Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Rekisteröidyt yhdistykset (Ry) ja paikallisesti toimivat säätiöt

Tarjoamme joustavasti pienemmille rekisteröityneille yhdistyksille kattavat pankkipalvelut niin maksuliike-, sijoitus- kuin rahoitustarpeisiinkin. Asioita voit hoitaa kätevästi Nordea Business Centressä.

Muutokset käyttöoikeuksiin ja palveluihin – kuinka yhdistyksen nimenkirjoittajan tulee toimia?

Jotta voit tehdä muutoksia tilinkäyttöoikeuksiin ja pankkipalveluihin, pankilla tulee olla ajantasaiset tiedot yhdistyksen hallituksesta ja yhdistyksessä tapahtuvista muutoksista.

Toimithan muutostilanteissa alla olevien ohjeiden mukaan (ohje yhdistyksen nimenkirjoittajalle).

1. Kerää kaikki tarvittavat dokumentit

Kerää kaikki tarvittavat dokumentit

  • Yksilöity ja allekirjoitettu muutostarpeen vahvistava hallituksen pöytäkirja
  • Allekirjoitettu pöytäkirja/pöytäkirjanote, josta selviää hallituksen valinta
  • Ajantasainen yhdistysrekisteriote
  • Yhdistyksen säännöt
  • Tieto hallituksen jäsenistä henkilötietoineen (täydellinen nimi, kansalaisuus, asuinmaa, syntymäaika, PEP-tiedot (onko jäsen tai jäsenen lähisukulainen poliittisesti vaikutusvaltaisessa asemassa))
  • Uuden käyttöoikeudenhaltijan yhteystiedot

Pyydettyjen muutosten toteuttaminen edellyttää kaikkien dokumenttien toimittamista pankille. Suosittelemme pitämään dokumentit helposti saatavilla.

2. Toimita dokumentit Nordeaan Omapostin kautta
3. Lähetämme sinulle kirjautumiskoodit asiakastietojen päivitystä varten
4. Kun olet vastaanottanut käyttäjä- ja kirjautumistunnukset, päivitä asiakastiedot
5. Soita Nordea Business Centreen saadaksesi muutokset voimaan

Kysymykset ja vastaukset

1. Mitä pitää tehdä, kun yhdistyksen pankkipalveluihin tarvitaan muutoksia?

Yhdistyksen nimenkirjoittaja hoitaa asian sujuvasti yllä olevien ohjeiden mukaan. Seuraa annettuja ohjeita huolellisesti kohta kohdalta. Toimitettuasi tarvittavat tiedot ja dokumentit, saat muutokset voimaan soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (ma-pe 9-16).

2. Millainen on tarpeeksi yksilöity pöytäkirja?

Pöytäkirjasta tulee selvitä yksilöidysti, mitä pankkipalveluja avataan ja kenelle. Jos samanaikaisesti halutaan poistaa palveluja tai käyttöoikeuksia, myös niistä tulee mainita yksilöidysti pöytäkirjassa. Pöytäkirjan tulee olla allekirjoitettu. Suosittelemme käyttämään pöytäkirjamallia, jonka löydät tästä. (docx, 32 KB)Avautuu uuteen ikkunaan

3. Miksi minun tulee päivittää asiakastietoja?

Kuten muillakin pankeilla, myös meillä on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaamme. Pankilla tulee aina olla ajantasaiset tiedot yhdistyksestä. Esimerkiksi yhdistyksen hallituksen jäsenistä tarvitsemme tarkemmat tiedot (henkilötunnus, asuinmaa, kansalaisuus ja tieto poliittisesta vaikutusvallasta).

4. Miksi en ole saanut kirjautumiskoodeja asiakastietojen päivitystä varten kuten yllä on kerrottu?

Mikäli et ole saanut kirjautumiskoodeja kolmen pankkipäivän kuluessa dokumenttien toimituksesta, huomiothan, että:

  • Olet ilmoittanut Omapostin kautta oikean puhelinnumerosi
  • Käyttäjätunnus lähetetään Omapostiin ja kirjautumistunnus tekstiviestillä
  • Ajoittain palvelussamme saattaa olla ruuhkaa
5. Miten saan avattua yhdistykselleni tilin?

Tilin avausta varten tarvitset yhdistykseltä seuraavat dokumentit:

  • Ajantasainen yhdistysrekisteriote
  • Yhdistyksen säännöt
  • Vuosikokouksen pöytäkirja / pöytäkirja hallituksen valinnasta
  • Lista hallituksen jäsenistä
  • Yksilöity hallituksen pöytäkirja

Toimita dokumentit Omapostin kautta kirjautumalla tästä. 

Hallituksen pöytäkirjamallin löydät tästä. (docx, 32 KB)Avautuu uuteen ikkunaan

Dokumenttien toimituksen jälkeen tilin avaus onnistuu soittamalla Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 (ma-pe 9.00-16.00).

6. Mitä palvelumaksuja yhdistyksen asiointiin liittyy?

Olemme yksinkertaistaneet hinnoitteluamme siirtymällä pakettiratkaisuihin jotka kattavat myös rekisteröityjen yhdistysten tyypillisimmät pankkitarpeet. Tarvittaessa voitte keskustella lisäpalveluista kanssamme.

Lue lisää Nordean Yrityspaketeista täältä. 

7. Miten rekisteröimättömän yhdistyksen pankkiasiointi hoidetaan?

Rekisteröimättömän yhdistyksen palvelut avataan vastuulliseksi valitun henkilön nimiin. Tilin ja palvelut voit avata olemalla yhteydessä Nordean Asiakaspalveluun numeroon 0200 3000 (ma-pe 8.00-20.00 ja viikonloppuisin 9.00-17.00)

Huomioithan: Rekisteröimätön yhdistys ei voi saada nimiinsä oikeuksia eikä tehdä sitoumuksia. Kyseessä ei ole oikeushenkilö, eikä se näin ollen voi toimia omissa nimissään. Rekisteröimättömän yhdistyksen puolesta tehdystä toimesta aiheutuneesta velvoitteesta vastaavat toimeen osallistuneet tai siitä päättäneet henkilökohtaisesti ja yhteisvastuullisesti. Yhdistyksen muut jäsenet eivät vastaa tällaisesta velvoitteesta. Rekisteröimätön yhdistys ei voi saada nimiinsä myöskään omaisuutta.