Pitchaa eli myy bisnesideasi

Osuva pitchaus sekä hissipuhe on kaiken A ja O

Jos et ole koskaan aikaisemmin pitchannut eli myynyt ideaasi tuntemattomalle, niin nyt on korkea aika alkaa harjoitella. Bisnesideasi myyminen on näet erityisen tärkeää, kun haluat saada rahoitusta uudelle yrityksellesi. Se, kuinka hyvin pitchaat ja luotat itseesi, auttaa sinua vakuuttamaan muut siitä, että ideasi jyrää. 

Opettele hissipuhe, eli se, kuinka kerrot yrityksesi tarkoituksen puolessa minuutissa. Ota myös haltuun ohjeet yhdeksänportaisesta pitchauksesta ja opi kuinka luodaan täydellinen pitchaussuunnitelma. 

Hissipuhe on taiteen laji

Ajatellaan, että olet juuri startannut oman yrityksesi ja törmäät henkilöön, joka voisi olla hyödyllinen yrityksellesi. Kuinka selität hänelle, mitä yritykselläsi on tarjota? Vaikka et metsästäisi sijoittajia on erittäin tärkeää, että pystyt kertomaan yrityksesi tarkoituksen 30 sekunnissa. Kokeile tätä tekniikkaa luodaksesi täydellisen hissipuheen:

  • Nimesi: Esittele itsesi lyhyesti
  • Ongelma: Esittele, mihin ongelmaan yhtiölläsi on ratkaisu
  • Asiakkaan tarve: Esittele avainasiakkaasi ja heidän tarpeensa
  • Ratkaisu: Esittele sinun ratkaisusi ongelmaan
  • Tuotteen nimi: Esittele yhtiösi tai tuotteesi nimi
  • Luo yhteys: Anna käyntikorttisi, mainoslehtinen tai tuotenäyte 

Esimerkki hissipuheesta



"Terve, minä olen Erkki Esimerkki. Tiesitkö, että puolet uusista yrityksistä sulkee ovensa viiden vuoden sisällä. Mietipä, jos pystyisimme auttamaan useampia uusia yrittäjiä menestymään. Sitä tekee minun yhtiöni Startup Pro; tarjoamme valmennusta ja mentorointia nuorille yrittäjille. Olemme luoneet ainutlaatuisen, omaan tahtiin käytävän ohjelman, jossa yhdistyvät one-on-one-tapaamiset ja nettimateriaali. Nämä yhdessä auttavat uusia yrittäjiä jalostamaan ideansa yrityksiksi ja hyötymään meidän erikoisosaamisesta ja verkostoista. Tässä on käyntikorttini, ole hyvä, otathan yhteyttä, jos tarvitset ammattilaisen valmennusta."

Täydellisen pitchauksen suunnitelma

Täydellinen pitchaus ei välttämättä perustu selkeään visioon tai uskomattomaan presentaatioon. Toki idean pitää toimia, mutta hyvä pitchaus perustuu usein pitävään suunnitelmaan ja sitkeään harjoitteluun. Siksi me olemme työstäneet täydellisen pitchauksen suunnitelman sinua varten. Siinä on neljä kulmakiveä:

Arrows icon - 640x360

Selkeys

Ole selkeä ja ytimekäs pitääksesi kuuntelijan mielenkiinnon yllä

Lamp icon - 640x360

Yksinkertaisuus

Jätä jargon — puhu niin että muutkin ymmärtävät

Potted plant icon - 640x360

Intohimo

Näytä innostuksesi ja sitouta yleisösi

Motorcycle icon - 640x360


Harjoittelu

Harjoitus tekee mestarin — pyydä palautetta 

9 portaan loikka 6 minuutissa

Et ole ehkä tullut ajatelleeksi, että tarvitset pitchauksen eli sijoittajaesityksen. Sellaisesta on kuitenkin hyötyä, varsinkin siinä tapauksessa, jos sinulta vaaditaan jonkin sortin materiaaleja yrityksestäsi. Pitchauksessa tiivistät yrityksesi liiketoiminnan esitykseksi potentiaaliselle sijoittajalle. Jos olet vähänkään strategista tyyppiä, niin suosittelemme, että luot sijoittajaesityksen, joka perustuu näihin yhdeksään vaiheeseen. Yhdessä ne mahdollistavat sinulle täydellisen pitchauksen vain kuudessa minuutissa. Käytä alla olevia elementtejä kun luot juuri sinun yrityksellesi sopivan hissipuheen.

Koukku

Esittele itsesi, taustasi ja kokemuksesi. Tarjoile joku koukuttava tiedonpalanen, että saat yleisösi kiinnostumaan.

Tiimi

Esittele tiimisi ja anna heidän loistaa. Painota, miksi ja kuinka jokainen tiimisi jäsen on voimavara yrityksellesi.

Ongelma

Tee yleisösi tietoiseksi oikeasti olemassa olevasta ongelmasta tai tarpeesta. Kerro se niin, että yleisösi ymmärtää, miksi ongelmalle tai tarpeelle pitää tehdä jotain.

Ratkaisu

Esittele paras ratkaisu ongelmaan, sinun ratkaisusi. Tarjoile se niin, että korostat sitä miksi sinun keinosi on uusi ja miten se erottuu muista.

Markkinat

Esittele kohdeyleisösi ja tyypillinen asiakkaasi. Sen jälkeen kerro, kuinka ratkaisusi auttaa kohdeyleisöäsi. Näytä, mikä tekee liikeideastasi tuottoisan.

Etu

Anna selkeä ja vakuuttava esimerkki niistä kilpailueduista, joilla liikeideasi puree markkinoilla.

Arvo

Näytä esimerkkejä asiakkaille tuottamastasi lisäarvosta, jotta yleisösi ymmärtää sen arvon, jonka yrityksesi tuo markkinoille.

Suunnitelma

Anna yleisöllesi selkeä kuva aikataulustasi. Korosta käänteentekeviä hetkiä kokonaisvaltaisessa suunnitelmassasi markkinoille menosta (go to market -suunnitelma).

Numerot

Esittele ennuste odottamastasi tuotosta. Se, kuinka monta kuukautta eteenpäin pystyt ennustamaan, riippuu siitä, minkä tyyppinen yritys sinulla on. Lopeta esitys kertomalla, mitä hyötyä yrityksestäsi on sijoittajalle – mitä mahdollisuuksia se heille suo.

Tule yritysasiakkaaksi verkossa

Aloita tästä ja ota palvelut käyttöösi