Kysy heti chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Pienet taloyhtiöt

Tarjoamme joustavasti pienille taloyhtiöille kattavat pankkipalvelut. Pienessä taloyhtiössä asuinhuoneistoja on 5 tai vähemmän. Asioita voi hoitaa kätevästi Nordea Business Centressä. 1.2.2021 alkaen yritysasiakkuuden avaus maksaa 100 euroa.

Muutokset käyttöoikeuksiin ja palveluihin

Kun taloyhtiön hallituksessa tapahtuu muutoksia, on syytä tarkistaa myös tilinkäyttövälineet ja tilinkäyttöoikeudet kuntoon. Tilinkäyttöoikeuden ja palveluiden muutoksista tarvitsemme aina yksilöidyn pöytäkirjan hallituksen (tai yhtiökokouksen) päätöksestä. Yksilöidyssä pöytäkirjassa tulee ilmetä selkeästi ja yksityiskohtaisesti mitä palveluita avataan, kenelle tilinkäyttöoikeudet palveluihin ja tileihin annetaan. Yhteydenoton pankkiin hoitaa yleensä uusi tilinkäyttöoikeutettu.

Kun pöytäkirja ja muut tarvittavat dokumentit ovat kasassa, voit soittaa Nordea Business Centreen asian hoitamiseksi. Lähetä pöytäkirja Nordeaan ennen soittoa joko Omapostin tai Yrityksen Asiakirjat –palvelun kautta.  Kirjaudu Omapostiin painamalla tästä tai kirjaudu Yrityksen Asiakirjat -palveluun tästä

Lataa pöytäkirjan mallipohja tästä (docx, 33 KB)Avautuu uuteen ikkunaan

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys

Kaikkien pankkien tapaan Nordea on velvollinen tuntemaan asiakkaansa ja tämän vuoksi pyydämme varmistamaan ennen soittoa Nordea Business Centreen, että kaupparekisteri on hallituksen osalta ajantasainen. Asiakastietojen päivityksen yhteydessä kysymme myös tietoja mm. yhtiön liikevaihdosta, maksuliikenteestä ja onko yhtiön hallituksen jäsen poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani.

Asiakkaan tunteminen – Miksi pankki kysyy

Pienen taloyhtiön rahoitus
Muutokset käyttöoikeuksiin ja palveluihin

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys

Kaikkien pankkien tapaan Nordea on velvollinen tuntemaan asiakkaansa ja tämän vuoksi pyydämme varmistamaan ennen soittoa Nordea Business Centreen, että kaupparekisteri on hallituksen osalta ajantasainen. Asiakastietojen päivityksen yhteydessä kysymme myös tietoja mm. yhtiön liikevaihdosta, maksuliikenteestä ja onko yhtiön hallituksen jäsen poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani.

Asiakkaan tunteminen – Miksi pankki kysyy

Pienen taloyhtiön rahoitus

Emme tarjoa pienille taloyhtiöille taloyhtiölainaa. Taloyhtiölainan sijaan neuvomme rahoittamaan hankkeen osakkaiden henkilökohtaisilla lainoilla, sillä henkilökohtainen laina on aina pienen taloyhtiön osakkaalle yhtiölainaa turvallisempi vaihtoehto. 

Taloyhtiölaina on kaikkien osakkaiden yhteinen laina, josta kaikki osakkaat ovat yhdessä vastuussa aina siihen asti, että laina on kokonaisuudessaan maksettu. Vaikka osakas olisikin jo maksanut oman osuutensa yhtiölainasta kokonaan, on hän edelleen vastuussa jäljellä olevasta yhtiölainamäärästä. Tästä syystä kiinnitämme erityistä huomiota taloyhtiön kokoon, jotta yksittäiselle osakkaalle ei synny liian suurta vastuuta yhteisestä yhtiölainasta. 

Taloyhtiön osakkaat ovat lämpimästi tervetulleita Nordeaan henkilöasiakkaina. Henkilökohtaisen lainahakemuksen voit tehdä täällä tai soittamalla Nordean henkilöasiakkaiden asiakaspalveluun numeroon 0200 3000.

Muutokset käyttöoikeuksiin ja palveluihin

Muutos olemassa oleviin palveluihin/tilinkäyttöoikeusiin edellyttää, että kaupparekisteriote on ajan tasalla. Lisäksi pankille tulee toimittaa seuraavat asiakirjat/tiedot:

  • Yksilöity hallituksen (tai yhtiökokouksen) kokouspöytäkirja, josta käy selkeästi ilmi mitä palveluita avataan, keille tulee käyttöoikeudet ja kuka on valtuutettu avaamaan palvelut. Mallin pöytäkirjasta löydät täältä (pdf, 175 KB)Avautuu uuteen ikkunaan.
  • Tieto hallituksen jäsenistä henkilötietoineen (täydellinen nimi, kansalaisuus, asuinmaa, syntymäaika, PEP-tiedot (onko jäsen tai jäsenen lähisukulainen poliittisesti vaikutusvaltaisessa asemassa). 

Toimitathan edellä mainitut asiakirjat/tiedot pankille OmapostinAvautuu uuteen ikkunaan tai Yrityksen AsiakirjatAvautuu uuteen ikkunaan –palvelun kautta.

Tämän jälkeen tilin ja palveluiden avaus onnistuu helposti soittamalla Nordea Business Centreen.

Kysymykset ja vastaukset