Aktuellt om kundtjänsten för företagskunder

På denna sida hittar du aktuell information om läget i kundtjänsten och anvisningar om hur du använder självbetjäningskanaler.

Ändringar i kontorstjänster fr.o.m. 18.3.2020

Bästa kund

På grund av situationen med coronaviruset är vår kundtjänst för tillfället överbelastad. Vi hoppas att du uträttar alla bankärenden i mobil- eller nätbanken om det är möjligt. I fråga om personliga rådgivningsmöten hoppas vi att du väljer onlinemöten. Då våra kundrådgivare i allt högre grad betjänar kunder per telefon ändras möjligheterna att uträtta ärenden på kontoret. Läs mer om kundbetjäningen under undantagstillståndet här.Öppnas i nytt fönster

Vi ber dessutom att du inte skickar oss flera meddelanden om samma ärende eftersom det ytterligare ökar köerna. Vi svarar på alla meddelanden i ankomstordning. 

I listan nedan ser du vilka tjänster och ärenden du kan sköta själv i nätbanken. På sidan finns även anvisningar om användning av självbetjäningskanaler.

I Företagets Classic-nätbank:

  • Du kan beställa aktiveringskoderna för kodappen.
  • Filöverföring och hämtning av elektroniska kontoutdrag om dessa tjänster är aktiverade. Du kan aktivera tjänsten genom att ringa Nordea Business Centre.
  • Betalningar och gireringar (inom och utanför SEPA)
  • Du kan aktivera tjänsten och beställa saldointyg i menyn under Konton > Saldointyg.
  • Tjänster för sparande
  • Du kan kolla låneuppgifter – uppgifter om företagets Flexkredit finns i företagets mobilbank.
  • Förvaltning, sändning och hämtning av e-fakturor
  • E-ansvar och e-säkerheter
  • Du kan enkelt beställa bokslutsmaterial under Bokslutsmaterial. Med blanketten beställer du ditt företags bokslutsmaterial till dig själv, koncernbolag, bokföringsbyrå, disponent och revisor.
  • Nätbankens post (överbelastad för tillfället)

I nätbanken Nordea Business:

  • SEPA-betalningar 
  • Utskrift av kontoutdrag
  • Tjänster för sparande
  • Låneuppgifter
  • Chatt/Instant-meeting (överbelastad för tillfället)
  • På kommande: Vanliga frågor och svar

Ansök om en amorteringsfri period för företagets lån eller finansiering av driftskapital. Öppnas i nytt fönster

Vi vill hjälpa och stötta våra kunder i både bättre och sämre tider. Därför erbjuder vi en tillfällig amorteringsfri period på 3 eller 6 månader till små och medelstora företag vars återbetalningsförmåga påverkas av situationen med coronaviruset.

Ansök här om en amorteringsfri period Öppnas i nytt fönster

Behöver du amorteringsfrihet från ditt bostadslån? Öppnas i nytt fönster

I egenskap av den största banken i Norden har Nordea i svåra tider ett särskilt ansvar för att stötta sina kunder och samhället. Därför har vi beslutat att erbjuda amorteringsfria månader till våra nordiska privat- och företagskunder som behöver vår hjälp på grund av situationen till följd av coronaviruset.

Här ser du anvisningar om hur du ansöker om amorteringsfrihet Öppnas i nytt fönster