Vanliga frågor om Nordea Business Mobile

Frågor och svar

1. Jag har en Android-telefon. Finns mobilversionen av Nordea Business i Google Play?

Ja. Om du har Android 7.0 eller senare kan du hämta mobilversionen av Nordea Business från Google Play.

2. Jag har en Apple-telefon. Finns mobilversionen av Nordea Business i App Store?

Ja. Om du har iOS 12.0 eller senare kan du hämta mobilversionen av Nordea Business från App Store.

3. Jag kan inte uppdatera min telefon till iOS 12.0. Kan jag ändå använda Nordea Business på mobilen?

Nej. Mobilversionen av Nordea Business har utvecklats för operativsystem iOS 12.0 eller senare versioner.  Vi rekommenderar att du använder Nordea Business i webbläsaren på din telefon istället för appen.

4. Jag kan inte uppdatera min telefon till Android 7.0. Kan jag ändå använda Nordea Business på mobilen?

Nej. Mobilversionen av Nordea Business har utvecklats för operativsystem Android 7.0 eller senare versioner. Vi rekommenderar att du använder Nordea Business i webbläsaren på din telefon istället för appen.

5. Jag har en Windows-telefon. Kan jag använda mobilversionen av Nordea Business?

Nej, den fungerar inte på Windows-telefoner. Du kan använda Nordea Business i webbläsaren på din telefon.

6. Jag har installerat Nordea Business på min telefon men jag vill inte godkänna villkoren. Kan jag byta tillbaka till den gamla mobilbanken?

Nej. Du kan inte byta tillbaka till den gamla mobilbanken eftersom den snart stängs.

7. Vilka förbättringar har Nordea gjort i den nya mobilbanken för företag?

Alla förbättringar bygger på kundtester och kommentarer som vi fått från kunder.  Den nya mobilbanken är lättare att använda och har nya funktioner.

8. Vad behöver jag göra för att börja använda mobilversionen av Nordea Business?

Du kan hämta appen om du har ett giltigt internetbanksavtal.

9. Hur mycket kostar mobilversionen av Nordea Business?

Nordeas allmänna villkor gäller för den nya mobilbanken.

10. Kan jag logga in på mobilversionen av Nordea Business med Touch ID eller Face ID?

Ja, om dessa funktioner finns på din telefon så kan du använda fingeravtryck eller ansiktigenkänning för att logga in. Du kan även använda kodappen.g

11. Varför måste jag hämta och installera kodappen för att kunna använda mobilversionen av Nordea Business?

Nordea behöver kunna legitimera sina kunder på ett säkert sätt. Nordeas kodapp är den första legitimeringsmetoden som fungerar för mobilversionen av Nordea Business.

12. Varför förnyade Nordea sin mobilbank för företag istället för internetbanken?

Gamla Internetbanken Företag har nu ersatts med Nordea Business. Och eftersom våra kunder alltmer använder mobila tjänster så vill vi ligga väl framme även här. 

13. Varför kan jag inte använda den gamla mobilbanken för företag?

Från och med nu kommer vi endast att utveckla mobilversionen av Nordea Business. Det innebär att det gamla appen inte uppdateras och slutar att fungera.

14. Hur kan jag logga in med lösenord?

Du måste aktivera inloggning med lösenord i inställningarna. Du kan också använda kodappen eller logga in med fingeravtryck eller ansiktsigenkänning. 

15. Jag kan inte logga in på mobilversionen av Nordea Business. Vad är det som är fel?

Felet beror på att operativsystemet i vissa telefoner stänger mobilbanken när kodappen aktiveras. Det kan i sin tur bero på att någon funktion som ska spara batteriet har slagits på och den stänger aktivt appar som ligger öppna i bakgrunden.  Kontrollera inställningarna och försök slå av den här funktionen.

16. Jag angav min pinkod i kodappen och försökte logga in med fingertryck (Touch ID). När jag kom tillbaka till mobilbanken så visades inloggningssidan. Nästa gång jag försökte logga in fick jag ett felmeddelande som sa att jag redan var inloggad någon annanstans. Så jag kom inte vidare.

Kontrollera om du har någon funktion på telefonen som sparar batteriet och försök att slå av den. Sen ska mobilbanken öppnas på normalt sätt. 

17. Finns det någon gräns för hur länge jag kan använda mobilversionen av Nordea Business?

Ja. Du loggas ut automatiskt om du har varit inaktiv i 15 minuter.

18. Hur gör jag för att ändra ordningsföljden på kontona i översikten?

Det kan du tyvärr inte göra i mobilversionen av Nordea Business. Den här funktionen finns just nu bara i mobilbanken för privatkunder. 

19. Kan jag öppna ett företagskonto i mobilversionen av Nordea Business?

Nej. Det är inte möjligt för tillfället.