Liiketoiminnan ja budjetin suunnittelu

Haaveista konkretiaan

Raha pyörittää maailmaa – ja sinun liiketoimintaasi. Jos rahavirta yhtäkkiä katkeaa, myös liiketoimintasi kasvu pysähtyy. Tiedämme, että liikeideasi on sinulle tärkeä ja teet kovasti töitä menestyksesi eteen. Intohimon ohella tarvitset kuitenkin menestykseen myös aimo annoksen realismia. Vaikka yrityksessäsi ei olisi muita työntekijöitä kuin sinä ja liiketoimintasuunnitelman tekeminen ei mielestäsi vaikuta kovinkaan tärkeältä, sellainen on hyvä olla olemassa. Se auttaa sinua keskittymään oikeisiin asioihin sekä helpottaa huomattavasti neuvotteluja pankin tai sijoittajien kanssa. Siksi suosittelemme, että laadit liiketoimintasuunnitelman ja budjetin.

Suunnittelu antaa bisnesideallesi siivet!

Kahdeksan kohdan liiketoimintasuunnitelma

Riippumatta siitä kuinka laajaa yritystoimintaa suunnittelet sinun kannattaa istua alas ja miettiä millaiset ovat lähtökohtasi, mitä tavoittelet, ja miltä yrityksesi näyttää kuuden kuukauden, vuoden tai viiden vuoden kuluttua. Liiketoimintasuunnitelma ei välttämättä ole ensimmäisenä mielessäsi, kun aloittelet uuden yrityksesi toimintaa, mutta sen luomiseen käytetty aika on joka tapauksessa hyvin käytettyä aikaa. Onnistut paljon todennäköisemmin saamaan muita panostamaan aikaa tai rahaa liiketoimintaasi, kun sinulla on näyttää heille uskottava suunnitelma.

Liiketoimintasuunnitelman laatimiseen olemme luoneet esimerkiksi kahdeksanvaiheisen liiketoimintasuunnitelmaoppaan, joka sisältää kaikki tärkeimmät elementit. Eri vaiheissa on lueteltu tärkeimmät kysymykset, joihin liiketoimintasuunnitelmassa on vastattava. Kun sinulla on valmis liiketoimintasuunnitelma, ja myöhemmin myös SWOT-analyysi, olet valmis siirtymään eteenpäin.

Vaihe 1: Tiivistelmä

Liiketoimintasuunnitelmasi pähkinänkuoressa: tehtävä, visio ja tarkoitus. Yksi- tai kaksisivuinen yhteenveto, jonka kirjoittaminen on monesti helpompaa, kun muut seitsemän vaihetta on suoritettu. Muista unelmoida hieman, pohdi tulevaisuutta ja ajattele isosti.

Vaihe 2: Yrityksen kuvaus

Tämä on suunnitelman selkäranka. Mikä tekee yrityksestäsi ainutkertaisen? Mihin markkinoiden tarpeisiin yrityksesi vastaa ja miten? Mieti myös, miltä pohjalta yrityksesi takoo voittoa ja nousee menestykseen?

Vaihe 3: Kohdemarkkinat

Keitä ovat asiakkaasi? Missä markkinasi sijaitsevat? Myytkö kuluttajille vai yrityksille? Onko yrityksesi paikallinen, vai voitko laajentaa liiketoimintaasi globaalisti? Ole niin yksityiskohtainen ja todenmukainen kuin mahdollista, kun kuvailet tavoitteitasi ja markkinoitasi.

Vaihe 4: Kilpailu

Huolimatta siitä, onko liiketoimintaideasi täysin uudenlainen vai oletko astumassa olemassa oleville markkinoille, sinulla on kilpailijoita. Kun olet tehnyt SWOT-analyysin, voit käyttää sitä inspiraationa vahvuuksien sekä heikkouksien kuvailemisessa ja määrittää siten kilpailuetusi.

Vaihe 5: Toiminta

Määritä liiketoimintasi hallinnollinen puoli: miten toimit, missä toimistosi on, onko sinulla henkilökuntaa, käytätkö freelancereita? Entä varusteet ja ylläpito? Kaikki ajateltavissa olevat liiketoimintaasi liittyvät kulut ovat merkityksellisiä.

Vaihe 6: Hallinto

Hallitsetko kaikkea itse? Onko sinulla neuvonantajia, hallitusta tai henkilökuntaa? Auttavatko perheenjäsenet tai ystävät sinua? Kuvaile sitä, millä tavalla yrityksesi toiminnassa mukana olevat ihmiset auttavat, minkälaista kokemusta heillä on, mikä on heidän osaamistasonsa ja minkälainen on hallinnon hierarkia.

Vaihe 7: Myynti ja markkinointi

Kuvaile, miten aiot markkinoida yritystäsi. Mitkä kanavat sopivat kohderyhmäsi ja kohdemarkkinoittesi tavoittamiseen? Voit esimerkiksi käyttää sosiaalista mediaa kohdeyleisösi tavoittamiseksi tai kertoa mahdollisille asiakkaille yrityksestäsi kampanjasivujen tai sähköpostien välityksellä. Sinun ei tarvitse olla markkinointiguru, mutta sinun on osoitettava tietäväsi miten markkinoille päästään ja miten siellä toimitaan. Markkinointistrategian yleisenä tavoitteena on myynnin ja sitä myötä voiton lisääminen. Muista, että markkinointistrategia sisältää sekä lyhyen että pitkän aikavälin toimenpiteitä, jotka yhdessä edistävät liiketoimintasi tavoitteita.

Vaihe 8: Taloudellinen yhteenveto

Tämä ei ole sama asia kuin budjetti. Tämä on asiakirja yrityksesi sisäisistä taloudellisista toimista – nykyinen tai tuleva rahoitus ja investoinnit sekä tämänhetkinen taloudellinen tilanne. Kuvaile, mihin investointeihin tarvitset rahoitusta sekä miten menot ja tulot tasapainottuvat kuukausittain. Taloudellista yhteenvetoa laatiessasi käsittele tilanne vuosi kerrallaan ja mikäli mahdollista, kuvaile yrityksesi taloudellinen kehitys myös pidemmällä tähtäimellä.

Pysy ajan tasalla

Markkinat ja trendit muuttuvat jatkuvasti, joten ole joustava ja pidä aina varasuunnitelma käsillä. Varmista, että varasuunnitelmasi ei perustu niihin seikkoihin, jotka aiheuttivat ensisijaisen suunnitelmasi epäonnistumisen. Toisin sanoen, ideasi voi yhä olla erinomainen, mutta sinun on mietittävä ehkä kohderyhmäsi, jakelutapasi tai valmistusmenetelmäsi uudelleen. Tai ehkä tarvitset liiketoimintakumppanin sen sijaan, että yrittäisit tehdä kaiken itse.

Nyrkkisääntöjä budjetin luomiseen

  1. Jos yritys olet sinä, sinun tulisi ottaa henkilökohtainen taloutesi mukaan.
  2. Muista tuplata sekalaiset-osio. Siten voit varautua mahdollisiin yllätyksiin.
  3. Arvioi tulosi puolta pienemmiksi ensimmäisen kuuden kuukauden ajalta – ei vara venettä kaada.
  4. Hae halutessasi ja edellytysten täyttyessä starttirahaa, mikä on tehtävä ennen yrityksen varsinaista perustamista.
  5. Jos sinulla on varastoa, takauksia tai materiaaleja, sisällytä ne budjettiisi.
  6. Jos sinulla on vesi-, lämmitys- tai sähkölaskuja, sisällytä ne budjettiisi.
  7. Jos kuljetus, paketointi tai jakelu liittyvät liiketoimintaasi, sisällytä nekin.
  8. Hanki kirjanpitäjä ja pyydä häntä käymään budjettisi tiedot ja tulokset läpi, jos olet epävarma.

Luo budjetti

Budjetin laatiminen on helpompaa käyttämällä siihen tarkoitettua mallia. Alla esimerkki tällaisesta mallista. Malliin voit lisätä liiketoimintaasi mahdollisesti liittyviä ylimääräisiä tuloja tai menoja. Budjettisi sisältö riippuu aina yrityksesi tyypistä ja koosta. Talousarvio on kätevä työkalu, jonka avulla liiketoiminnan tuloja ja menoja voi pitää silmällä. Muista muokata sitä, jos taloudellinen tilanteesi muuttuu. Malli koostuu kolmesta eri budjetista:

  • Kuukausibudjetissa eritellään kuukausittaiset tulot ja menot. Kun kuukauden menot vähennetään saman kuukauden tuloista, voit nähdä, mikä on yrityksen kassatilanne. Sen avulla voit määrittää, miten paljon voit nostaa palkkaa itsellesi. Jos olet vasta aloittamassa yritystoimintaa, sinulla ei ole aiempia lukuja apunasi. Sen sijaan sinun on yritettävä arvioida tulevat tuottosi niin hyvin kuin mahdollista. Muista myös lisätä kaikki menot – sekä kiinteät käyttökulut (kuten vuokra, vakuutus, palkat jne.) että muuttuvat kulut, jotka liittyvät suoraan tuotannon määrään (kuten materiaalit, paketointi, toimitus jne.). Budjetin tarkastelu tasaisin väliajoin auttaa määrittämään, onko yritys menossa oikeaan suuntaan.
  • Vuosibudjetti – koko vuoden tosiasialliset menot (kiinteät ja muuttuvat) ja tulot. Yritä luoda kuluneen vuoden budjetin avulla ennuste tulevalle vuodelle. Vuosibudjetti esittää yleiskuvan liiketoiminnastasi, tuloista menoihin. Myös yritysneuvojasi pankissa keskittyy tähän budjettiin, kun hän auttaa sinua yritykseesi liittyvissä asioissa.
  • Tase – tekee yhteenvedon yrityksesi varallisuudesta, pääomasta ja veloista tiettynä ajankohtana. Se osoittaa sijoittajille, miten paljon yrityksesi omistaa ja on velkaa sekä miten paljon osakkeenomistajat ovat yritykseen investoineet. Varallisuus tarkoittaa asioita, joiden arvo on mitattavissa, oma pääoma kattaa osakkaan pääoman sekä jakamattomat voittovarat ja vieras pääoma tarkoittaa maksuvelvoitteita, kuten veroja, velkoja ja palkkoja. Muista, että varallisuuden on aina oltava yhtä paljon kuin pääoma plus velat.