Erbjud dina kunder betalningar även från andra banker

Vi har uppdaterat den nya e-betalningstjänsten med en ny egenskap så att kan du erbjuda dina kunder en möjlighet att betala även från konton i andra banker. I den nya egenskapen styrs kunden till sin egen bank där hen loggar in och bekräftar betalningsuppdraget med sig egen banks verktyg varefter hen återvänder till din nätbutik precis som hittills.

Så här förenklar du hantering av e-betalningar och nätbanksbetalningar

Med hjälp av Nordeas förnyade e-betalningstjänst kan du förenkla hantering och upprätthållande av e-betalningar och nätbanksbetalningar. Du behöver endast: 

  • ett avtal med Nordea och ett konto i Nordea på vilket betalningarna redovisas.
  • en teknisk integration – Nordeas e-betalgränssnitt. Vi hanterar förbindelsen till andra banker i bakgrunden.
  • banker som stöds: Ålandsbanken, Danske Bank, Handelsbanken, Oma Säästöpankki, Andelsbanken, POP Banken, Sparbanken och S-Pankki.

Vad innebär förnyelsen för säljföretag?

För att ditt företag ska kunna använda den nya funktionen för betalningar från andra finska banker ska det uppdatera Nordeas gränssnitt för e-betalningar till versionen v0005, styra rörelsen (knapparna) för nätbanksbetalningar från andra banker till Nordeas gränssnitt för e-betalningar och godkänna de uppdaterade avtalsvillkoren för e-betalningstjänsten. 

Betalningar från andra banker kommer in på ditt företags konto i Nordea följande bankdag och de syns som normala SEPA-betalningar. Nordeakunders e-betalningar kommer omedelbart in på kontot och de syns som förut som e-betalningstransaktioner. 

Aktiveringen av den nya funktionen kan kräva åtgärder, såsom uppdatering av Nordeas gränssnitt för e-betalningar även hos dina tekniska betalningsförmedlare eller integrationspartner om du anlitar sådana. Säkerställ tidtabellen för uppdateringen av gränssnittet och kontakta dina tekniska betalningsförmedlare eller integrationspartner.

Du hittar de uppdaterade beskrivningarna av tjänsten och gränssnittet under Tjänstebeskrivningar och de uppdaterade avtalsvillkoren under Villkor.

Effektivisera försäljningen i nätbutiken

E-betalning är en viktig del av webbhandeln som ett betalnings- och faktureringsalternativ för företagets kunder. E-betalning lämpar sig för både stora och små företag, också aktörer i offentliga sektorn såsom kommuner och myndigheter.

Vanliga konsumenter – dina kunder – men också företag kan betala med e-betalning (om företaget har ett konto i Nordea). Betalaren behöver bara bankkoder och identifiera sig med stark autentisering i sin egen bank. Nordeakunder använder sig av Nordea ID -appen eller -dosa.

Fördelar med e-betalning

  •  Ju fler betalningssätt du erbjuder kunderna, desto fler säljmöjligheter får du. 
  • Dina risker minskar när kunderna betalar inköpen i förskott. 
  • Du får pengarna snabbt och säkert på företagets konto – kassahanteringen effektiviseras.
  • För dina kunder är det ett lätt och behändigt sätt att betala inköpen eftersom e-betalning inte medför köparen några extra kostnader.
  • Med referensbetalning kan processen från beställning till betalning automatiseras.
  • I e-betalning ingår en behändig funktion för återbetalning av kundens betalning om du inte kan leverera ordern.
  • Du kan utnyttja e-betalningsavtalet också via en mobil kanal då det nya användargränssnittet även fungerar smidigt på mobila enheter.
  • I och med den nya egenskapen kan du förenkla hantering och upprätthållande av e-betalningar och nätbanksbetalningar.
Beskrivning av tjänsten och gränssnittet
För att få tillgång till e-betalning
Nordea-knappen

För att få tillgång till e-betalning

För att få tillgång till e-betalning ska ditt företag ingå avtal om e-betalningstjänst med banken och om övriga betalningsrörelsetjänster som behövs vid skötseln av bankärenden.

För att kunna ta i bruk den nya egenskapen – betalningar från andra banker – måste du godkänna de uppdaterade avtalsvillkoren för e-betalningstjänsten.

Uppdatering av knapp på webbsidor som använder Nordeas e-betalning eller e-identifiering

Denna sida är avsedd för tjänsteleverantörer som använder Nordeas e-betalning eller e-identifiering.

Ladda ner Nordeas logo för e-betalning härÖppnas i nytt fönster

Du kan ladda ner logon för andra banker från respektive banks webbsida.

Vill du veta mer?

Kontakta oss