Chatin takana on ihminen
Virtuaalineuvoja Chatbot-Nova löytyy nordea.fi:n verkkosivujen oikeasta alalaidasta sekä verkko- ja mobiilipankista. Kun chatin avaa, sinua tervehtii Nova. Chattiin kirjoitetaan kysymys, johon botti pyrkii antamaan vastauksen. Jos botti ei osaa vastata, ohjaa se kysymyksen ihmiskollegalleen eli asiakasneuvojalle. Asiakastiedot näkemällä neuvoja voi antaa henkilökohtaista palvelua. Verkkosivuilla asioidessasi tulee sinun tässä kohtaa siis tunnistautua. Tunnistautuminen onnistuu minkä tahansa suomalaisen pankin henkilöasiakkaan verkkopankkitunnuksilla.
Chatin kautta apua voi saada siis joko botilta tai pankkineuvojalta. Yritysasioinnissa chatin mahdollisuuksia ei vielä täysin hyödynnetä, sillä asiakkaat ovat tottuneet asioimaan ensisijaisesti puhelimitse neuvojan kanssa. Asiakkaat luottavat edelleen ihmisen ääneen.
”Puhelinpalvelussa tietyt ajat saattavat kuitenkin olla ruuhkautuneita. Chatbotilta vastauksen saa usein vain muutamalla klikkauksella”, kertoo chat-keskusteluihin vastaava ja botin toimintaa kehittävä Nordean asiantuntija Ville Viitikko.