Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Pienet taloyhtiöt

Tarjoamme joustavasti pienille taloyhtiöille kattavat pankkipalvelut. Pienessä taloyhtiössä asuinhuoneistoja on 5 tai vähemmän. Asioita voi hoitaa kätevästi Nordea Business Centressä numerossa 0200 2121.

Muutokset käyttöoikeuksiin ja palveluihin

Kun taloyhtiön hallituksessa tapahtuu muutoksia, on syytä tarkistaa myös tilinkäyttövälineet ja tilinkäyttöoikeudet kuntoon. Tilinkäyttöoikeuden ja palveluiden muutoksista tarvitsemme aina yksilöidyn pöytäkirjan hallituksen (tai yhtiökokouksen) päätöksestä. Yksilöidyssä pöytäkirjassa tulee ilmetä selkeästi ja yksityiskohtaisesti mitä palveluita avataan, kenelle tilinkäyttöoikeudet palveluihin ja tileihin annetaan. Yhteydenoton pankkiin hoitaa yleensä uusi tilinkäyttöoikeutettu.

Kun pöytäkirja ja muut tarvittavat dokumentit ovat kasassa, voit soittaa Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 asian hoitamiseksi. Lähetä pöytäkirja Nordeaan ennen soittoa joko Omapostin tai Yrityksen Asiakirjat –palvelun kautta.  Kirjaudu Omapostiin painamalla tästä tai kirjaudu Yrityksen Asiakirjat -palveluun tästä

Lataa pöytäkirjan mallipohja tästä (docx, 33 KB)Avautuu uuteen ikkunaan

CHECKLIST Taloyhtiön dokumentit

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys

Taloyhtiön asiakastietojen päivitys

Kaikkien pankkien tapaan Nordea on velvollinen tuntemaan asiakkaansa ja tämän vuoksi pyydämme varmistamaan ennen soittoa Nordea Business Centreen, että kaupparekisteri on hallituksen osalta ajantasainen. Asiakastietojen päivityksen yhteydessä kysymme myös tietoja mm. yhtiön liikevaihdosta, maksuliikenteestä ja onko yhtiön hallituksen jäsen poliittisesti vaikutusvaltainen henkilö tai tällaisen henkilön perheenjäsen tai läheinen yhtiökumppani.

Asiakkaan tunteminen – Miksi pankki kysyy

Pienen taloyhtiön rahoitus
Taloyhtiön tilin ja palveluiden avaus

Kysymykset ja vastaukset

1. Mitä pitää tehdä, kun taloyhtiön hallituksessa tapahtuu muutoksia?

Pankkina meillä on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaamme. Taloyhtiöiden osalta pankilla tulee olla ajantasaiset tiedot mm. hallituksen jäsenistä. Kun kaupparekisterin tiedot hallituksesta ja isännöitsijästä ovat ajan tasalla, yhtiön edustaja voi päivittää hallituksen tiedot helposti itsepalvelukanavassa johon saa sisäänkirjautumiskoodit soittamalla Nordea Business Centreen p. 0200 2121. Asiakastietojen päivitykseen tarvitaan ajantasainen kaupparekisteriote sekä tiedot hallituksen jäsenistä (nimi, henkilöturvatunnus, asuinmaa, kansalaisuus & tieto poliittisesta vaikutusvallasta).

2. Mitä pitää tehdä kun isännöitsijä/tilinkäyttäjä vaihtuu?

Isännöitsijän/tilinkäyttäjän vaihdoksesta tulee ilmoittaa pankille. Taloyhtiön nimenkirjoittaja voi päivittää uusien vastuuhenkilöiden tiedot kätevästi Nordean itsepalvelukanavassa johon saa sisäänkirjautumiskoodit soittamalla Nordea Business Centreen p.0200 2121. Tämän jälkeen käyttöoikeudet voidaan päivittää puhelimitse Nordea Business Centressä. Toimitathan ennen soittoa hallituksen (tai yhtiökokouksen) pöytäkirjan, jossa on päätetty tilinkäyttöoikeuksista Nordeaan joko Omapostin tai Yrityksen Asiakirjat -palvelun kautta.

3. Olen saanut pyynnön päivittää taloyhtiön asiakastiedot?

Pankkina meillä on lakisääteinen velvollisuus tuntea asiakkaamme ja tämä edellyttää tuntemistietojen päivittämistä säännöllisin väliajoin. Kun kaupparekisterin tiedot hallituksesta ja isännöitsijästä ovat ajan tasalla, yhtiön edustaja voi päivittää tuntemistiedot kätevästi itsepalvelukanavassa johon saa kirjautumiskoodit Nordea Business Centrestä p. 0200 2121.

4. Mitä dokumentteja pankki tarvitsee taloyhtiöltä?

Uusien palveluiden tai käyttöoikeuden muutosten yhteydessä tarvitsemme myös allekirjoitetun yksilöidyn hallituksen (tai yhtiökokouksen) pöytäkirjan toteutettavista muutoksista. Pöytäkirjassa tulee olla yksilöidysti palvelut joita avataan, käyttöoikeudet kyseisiin palveluihin sekä henkilö, joka on valtuutettu palvelut avaamaan. Pöytäkirjamallin löydät sivun yläosasta.

5. Mitä palvelumaksuja taloyhtiöiden asiointiin liittyy?

Palvelumaksut määräytyvät käytössä olevien palvelujen mukaan. Tarkemmat hintatiedot ovat saatavissa soittamalla Nordea Business Centreen p. 0200 2121.

6. Mitä maksuliikepalveluita taloyhtiölle tarjotaan?

Maksuliikepalvelut räätälöidään kullekin taloyhtiölle sen tarpeiden mukaan ja lisätietoja saa soittamalla Nordea Business Centreen p. 0200 2121.

7. Millaisia lauseita hallituksen (tai yhtiökokouksen) yksilöidyssä pöytäkirjassa tulee käyttää?

Yksilöidyssä pöytäkirjassa tulee kertoa selkeästi mitä muutoksia palveluihin tehdään, kenelle kyseisiin palveluihin annetaan käyttöoikeudet, keneltä käyttöoikeudet poistetaan ja kuka kyseiset muutokset saa tehdä. Pöytäkirjamallin löydät sivun yläosasta.