Avsluta företagskonto

  • 1 Uppgifter om företaget
  • 2 Uppgifter om avslutande
  • 3 Bekräftelsesida
  • 4 Tack!

Uppgifter om företaget

Med detta uppdrag kan du avsluta företagets konto eller hela kundförhållandet. 

Efter att du har fyllt i uppdraget får du en bekräftelsebegäran för underskrift i tjänsten Företagets dokument.  

Du kan logga in i tjänsten Företagets dokument med dina personliga bankkoder. Kontot och de därtill kopplade tjänsterna avslutas inom fem bankdagar efter undertecknandet.

 

Det är inte möjligt att avsluta kontot med detta formulär. Bostadsaktiebolagets konto kan avslutas på följande sätt: bolagets representant ska skicka oss ett undertecknat styrelseprotokoll med beslut om att kontot ska avslutas och information om krediteringskontot. Om handelsregistret inte är uppdaterat behöver vi bolagsstämmans protokoll med uppgifterna om valet av nuvarande styrelse. Protokollen kan skickas via Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster. Därefter är uppdraget klart.

Det är inte möjligt att avsluta kontot med detta formulär. En registrerad förenings konto kan avslutas på följande sätt: föreningens representant ska skicka oss ett undertecknat styrelseprotokoll med beslut om att kontot ska avslutas och information om krediteringskontot. Om föreningsregistret inte är uppdaterat behöver vi ett protokoll t.ex. från den senaste årsstämman med uppgifterna om valet av nuvarande styrelse. Protokollen kan skickas via Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster. Därefter är uppdraget klart.

Andra bolagsformer kan oftast avsluta sitt konto med ett protokoll. Du kan försäkra dig om detta genom att ringa Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (lna/msa).

Med detta formulär är det inte möjligt att avsluta ett sådant företags tjänster vars verksamhet har upphört. Ring Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (lna/msa) för att avsluta tjänsterna.


Skydd av personuppgifter

Som personuppgiftsansvarig behandlar Nordea Bank Abp dina personuppgifter för att leverera de produkter och tjänster som parterna har avtalat om. Dessutom behandlar Nordea personuppgifter för andra syften, till exempel för att hjälpa dig med din förfrågan eller då lagar och andra bestämmelser kräver det. Detaljerad information om hur Nordea Bank Abp behandlar personuppgifter ges i Nordeas dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster. Det går också att få dataskyddspolicyn genom att kontakta kundtjänsten vars kontaktuppgifter finns på webbplatsen nordea.fi. Dataskyddspolicyn innehåller information om dina rättigheter i samband med att dina personuppgifter behandlas, till exempel om tillgång till information, rättelse och dataportabilitet.

Företagskunden ska ge Nordeas dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster till personer vars personuppgifter den överlåter till Nordea.    

Uppgifterna som du ger behandlas i enlighet med Nordeas dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster Nordeas dataskyddspolicy. Vänligen ange inga känsliga  uppgifter på denna blankett. Om du har frågor om bankärenden, kontakta oss kundtjänsten. 

 

Uppgifter om avslutande

  • Om företaget har bara ett konto som avslutas, välj avslutande av kundförhållande.
  • Observera att även tjänsterna som anslutits till kontot avslutas.
  • Om du vill avsluta ett pantsatt konto ring Nordea Business Centre på 0200 2525Öppnas i nytt fönster (lna/msa) för att få anvisningar om hur kontot kan avslutas.
  • Avslutande av kundförhållandet gäller företagets konton och betalningsrörelsetjänster. Fortsatta åtgärder kan krävas för att avsluta andra tjänster. Mer information om dessa finns nedan i formuläret.
  • Innan du avslutar kontot: hämta alla nödvändiga dokument, såsom kontoutdragen, referensmaterialen och e-fakturorna.
  • Det sista kontoutdraget postas till företagets adress som finns i kunduppgifterna.

Om kontolimiten har använts ska den återbetalas innan begäran om avslutande skickas.

 

Lån i Nordea ska återbetalas innan tjänsterna avslutas. 

Placeringar i Nordea ska lösas in eller överföras innan tjänsterna avslutas. 

Företaget ska meddela om uppsägning av försäkring separat. Företagets representant kan skicka meddelandet via Nordea OmapostiÖppnas i nytt fönster.

En pensionsförsäkring kan inte återköpas med detta formulär. Mer information finns på vår webbplats.

Vänligen ange vilka tidpunkter som passar dig om vi skulle behöva kontakta dig. 

Om vi inte behöver ytterligare uppgifter av dig skickar vi direkt avtalet om att avsluta kundförhållandet eller kontot för underskrift i tjänsten Företagets dokument. 


Skydd av personuppgifter

Som personuppgiftsansvarig behandlar Nordea Bank Abp dina personuppgifter för att leverera de produkter och tjänster som parterna har avtalat om. Dessutom behandlar Nordea personuppgifter för andra syften, till exempel för att hjälpa dig med din förfrågan eller då lagar och andra bestämmelser kräver det. Detaljerad information om hur Nordea Bank Abp behandlar personuppgifter ges i Nordeas dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster. Det går också att få dataskyddspolicyn genom att kontakta kundtjänsten vars kontaktuppgifter finns på webbplatsen nordea.fi. Dataskyddspolicyn innehåller information om dina rättigheter i samband med att dina personuppgifter behandlas, till exempel om tillgång till information, rättelse och dataportabilitet.

Företagskunden ska ge Nordeas dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster till personer vars personuppgifter den överlåter till Nordea.    

Uppgifterna som du ger behandlas i enlighet med Nordeas dataskyddspolicyÖppnas i nytt fönster Nordeas dataskyddspolicy. Vänligen ange inga känsliga  uppgifter på denna blankett. Om du har frågor om bankärenden, kontakta oss kundtjänsten.