- Vilka kort erbjuder ni företag?
I Nordeas kortsortiment för företag ingår Business Visa Debit som är ett debitkort och First Card som är ett betaltidskort.
Business Visa Debit i korthet:
- Ett internationellt kort för köp och kontantuttag direkt från kontot
- Kortet kan även användas för köp på nätet - kortet kan också läggas till i Apple Pay eller Google Pay
- Kortinnehavaren måste ha rätt att använda kontot. Kortet är personligt och endast kortinnehavaren kan använda det
Läs mer om Debit-kort här.Öppnas i nytt fönster
First Card i korthet:
- Alla köp och uttag på en samlingsfaktura varje månad. Genomsnittlig betalningstid är cirka 30 dagar
- Resekonto samt kompletterande reseförsäkring
- Kortet kan läggas till i Apple Pay och Google Pay
Läs mer och ansök om First Card här.Öppnas i nytt fönster
- Kan ett företag få ett kort för att sätta in kontanter?
Med ett Insättningskort kan företagskunder sätta in kontanter i euro på ett konto i Nordea. Insättningarna kan göras i Automatia Oy:s TalletusOtto- och OttoPlus-automater i Finland.
- Nordea Insättningskort för företag kan endast användas i Finland.
- Kortinnehavaren kan göra insättningen genom att sätta kortet i automatens kortöppning och ange den personliga pinkoden i automaten.
- Kunden kan inte välja pinkoden själv, utan den skickas alltid per post (inte per sms).
- Kortet har inga andra egenskaper än insättningsegenskapen.
- Till skillnad från betalkort framgår namnet på kortinnehavaren inte av kortet. Kontoinnehavaren måste känna till personen till vilken hen överlåter kortet. Dessutom är kontoinnehavaren skyldig att meddela banken insättarens personuppgifter om banken begär dem.
- Kortet är giltigt i 5 år.
Du kan få ett Insättningskort genom att ringa Nordea Business Centre 0200 2525Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 9–16.30) och boka tid för ett möte.
- Hur gör jag en kortreklamation?
Du kan göra en kortreklamation genom att fylla i en blankett på vår webbplats nordea.fi.Öppnas i nytt fönster
Läs noggrant igenom reklamationsblanketten och bifoga nödvändiga bilagor. Om en polisanmälan behövs för reklamationen gör det personligen på polisstationen eller polisens nätsidor.
Sänd reklamationen per post till den adress som finns på blanketten. Alternativt kan du föra reklamationen med bilagor till närmaste Nordea-kontor. Vi kan inte ta emot kortreklamationer via nätbankens post.
Vid behov kontakta Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 9–16.30). Ha dina bankkoder nära till hands då du ringer.
- Hur loggar jag in i Nordea Business Mastercard-nättjänsten?
Kortinnehavaren kan följa sina Business Mastercard-korttransaktioner i NBMC-nättjänsten om en kortspecifik faktura skickas för varje kreditkort.
Du loggar in i tjänsten med dina personliga bankkoder (inte företagets koder) i Nordea.
I NBMC-nättjänsten kan du bl.a.
- följa fakturerade och ofakturerade korttransaktioner
- hämta fakturor från fakturaarkivet
- överföra transaktioner till excel, t.ex. för att göra en reseräkning
- hämta transaktioner per verksamhetsområde och/eller per period
- skriva ut kvittokopior av transaktionerna
- uppdatera företagets uppgifter
- kontakta kundtjänsten för företagskort via den säkra Kundposten.
Om kortinnehavaren inte har personliga bankkoder eller det kommer bara en faktura för företagets kreditkort kan man få information om kort och transaktioner genom att ringa Nordea Business Mastercard-kundtjänsten på 0200 52300Öppnas i nytt fönster (lna/msa) mån–fre kl. 8–17.
Nordea Business Mastercard -NättjänstÖppnas i nytt fönster
- Hur kan jag bekräfta köp som jag gjort med NBMC på nätet?
Enklast bekräftar du kortköpen med Nordeas kodapp. Även de som inte är kunder hos Nordea kan i Januari börja använda kodappen för att bekräfta kortbetalningar på nätet.
- Hur kan jag ändra adressen till Nordea Business Mastercard-fakturor?
Du kan ändra faktureringsadressen för Nordea Business Mastercard genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 9–16.30). Du kan också ge en ny faktureringsadress genom att skicka ett meddelande via Omaposti för företagets firmatecknare.
- Jag har inte fått pinkoden för mitt Business Visa Debit-kort. Vad kan jag göra?
Kortinnehavaren kan kontrollera Business Visa Debit-kortets pinkod i sin personliga nätbank under: Kort > Business Visa Debit > Visa pinkod. Om kortinnehavaren inte har personliga koder till Nordeas nätbank kan hen fråga efter pinkoden genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 9–16.30).
- Pinkoden för mitt Business Visa Debit-kort låste sig. Kan jag själv låsa upp den?
Om du är kortinnehavare eller företagets firmatecknare kan du låsa upp ett spärrat kort genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 9–16.30), vänligen ta fram dina personliga nätbankskoder då du ringer.
- Jag misstänker att mitt kort har missbrukats. Vad ska jag göra?
Om du misstänker att ditt kort har missbrukats rekommenderar vi dig att stänga kortet omedelbart genom att ringa Spärrtjänsten +358 (0)20 333Öppnas i nytt fönster (24/7). Märk väl att du har 14 dagar på dig att reklamera kortköp från och med den dagen du mottagit kortfaktura eller konotutdrag.
Mer information om kortreklamation samt -blankett hittar du här. Öppnas i nytt fönster
Kontakta Nordea Business Centre vid behov på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (mån–fre kl. 9–16.30). Ha dina bankkoder nära till hands då du ringer.
- Hur kan jag ändra kortets geografiska begränsningar?
Kortinnehavaren kan ändra Business Visa Debit-kortets geografiska begränsningar i sin personliga nätbank under: Kort > Business Visa Debit > Användningsområde. Om kortinnehavaren inte har personliga koder till Nordeas nätbank kan hen ändra kortets geografiska begränsningar genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525 (mån–fre kl. 9–16.30).
- Hur kan jag ändra kortets användning på nätet?
Du kan handla på nätet med Business Visa Debit-kort då du aktiverar det för nätbetalningar. Du kan aktivera kortet enkelt och avgiftsfritt:
- i kortinställningarna i mobilbanken
- i nätbanken under Kort
- i nätbanken Nordea Business för företag
- genom att ringa Nordea Business Centre och identifiera dig med bankkoderna.
Enklast bekräftar du kortköpen med Nordeas kodapp. Även de som inte är kunder hos Nordea kan i Januari börja använda kodappen för att bekräfta kortbetalningar på nätet.
Vi rekommenderar att du tillåter nätbetalningar endast då du gör köp och därefter blockerar internetanvändning. På så sätt minskar du möjligheten att missbruka kortet.
- Giltighetstiden för mitt kort går snart ut, får jag automatiskt ett nytt kort?
Kortet förnyas automatiskt och sänds under det gamla kortets sista giltighetsmånad.
- Varför kan jag inte se företagets kort i företagets nätbank?
Kortinnehavaren ser Business Visa Debit-kortet i sin personliga nätbank.
Kortinnehavaren kan följa sina Business Mastercard-korttransaktioner i NBMC-nättjänsten om en kortspecifik faktura skickas för varje kreditkort.
Du loggar in i nättjänsten via nordea.fi:s förstasida genom att välja 'Företagskund' och 'NBMC-nättjänst' i menyn 'Nättjänster'. Du loggar in i tjänsten med dina personliga bankkoder (inte företagets koder).
- Apple Pay
Du kan använda Nordeas företagskort i appen Apple Pay. Läs mer om appen här.Öppnas i nytt fönster
- Google Pay
Du kan använda Nordeas företagskort i appen Google Pay. Läs mer om Google Pay här.Öppnas i nytt fönster
- Frågor gällande First Card?
Du hittar First Cards support här.Öppnas i nytt fönster
- Vad är kortets leveranstid?
Efter beställningen är leveranstiden för kortet cirka 1–2 veckor. Kortet och pinkoden levereras på ett separat avtalat sätt.
Business Visa Debit-kortet syns i kortinnehavarens nätbank då banken har överlåtit kortet till posten för leverans.