Identifiering
Uppdatering av kunduppgifter
Ny kund
Konton och tjänster
Kontoutdrag och bokslutsmaterial
Företagskort
Försäkringar, sparande och placeringar

Identifiering

Så här använder du elektronisk identifiering

Med appen Nordea ID eller kodkalkylatorn loggar du in i företagets nätbank samt bekräftar transaktioner i nät- och mobilbanken. Med din personliga Nordea ID-användarprofil eller kodkalkylatorn loggar du in i tjänsten Företagets dokument samt bekräftar köp som du har gjort med ditt företagskort på nätet. 

Du bekräftar köp med kortet på nätet genom att ange ditt personliga användar-ID för Nordeas nätbank i fältet Användar-ID. Efter det kan du bekräfta transaktionen normalt med appen Nordea ID eller kodkalkylatorn. Om du inte är privatkund hos Nordea kan du börja använda appen Nordea ID genom att som kundtyp välja Jag har bara Nordeas betalkort. När du använder tjänsten för första gången måste du identifiera dig med dina personliga bankkoder i en annan bank. Efter det kan du bekräfta kortbetalningar genom att i fältet Användar-ID ange kortinnehavarens personbeteckning med bindestreck eller bokstav. Sedan kan du slutföra bekräftelsen med appen Nordea ID.

En ny Nordea ID-app eller -dosa

Du kan aktivera en helt ny Nordea ID-app genom att ringa vår kundtjänst. Om du inte har en mobil enhet kan du beställa en Nordea ID-dosa som identifieringsverktyg.

Se till att du har apparna på fler än en enhet

Du gör klokt i att ladda ner appen Nordea ID på flera smarttelefoner eller surfplattor för att kunna logga in i tjänster även om en enhet går sönder eller försvinner. 

Du kan aktivera appen Nordea ID på en annan enhet med hjälp av en QR-kod.

Uppdatering av kunduppgifter

Uppdatering av kunduppgifter

Om du har fått en begäran om att uppdatera dina kunduppgifter kan du göra det i tjänsten Våra sidor.Öppnas i nytt fönster

Ändring av kontaktuppgifter

Banken får inte automatiskt information om att företagets adress har ändrats, så ber vi dig meddela alla ändringar i företagets kontaktuppgifter med en ny meddelande via Nordea Omaposti. 

Ny kund

Företagskunder

Vi erbjuder ditt företag sakkunnig service när och var som helst. Bli företagskund hos Nordea och öppna ett företagskonto samt andra banktjänster på nätet. 

Bli företagskund hos Nordea på nätet.

Branschlösningar

Nordeas starka kompetens inom företagsfältet garanterar även förståelse för olika servicebehov. 

Läs mer om olika branschlösningar.

Betalningsrörelsetjänster

Då du blir företagskund gör du klokt i att se till att även betalningsrörelsen är i skick. Både företagets representant och bokföringsbyrån kan enkelt fylla i en elektronisk fullmakt för betalningsrörelse på nätet. Vi öppnar de valda tjänsterna inom några bankdagar från att avtalet undertecknats. Läs mer om hur du använder elektronisk fullmakt för betalningsrörelse här.

Konton och tjänster

Rätt att använda konto och betalningsrörelsetjänster

Med en elektronisk fullmakt för betalningsrörelse är det enkelt att öppna betalningsrörelsetjänster i en tredje parts, såsom bokföringsbyråns nätbank eller i annat ekonomiförvaltningsprogram. Exempelvis företagets representant eller bokföringsbyrån kan fylla i fullmakten.

Med vår elektroniska fullmakt för betalningsrörelse kan du se till att företagets betalningsrörelse är i skick.

Det är viktigt att rättigheterna att använda konton alltid är uppdaterade. Om exempelvis en anställd lämnar företaget ska man alltid försäkra sig om att hen inte längre har behörighet att sköta företagets penningärenden. 

Hur ändrar jag rätten att använda kontot?

Avslutande av konto 

För att avsluta företagskontot vänligen kontakta Nordea Business CentreÖppnas i nytt fönster (tel. 0200 2525 (lna/msa)).

Produkter och tjänster i nätbanken Nordea Business

På fliken Tjänster i nätbanken Nordea Business kan du ta del av våra produkter och tjänster. Där kan du också ansöka om bl.a. Flexkredit, Business Visa Debit-kort och ArPL-försäkringar. 

Kontoutdrag och bokslutsmaterial

Kontoutdrag

Ett kontoutdrag är ett officiellt intyg över kontotransaktioner och saldo. Du kan hämta material enkelt exempelvis per månad, vecka eller till och med dag. Kontoutdragen sparas i elektronisk form i nätbanken i ett och ett halvt år. Vid behov kan du också överföra material från nätbanken med filöverföring under de här 18 månaderna. Du kan överföra kontoutdrag genom att ringa eller chatta med vår kundtjänst.

Hur hämtar jag ett elektroniskt kontoutdrag i företagets nätbank?

Beställning av duplikat av kontoutdrag

Beställning av bokslutsmaterial

Du kan hämta bokslutsmaterial i nätbanken Nordea Business under Ekonomi > Kontoutdrag och dokument eller med en blankett på vår webbplats. Med blanketten kan du beställa saldointyg, specifikationer över ansvarsförbindelser och säkerheter samt utdrag över värdepappers- och placeringsfondstransktioner.

Beställning av bokslutsmaterial.

Företagskort

Spärrtjänsten för alla företagskort håller öppet dygnet runt varje dag på numret 020 333/+358 20 333 från utlandet (lna/msa). Spara numret så att du kan använda dina kort tryggt var du än befinner dig.

Business Visa Debit

Med kortet Business Visa Debit kan du använda ditt företags bankkonto överallt i världen. Då du är kortinnehavare kan du hantera kortet enkelt i nätbanken Nordea Business eller i din personliga nätbank. Du kan kolla kortets pinkod i din personliga nätbank. Du kan beställa ett nytt kort på fliken Tjänster i nätbanken Nordea Business eller genom att ringa Nordea Business Centre. 

First Card

Med flexibla First Card-tjänster sparar ditt företag både tid och pengar. Du hanterar ditt First Card-kort enkelt i tjänsten för kortinnehavareÖppnas i nytt fönster. First Card-kundservice ger dig också support i realtid på numret 0200 52100 dygnet runt.

Nordea Business Mastercard

Om du har ett Nordea Business Mastercard-kort kan du hantera kortet i nättjänsten NBMCÖppnas i nytt fönster. NBCM-kundservice ger dig också support i realtid på numret 0200 52300 dygnet runt.

Försäkringar, sparande och placeringar

Sparande och placeringar 

Ta del av Nordeas mångsidiga utbud av placeringsprodukter och välj de placeringslöningar som passar ditt företag. Du får rådgivning och kan öppna tjänster genom att ringa vår kundtjänst. Innan du kan öppna ett värdeandelskonto för företaget måste företaget skaffa en LEI-kod och meddela den till banken härÖppnas i nytt fönster. Dessutom ska banken tillställas företagets styrelseprotokoll med beslut om öppnande av värdeandelskonto ifall det inte framgår av informationen om företagets sektor i handelsregistret att företaget tänker handla med värdepapper. Skicka protokollet via tjänsten Omaposti. Du kan enkelt börja placera i fonder när som helst på fliken Spara och placera i nätbanken Nordea Business. 


Läs mer om sparande.

LEI-kod 

Handlar ditt företag med derivat, valutor, skuldebrev, aktier, andelar i börsnoterade fonder eller andra finansiella instrument på en handelsplats? Då måste företaget ha en LEI-kod, dvs. kod för juridisk person.

Vad är en LEI-kod? Öppnas i nytt fönster

Öppnas i nytt fönster

Försäkringar

Har du funderat på hur ditt företag och dina närstående klarar sig om något tråkigt händer dig? Med en frivillig personförsäkring kan du lätt komplettera ditt lagstadgade skydd så att det passar just din situation. Våra experter hjälper dig att hitta ett lämpligt försäkringsskydd. Läs mer och lämna en intresseanmälan här. Som företagare med firmanamn kan du teckna en försäkring enkelt och snabbt med dina personliga nätbankskoder i Nordea. Du kan fylla i ansökan och lämna en hälsoutredning på nätet

Läs mer om försäkringar för företagare.

I vissa situationer kan du också överföra äganderätten till din försäkring från företaget till en person. Läs mer om överföring av äganderätten här.

Chatta med oss
Ring oss
Skicka meddelanden
Boka ett möte
Underteckna avtal
Andra kundtjänster

Nordea Business-chatten (på finska)

Våra rådgivare svarar på chatt-meddelanden i nätbanken Nordea Business mån–fre kl. 8–18. Chatten lämpar sig bäst för att sköta snabba ärenden, t.ex. aktivering av e-fakturor sker enkelt. I chatten i nätbanken får du rådgivning snabbt och du kan identifiera dig med stark autentisering.

Chattbotten Nova (på finska)

Om våra rådgivare inte är tillgängliga i chatten kan du be om hjälp av chattbotten Nova. Nova betjänar dig dygnet runt och vägleder dig vidare. Nova svarar bäst på korta och tydliga frågor så ställ endast en fråga i taget. 

Nordea Business Centre 0200 2525 (lna/msa*)

Nordea Business Centre betjänar företagskunder på svenska mån–fre kl. 9.00–16.30. Från utlandet är numret +358 200 2525 (pris för utrikessamtal).

Identifiera dig med dina personliga nätbankskoder när du ringer. Då kan du tryggt sköta företagets olika bankärenden och vi kan betjäna dig snabbare. Ta också färdigt fram ditt företags fo-nummer för att underlätta ditt ärende. 

*) lna = lokalnätsavgift, msa = mobilsamtalsavgift

Nordea Business-kundpost

Med ett meddelande i nätbanken Nordea Business kan du ställa icke-brådskande frågor om dina befintliga tjänster eller om tjänsterna i allmänhet. Meddelanden i nätbanken är dessutom krypterade så vi kan betjäna dig tryggt – använd alltså inte din vanliga e-post för att sköta bankärenden. Om du vill ingå avtal om nya tjänster eller göra avtalsförändringar i kundrelationen, kontakta oss exempelvis via chatten eller telefontjänsten så att vi kan identifiera företagets representant personligen. 

Nordea Omaposti 

Via Omaposti kan du skicka bilagor eller sköta ditt företags icke-brådskande ärenden. Du kan identifiera dig i Omaposti med dina personliga koder hos vilken som helst finländsk bank, dvs. kanalen lämpar sig även för ärenden som kräver stark autentisering. 

Logga in på Omaposti.Öppnas i nytt fönster

Företagets online- eller telefonmöte

Ett online- eller telefonmöte är ett enkelt sätt att sköta ditt företags bankärenden oberoende av om du är hemma, på kontoret eller stugan. Du behöver bara en dator, en iPad- eller Android-surfplatta eller en telefon samt bankkoderna. Om det inte går att använda en mikrofon på din dator ringer vi dig. De flesta datorer, inklusive Mac-datorer, och operativsystem kan användas för rådgivningsmöten online. Vi rekommenderar i första hand webbläsaren Chrome. 

Du kan boka ett online- eller telefonmöte genom att ringa Nordea Business Centre. I vissa fall behöver vi bilagor av dig för att kunna behandla ditt ärende. I dessa fall är det viktigt att du har skickat dokumenten till oss före mötet. Du kan skicka bilagorna via Nordea Omaposti. 

På förstasidan i nätbanken öppnas en länk till mötet ungefär 15 minuter före den avtalade tidpunkten. Uppgifterna om och länken till mötet finns också under Hjälp. Under onlinemötet ser du på din datorskärm material, kalkyler och annan information i anslutning till ärendet samtidigt som vi diskuterar.

Tjänsten Företagets dokument

Ta emot och underteckna digitala dokument i tjänsten Företagets dokument. Tjänsten Företagets dokument är ditt företags digitala postlåda. Med hjälp av den sköter du dina bankärenden enkelt, snabbt och tryggt. Tjänsten fungerar också som ditt arkiv.

Du loggar in i tjänsten genom att fylla i ditt företags FO-nummer samt genom att identifiera dig med dina personliga bankkoder eller mobilcertifikat. Tjänsten kontrollerar din rätt att representera företaget i Patent- och registerstyrelsens databas, dvs. du måste vara företagets firmatecknare för att kunna använda tjänsten. Du hittar tjänsten i menyn Logga in.

Logga in i tjänsten Företagets dokument.Öppnas i nytt fönster 

Andra kundtjänster

Om du behöver allmän hjälp eller rådgivning angående företagets ärenden om elektronisk betalningsrörelse, ring betalningsrådgivningen för företag 0200 67220 (mån–fre kl. 10.00–15.00). Företagets betalningsrådgivning betjänar även bokförare.

För allmänna ärenden om Nordea Business Mastercard- och Firt Card-kort ring kundtjänsten för företagskort 0200 52300 (mån–fre kl. 8–17). Höjning av limiter samt öppnande och avslutande av kort behandlas på Nordea Business Centre.

Övriga kontaktuppgifter kan du kolla här.