- Miten avaan yritystilin?
Voit avata yritysasiakkuuden kotisivuillamme www.nordea.fi > Tule asiakkaaksi > Tule yritysasiakkaaksi. Palvelun kautta voit tunnistautua myös muiden pankkien verkkopankkitunnuksilla. Pyrimme käsittelemään hakemuksenne 5 pankkipäivän sisällä.
- Miten saan avattua arvo-osuustilin yritykselle?
Arvo-osuustili avataan puhelintapaamisessa Nordea Business Centressä, jos sinulla on henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset ja yrityksen edustamisoikeus. Ajan tapaamiseen voit varata soittamalla numeroon 0200 2121Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm).
Verkkopankin Sijoittajan palvelussa voit antaa toimeksiantoja sekä seurata niiden toteutumista ja varallisuutesi arvon kehitystä. Palvelussa saat käyttöösi myös monipuoliset tietopalvelut, analyysit ja suositukset. Kaupankäynti verkkopankissa on edullista ja aktiiviselle kaupankävijälle vielä edullisempaa. Sijoittajan palvelu sisältää myös pääsyn Nordea Investor -palveluun, joka on suunniteltu käytettäväksi erityisesti mobiililaitteilla. Nordea investoriin kirjaudut verkkopankista, investor.nordea.fi tai mobiilipankista.
Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme osoitteesta nordea.fi valitsemalla Yritysasiakkaat / palvelumme / Sijoittaminen / Kaupankäynti verkossa.
- Miten avaan yhdistykselle tilin?
Lue ohjeet rekisteröidyn yhdistyksen asiointiin täältä.Avautuu uuteen ikkunaan
- Miten saan avattua vuokravakuustilin?
Vuokravakuustiliksi avataan yrityksen käyttötili. Avaus tehdään puhelintapaamisessa. Tili annetaan vakuudeksi jonkun pääsopimuksen täyttämiseksi. Vuokrasopimuksen lisäksi vakuustili voidaan avata lainasopimuksen ja työ- tai tavarantoimitussopimuksen pantiksi. Panttaus perustuu tilinomistajan ja pantinsaajan väliseen sopimukseen, jossa on sovittu panttausehdot.
Tili avataan vuokralaisen nimelle. Sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle annetaan Tilivarojen panttausilmoitus -lomake todisteeksi tilin avaamisesta. Samalla lomakkeella vuokranantaja luopuu oikeuksistaan tiliin vuokrasuhteen päättyessä.
Vuokravakuuden ominaisuudet:
- Vuokranantaja voi nostaa tililtä varoja ilman pankin tai vuokralaisen suostumusta.
- Jos vuokranantaja nostaa tililtä kaikki varat, on hänellä samalla oikeus lopettaa tili
- Vuokravakuus voidaan siirtää, mikäli vuokranantaja vaihtuu
- Jos tilinomistaja haluaa, pankki toimittaa hänelle tiliotteen tai asiakas voi itse seurata tilitapahtumia verkkopankin kautta.
Tilivarojen panttausilmoitus -lomakkeesta veloitetaan hinnaston mukainen palkkio.
Tilinavauksessa tarvitaan vuokrasopimuksen tietoja, joten vuokrasopimus tulee toimittaa pankille tiliä avattaessa.
Vuokravakuustilin avauksen voit tehdä puhelintapaamisessa, johon voit varata ajan soittamalla Nordea Business Centreen p. 0200 2121Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm).
- Miten muutamme tilinkäyttöoikeuksia?
Muutokset yrityksen tilinkäyttöoikeuksiin voidaan tehdä puhelintapaamisessa, mikäli yrityksen edustajalla ja uudella tilinkäyttöoikeudenhaltijalla on henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset. Voit varata ajan tapaamiseen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm).
Osakeyhtiön tilin käyttöoikeuden voi muuttaa yrityksen edustaja ilman hallituksen pöytäkirjaa. Yhdistykseltä, osuuskunnalta, säätiöltä ja taloyhtiöltä vaaditaan aina hallituksen pöytäkirja, jossa käyttöoikeudesta on päätetty.
Mukana tapaamisessa tulee olla myös tuleva käyttöoikeudenhaltija
- Pitääkö yksityiselle elinkeinonharjoittajalle avata yritystili?
Jos yksityisen elinkeinonharjoittajan (toiminimi) toiminta vaatii yrityspalveluita pankilta, kuten maksupäätteen, Web Service-sopimuksen, E-laskutuksen ym. tulee asiakkuus avata yrityspuolelle.
- Mistä saan tilattua turvapusseja/tilityslomakkeita?
Voit tilata tarvitsemasi päiväkassatilitysten turvapussit ja tilityslomakkeet Loomis eStoresta.Avautuu uuteen ikkunaan Verkkopalvelu on itsepalvelukanava ja hyvin ohjaava.
- Miten saan E-lasku sopimuksen yritykselle?
Voit ottaa e-lasku-palvelun käyttöösi, kun sinulla on Nordea Business -verkkopankki käytössäsi. Avauspyynnön voit lähettää Nordea/omapostin kautta, Nordea Business -verkkopankin postin kautta tai soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm). Jos yritykselle avataan vain e-laskujen lähetys- tai vastaanottopalvelu (ei molempia), ovat käyttöönottomaksu ja kuukausittainen käyttömaksu puolet yllä ilmoitetuista.
Palvelussa on valmis lomakepohja, johon lähtevän e-laskun tiedot täydennetään. Jos vastaanottajalla ei ole olemassa sähköistä laskutusosoitetta, niin voit palvelussa valita myös paperilaskun lähetyksen, jolloin pankki toimittaa laskun asiakkaallesi paperilaskuna. E-laskujen vastaanottamisesta tulee sopia suoraan laskuttajan kanssa. Saapuvan e-laskun saat verkkopankkiisi etusivulle hyväksyttäväksi. E-laskujen lähettäminen ja vastaanottaminen ovat heti voimassa käyttöönottosopimuksen vahvistuksen jälkeen.
E-lasku eräsiirtona -palvelu on vaihtoehto, jos käytät kirjanpito- tms. taloushallinnon ohjelmistoa, mikä tukee Finvoice -tiedostomuotoa. Lähtevät e-laskuaineistot voit muodostaa yrityksesi taloushallinnon järjestelmässä ja lähettää Nordean eräsiirron kautta. Vastaavasti saapuvat e-laskuaineistot noudat Nordeasta eräsiirtona ja voit edelleen viedä tarkastettavaksi ja tiliöitäväksi taloushallinnon järjestelmääsi.
E-lasku eräsiirtona -palvelun voi avata puhelintapaamisessa, johon voit varata ajan soittamalla Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm). Puhelintapaamisessa tunnistamme yrityksen edustajan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla.
- Miten saan peruttua maksun, joka meni väärälle tilille?
Emme saa peruuttaa maksua ilman saajan suostumusta sen jälkeen, kun raha on kirjattu saajan tilille. Voimme pyynnöstäsi kuitenkin lähettää maksunsaajalle kirjeen, jossa pyydetään maksunsaajaa palauttamaan virheellinen maksu tai ilmoittamaan suostumuksensa veloitukseen. Maksun palautusta pyydetään noin kahden viikon sisällä. Kirjeessä mainitaan myös, että ellei saaja palauta varoja, luovuttaa pankki saajan yhteystiedot maksajalle. Mikäli maksua ei palauteta tai saajaan ei saada yhteyttä, on pankki oikeutettu ilmoittamaan sinulle kirjallisesti maksun saajan nimen ja osoitteen.
Kirjeen lähettämiseksi pyydän sinua vahvistamaan toimeksiannon verkkopankin postilla. Ilmoita viestissäsi seuraavat tiedot:
- veloitustilin numero
- maksupäivä
- euromäärä
- käyttämäsi virheellinen saajan tilinumero
- saajan tilinumero, jolle suoritus olisi pitänyt mennä
- saajan nimi.
Ilmoituksen teet helpoiten chatilla.
- Olen maksanut epähuomiossa suljetulle tilille. Palautuuko rahat automaattisesti?
Suljetulle tilille tehdyt tilisiirrot palautuvat automaattisesti 10 pankkipäivän sisällä.
- Mikä on Nordean BIC/SWIFT-koodi?
Nordean Bic/Swift-koodi on: NDEAFIHH.
- Olen tekemässä maksua ulkomaille, mitä tietoja tarvitsen?
Ulkomaan maksumääräyksen tekeminen on mahdollista verkkopankissa kohdassa Maksut/Ulkomaille. Tarvitset saajan tilinumeron sekä pankin SWIFT/BIC-koodin. Ohjeet maksun tekemiseksi löydät Ohje-painikkeen alta kohdasta Maksut ulkomaille. Tarvittaessa saat apua soittamalla Yritysten Maksuliikeneuvontaan.
Maksutapana voi olla maksumääräys tai pikamääräys. Maksumääräyksen toimitusaika on noin 3-7 pankkipäivää ja pikamääräyksen 1-3 pankkipäivää. Maksumääräyksen kulut ovat 7,00 euroa ja pikamääräyksen kulut 32,00 euroa.
Maksumääräys on mahdollista lähettää saajalle täysimääräisenä tai siten, että maksaja ja maksun saaja maksavat kumpikin oman pankkinsa kulut. Kun valitset ”maksan oman pankkini kulut”, valuuttamaksusta veloitetaan 7,00 euroa. Jos valitset ”Maksan kaikki kulut”, veloitetaan 7,00 euron lisäksi 22 euroa ja mikäli tämä veloitus ei riitä kaikkien kulujen kattamiseen, voidaan kuluja veloittaa tililtä jälkikäteen. Välittäjäpankit voivat myös veloittaa omat kulunsa maksun välittämisestä.
Tarkista vahvistusnäytöltä maksun tiedot sekä maksusta veloitettavat kulut. Huomioithan, että maksua ei ole mahdollista peruuttaa sen vahvistamisen jälkeen.
- Miten saan tiliotteet/viitemaksut/aineistot kirjanpitäjälle suoraan?
Mikäli haluat valtuuttaa tilitoimiston noutamaan esimerkiksi tiliotteet ja viitetapahtumat tai lähettämään maksuja pankkiin, tulee sinun lähettää meille maksuliikevaltakirja. Maksuliikevaltakirjan löydät täältä.
- Kauanko tilisiirrossa pankkien välillä kestää?
Ennen klo 14 tehdyt tilisiirrot välittyvät vastaanottajalle saman pankkipäivän aikana. Jos tilisiirto tehdään kyseisen kellonajan jälkeen, maksu siirtyy vastaanottajalle seuraavana pankkipäivänä. Tämä koskee kaikkia Nordeasta välitettäviä euromääräisiä tilisiirtoja Suomessa ja Euroopassa.
- Miten noudan sähköisen tiliotteen Nordea Business -verkkopankista?
Tiliotteet löytyvät Nordea Business-verkkopankin Talous-välilehdeltä Aineistot-sivultaAvautuu uuteen ikkunaan.
- Valitse kuukaudet, joilta haet tiliotteita. Sisällytä hakuun kuukausi kokonaisuudessaan.
- Valitse luettelosta haluamasi tiliote ja paina oikeasta alakulmasta Lataa valitut tiedostot.
Sähköiset tiliotteet ovat noudettavissa yrityksen verkkopankissa 18kk.
Näin saat noudettua tiliotteen PDF -muodossa:
1. Valitse aineisto: Tiliote
2. Syötä haluamasi ajankohta
3. Valitse haluamasi tili(t)
4. Aineiston muoto: HTML
5. Valitse haluamasi tiliote ja lataa valitut tiedostot
6. Avaa ladattu tiliote
7. Tiliotteen kuvan päällä klikkaa hiiren kakkospainiketta (oikeanpuoleinen painike)
8. Valitse vaihtoehto Tulosta/Print
9. Valitse Kohde/Destination: Tallenna PDF-muodossa/Save as PDF
10. Tiliote tallentuu tietokoneelle PDF-muodossa
Mikäli tiliote muodostuu XML-muodossa, ei siitä ole mahdollista muodostaa PDF-tiedostoa.
- Miten saan tilattua vanhoja tiliotteita?
Yrityksen sähköiset tiliotteet ovat noudettavissa 18 kk verkkopankista. Jos sinulla ei ole sähköistä tiliotetta tai tilaat yli 18 kk vanhoja tiliotteita, tee tilauksesi täyttämällä tiliotteen uusintatilaus -lomake.
Lue lisää konekielisestä tiliotteesta.
- Miten voin tallettaa yrityksen käteistä?
Yrityksen käteistä voitte tallettaa Business Visa Debit -kortilla tai yrityksen Talletuskortilla TalletusOtto-automaatilla.
Päiväkassatilitykset voidaan tehdä myös yösäilöön. Yösäilön käyttöä varten avataan rahahuoltosopimus pankin kanssa. Voit varata ajan sopimuksen avausta varten soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm).
Lue lisää käteisrahapalveluista tästä.Avautuu uuteen ikkunaan
- Miten saan yritykselle vaihtorahaa?
Jos yrityksessä käsitellään paljon käteistä, kannattaa sopia arvokuljettajan kanssa kuljetuspalveluista. Tällöin arvokuljettaja tulee yritykseen sovittuina aikoina ja tuo ennakkoon tilatut vaihtorahat asiakkaalle sekä ottaa mukaansa päiväkassatilitykset. Kun arvokuljettaja saa sovittua käynnin niin, että se sopii auton reittiin, vaikuttaa tämä edullisesti kuljetuksen hintaan.
Lue lisää käteisrahapalveluista tästä.Avautuu uuteen ikkunaan