Laadi markkinointisuunnitelma
Voit kasvattaa yritystäsi useammalla kuin yhdellä tavalla. Yksi keino liittyy ihmisiin: Jos aikataulusi on täynnä, asiakkaat koputtelevat ovellesi ja joudut torjumaan työtarjouksia, saattaa olla aika palkata työntekijä. Näin voi olla, vaikka haluaisitkin pitää yrityksesi simppelinä ja vain välillä ulkoistaa töitä, kun niitä kasaantuu liikaa. Toinen tapa kasvattaa yritystäsi on suuremman asiakaskunnan tavoittelu. Tässä tapauksessa markkinointi on avainasemassa. Menestyksekäs markkinointi riippuu siitä, osaatko kohdentaa sitä oikeille asiakassegmenteille oikealla viestillä, oikeaan aikaan ja paikkaan. Tässä yrityksen markkinoinstisuunnuitelma tulee avuksesi.
Sen lisäksi, että haluat tavoitella uusia asiakkaita, haluat myös pitää tämänhetkiset asiakkaasi tyytyväisinä ja pysyä edellä kilpailijoitasi. Mainostoimiston palkkaaminen on kallista puuhaa uudelle yritykselle, joten tässä vaiheessa opasta neuvomme, mitä markkinointikanavaa kannattaa käyttää, kuinka teet markkinointisuunnitelman ja toteutat markkinointistrategiaasi. Olet toivottavasti jo tehnyt SWOT-analyysin ja liiketoimintasuunnitelman, joista olemme aikaisemmin puhuneet. Nyt on aika laittaa ne käytäntöön ja asettaa muutamia selkeitä tavoitteita markkinointisuunnitelmallesi.
Anna maailman kuulla itsestäsi!
Markkinointisuunnitelmani
Kuten olemme jo tämän oppaan aiemmissa osissa sanoneet, suunnittelu on hyvästä – hyvä suunnittelu vielä paremmasta. Auttaaksemme markkinointisi käyntiin parhaalla mahdollisella tavalla, tarjoamme sinulle helpon mallin markkinointisuunnitelmallesi. Suunnitelma koostuu seuraavista elementeistä:
Markkinointisuunnitelman laatiminen
- Yritys: Kuvaile liiketoimintasuunnitelmaasi ja SWOT-analyysiisi perustuen, mitä yrityksesi tuo markkinoille.
- Tuote: Kuvaile tuotettasi tai palveluasi niin, että huomioit kaikki hyödylliset yksityiskohdat.
- Tavoite: Mitä toivot saavasi irti markkinointitoimenpiteistäsi?
- Kohde: Kuvaile, keitä ovat asiakkaasi (sekä nykyiset että he, joiden toivot tulevaisuudessa olevan asiakkaitasi).
- Stategia: Kuinka ajattelit laajentaa markkinoitasi ja houkutella uusia asiakkaita?
- Taktiikka: Kuinka aiot päästä tavoitteeseesi?
- Toteutus: Kuvaile, mitä kanavia aiot käyttää markkinoinnissasi?
Palkkaamisen parhaat ja huonoimmat käytännöt
Olet varmaankin joskus ollut työhaastattelussa, mutta et välttämättä ole koskaan itse haastatellut ketään? Tai ainakaan palkannut ketään yritykseesi? Jos et, tässä artikkelissa käymme läpi hyviä vinkkejä siitä, mitä kannattaa tehdä ja mitä ei.