Muutokset taloyhtiön vastuuhenkilöissä ja pankkipalveluissa

Kun taloyhtiön hallituksessa tapahtuu muutoksia, on syytä päivittää yhtiön asiakastiedot ja pankkipalvelut ajan tasalle. Tarvitsemme palveluiden avauksista ja muutoksista aina yksilöidyn hallituksen (tai yhtiökokouksen) pöytäkirjan. Pöytäkirjassa tulee ilmetä selkeästi ja yksityiskohtaisesti mitä palveluita avataan ja kuka palveluita käyttää. Yhteydenoton pankkiin hoitaa pöytäkirjassa valtuutettu henkilö.

Kun pöytäkirja ja muut tarvittavat dokumentit ovat kasassa, voit soittaa Nordea Business Centreen asian hoitamiseksi. Lähetä pöytäkirja Nordeaan ennen soittoa joko Omapostin tai Yrityksen Asiakirjat –palvelun kautta.  Kirjaudu Omapostiin painamalla tästä tai kirjaudu Yrityksen Asiakirjat -palveluun tästä

Lataa pöytäkirjan mallipohja tästäAvautuu uuteen ikkunaan

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys
Pienen taloyhtiön rahoitus
Muutokset pankkipalveluihin

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys

Kaikkien pankkien tapaan Nordea on velvollinen tuntemaan asiakkaansa ja tämän vuoksi pyydämme varmistamaan ennen soittoa Nordea Business Centreen, että kaupparekisteri on hallituksen osalta ajantasainen. Asiakastietojen päivityksen yhteydessä kysymme myös tietoja mm. yhtiön liikevaihdosta, maksuliikenteestä ja onko yhtiön hallituksen jäsen poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani.

Asiakkaan tunteminen – Miksi pankki kysyy

Pienen taloyhtiön rahoitus

Emme tarjoa pienille taloyhtiöille taloyhtiölainaa. Taloyhtiölainan sijaan neuvomme rahoittamaan hankkeen osakkaiden henkilökohtaisilla lainoilla, sillä henkilökohtainen laina on aina pienen taloyhtiön osakkaalle yhtiölainaa turvallisempi vaihtoehto. 

Taloyhtiölaina on kaikkien osakkaiden yhteinen laina, josta kaikki osakkaat ovat yhdessä vastuussa aina siihen asti, että laina on kokonaisuudessaan maksettu. Vaikka osakas olisikin jo maksanut oman osuutensa yhtiölainasta kokonaan, on hän edelleen vastuussa jäljellä olevasta yhtiölainamäärästä. Tästä syystä kiinnitämme erityistä huomiota taloyhtiön kokoon, jotta yksittäiselle osakkaalle ei synny liian suurta vastuuta yhteisestä yhtiölainasta. 

Taloyhtiön osakkaat ovat lämpimästi tervetulleita Nordeaan henkilöasiakkaina. Henkilökohtaisen lainahakemuksen voit tehdä täällä tai soittamalla Nordean henkilöasiakkaiden asiakaspalveluun numeroon 0200 3000.

Muutokset pankkipalveluihin

Muutos olemassa oleviin palveluihin edellyttää, että kaupparekisteriote on ajan tasalla. Lisäksi pankille tulee toimittaa seuraavat asiakirjat/tiedot:

  • Yksilöity hallituksen (tai yhtiökokouksen) kokouspöytäkirja, josta käy selkeästi ilmi mitä palveluita avataan, keille tulee käyttöoikeudet ja kuka on valtuutettu avaamaan palvelut. Katso pöytäkirjan mallipohjaAvautuu uuteen ikkunaan.
  • Tieto hallituksen jäsenistä henkilötietoineen (täydellinen nimi, kansalaisuus, asuinmaa, syntymäaika, PEP-tiedot (onko jäsen tai jäsenen lähisukulainen poliittisesti vaikutusvaltaisessa asemassa). 
  • Allekirjoitettu taloyhtiön kokouksen pöytäkirja hallituksen valinnasta (pöytäkirjasta tulee ilmetä jokaisen hallituksen jäsenen valinta, joten mikäli hallitusta ei valita yhdessä kokouksessa, toimitathan myös muut pöytäkirjat).

Toimitathan edellä mainitut asiakirjat/tiedot pankille Yrityksen Asiakirjat –palvelun tai Omapostin kautta.

Tämän jälkeen tilin ja palveluiden avaus onnistuu helposti soittamalla Nordea Business Centreen.

Kysymykset ja vastaukset