Ostajan löytyminen ja ostajatyypit
Oikean ostajan löytäminen voi viedä aikaa. Ensiksi kannattaa kartoittaa mahdolliset ostajat omasta lähipiiristä, mahdollisesti yrityksen sisältä ja sen jälkeen kartoittaa yhteistyökumppaneiden ostohalukkuutta. Omia laajempia verkostoja kannattaa myös hyödyntää, samoin kuin oman toimialan ja alueen yrittäjä- ja yhteistyöjärjestöjä. Ostajia on kahta päätyyppiä, joiden motivaatiot ja toimintamallit eroavat toisistaan. Ensimmäinen päätyyppi, teolliset ostajat, ovat usein samalla toimialalla toimivia kilpailijoita. Toinen päätyyppi kattaa ammattimaiset pääomasijoittajat.
Teollisen ostajan motiivit ovat liitännäiset ostajan nykyiseen liiketoimintaan, jolloin ostaja saattaa hakea pääsyä uusille markkina-alueille, kasvattaa markkinaosuuttaan tai kaupan motiiveina voi olla tuotteisiin ja tuotantoon liittyvät tekijät. Usein ostaja löytyykin kilpailijoiden joukosta, joille yritystoimintojen yhdisteleminen toisi hyötyjä ja jotka tuntevat valmiiksi toimialan ja kilpailukentän. Ostetun yrityksen liiketoiminnot yhteen sovitetaan olemassa oleviin toimintoihin ja yhtiö usein fuusioidaan osaksi konsernin olemassa olevia yhtiöitä. Teollinen ostaja hakeekin ensisijaisesti omaa liiketoimintaansa täydentävää liiketoimintaa tai mahdollisuuksia hyödyntää synergioita. Teolliselle ostajalle on olennaista liiketoimintojen yhteensovitettavuus ja pitkän aikavälin näkymät.
Ostaja voi löytyä myös ammattimaisten pääomasijoittajien joukosta, jotka etsivät ostettavia yrityksiä kehittääkseen ja kasvattaakseen niitä edelleen. Pääomasijoittajat hakevat hyvää kassavirtaa tuottavaa, kannattavaa liiketoimintaa toimialoilta, joilla on positiiviset näkymät ja ennustettavuutta. Pääomasijoittajan sijoitushorisontti on noin 5-7 vuotta jonka jälkeen sijoittaja hakee yritykselle uuden omistajan myyntiprosessin tai pörssilistautumisen kautta. Pääomasijoittaja useimmiten jatkaa liiketoimintaa sellaisenaan ja pyrkii luomaan arvoa kasvattamalla liiketoiminnan kokoa ja arvoa nykyistä liiketoimintaa kehittämällä ja myös liiketoimintaa kasvattamalla uusien yritysostojen kautta. Pääomasijoittajalle tärkeää on löytää yritys, jolla on paljon kasvumahdollisuuksia ja tuottaa vahvaa kassavirtaa, mikä mahdollistaa rahoitettavuuden.