Lämpliga köpare och typer av köpare
Det kan ta tid att hitta rätt köpare. Det lönar sig att börja med att kartlägga potentiella köpare från den närstående kretsen. Det kan exempelvis finnas intresse inom företaget, och därtill kan man kartlägga samarbetspartners vilja att köpa verksamheten. Det lönar sig att dra nytta av ens egna nätverk samt entreprenörs- och samarbetsorganisationer inom den egna branschen och regionen. Det finns två huvudtyper av köpare vars motivation och tillvägagångssätt skiljer sig från varandra. Den första huvudtypen är industriella köpare som ofta är konkurrenter inom samma bransch. Den andra huvudtypen omfattar kapitalplacerare.
Den industriella köparens motiv är kopplade till köparens nuvarande affärsverksamhet och köparen kan söka tillträde till nya marknader, vilja att öka sin marknadsandel eller så kan motiveringen för förvärvet vara faktorer kopplade till produkter och produktion. Ofta går det att hitta en köpare bland konkurrenter för vilka en sammanslagning av affärsfunktionerna skulle ge fördelar och som redan känner till branschen och konkurrensen. Det förvärvade bolagets affärsverksamhet samordnas med befintlig verksamhet och bolaget slås samman med de befintliga koncernbolagen. En industriell köpare söker i första hand affärsverksamhet som kompletterar dess egen verksamhet eller möjligheter att skapa och utnyttja synergifördelar. För en industriell köpare är det väsentligt att samordna affärsverksamheten och ha bra utsikter på lång sikt.
En potentiell köpare kan också finnas bland kapitalplacerare som letar efter företag som är till salu för att sedan vidareutveckla dem och få dem att växa. Kapitalplacerare letar efter lönsamma affärer som genererar bra kassaflöde inom branscher med positiva och förutsebara utsikter. Investeringshorisonten för en kapitalplacerare är cirka 5–7 år, varefter investeraren söker en ny ägare till företaget genom en försäljningsprocess eller börsintroduktion. I de flesta fall fortsätter en kapitalplacerare att bedriva affärsverksamheten som den är, och försöker skapa värde genom att öka verksamhetens volym och värde. Detta sker genom att utveckla och utvidga den befintliga verksamheten och genom nya företagsförvärv. För en kapitalplacerare är det viktigt att hitta ett företag som har stor tillväxtpotential och genererar starkt kassaflöde. Dessa faktorer möjliggör finansiering.