

Marknad

Presentera din målgrupp och en typisk kund och förklara sedan hur din lösning hjälper målgruppen. Visa vad som gör din affärsidé lönsam.

Fördelar

Ge ett klart och övertygande exempel av fördelarna som gör att ditt företag känns attraktivt i jämförelse med andra på marknaden.

Värde

Berätta vilket värde din produkt ger dina potentiella kunder – på det sättet förstår publiken värdet på marknaden.

Plan

Ge publiken en tydlig uppfattning om tidsplanen, betona de viktigaste punkterna om hur du ska ta in dig på marknaden (go to market-plan).

Siffror

Ge en uppskattning på den förväntade avkastningen. Hur långt i framtiden du kan göra en uppskattning beror på din affärsverksamhet. Avsluta presentationen med att berätta vad investerarna skulle få ut av ditt företag – och vilka möjligheter de nu har.

Bli företagskund på nätet

Börja här