Chatin takana on ihminen
Virtuaalineuvoja Chatbot-Nova löytyy nordea.fi:n verkkosivujen oikeasta alalaidasta sekä verkko- ja mobiilipankista. Kun chatin avaa, sinua tervehtii Nova. Chattiin kirjoitetaan kysymys, johon botti pyrkii antamaan vastauksen. Ilman tunnistautumista kysymyksiä käsitellään täysin anonyymisti. Chatissa ei ole näkyvissä tietoja, joista asiakkaan voisi tunnistaa.
Ensisijaisesti chattailla kannattaa kuitenkin mobiili- tai verkkopankin kautta tunnistautuneena. Jos chat-keskustelua käy tunnistautuneena ja botti ei osaa vastata, ohjaa se kysymyksen ihmiskollegalleen eli asiakasneuvojalle. Asiakastiedot näkemällä neuvoja voi antaa henkilökohtaista palvelua.
Chatin kautta apua voi saada siis joko botilta tai pankkineuvojalta. Yritysasioinnissa chatin mahdollisuuksia ei vielä täysin hyödynnetä, sillä asiakkaat ovat tottuneet asioimaan ensisijaisesti puhelimitse neuvojan kanssa. Asiakkaat luottavat edelleen ihmisen ääneen.
”Puhelinpalvelussa tietyt ajat saattavat kuitenkin olla ruuhkautuneita. Chatbotilta vastauksen saa usein vain muutamalla klikkauksella”, kertoo chat-keskusteluihin vastaava ja botin toimintaa kehittävä Nordean asiantuntija Ville Viitikko.