Mikä on SEPA?
SEPA on yhtenäinen euromaksualue, joka luo edellytykset tavaroiden ja palvelujen vapaalle liikkumiselle koko alueella. SEPA lisää myös innovaatioiden ja kilpailun mahdollisuuksia maksuliiketoiminnassa.
Sisäänkirjautuminen yritysasiakkaan verkkopankkiin.
Kirjaudu Nordea BusinekseenSisäänkirjautuminen henkilöasiakkaan verkkopankkiin
Kirjaudu Nordean verkkopankkiinSEPA tarjoaa mahdollisuuksia yrityksellesi. Yhtenäinen maksualue voi vaikuttaa yrityksen kassanhallintajärjestelyihin ja parantaa eurooppalaisten käteispositioiden hallintaa. Sen ansiosta yrityksesi voi myös keskittää maksuliikenteen.
SEPA on yhtenäinen euromaksualue, joka luo edellytykset tavaroiden ja palvelujen vapaalle liikkumiselle koko alueella. SEPA lisää myös innovaatioiden ja kilpailun mahdollisuuksia maksuliiketoiminnassa.
Maksajan SEPA-suoraveloitus koostuu kahdesta palvelusta, jotka ovat SEPA-perussuoraveloituspalvelu ja yritysten välinen SEPA-suoraveloituspalvelu. Palveluja voidaan käyttää euromääräisissä maksuissa koko SEPA-alueella.
Maksaja allekirjoittaa palvelusopimuksen Nordean kanssa. Ota yhteyttä Nordeaan sopimuksen allekirjoittamista varten.
Voit peruuttaa SEPA-suoraveloituspyynnön ennen eräpäivää verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. Peruutus tulee tehdä viimeistään eräpäivää edeltävänä pankkipäivänä kello 12 mennessä.
Maksun palautusta voi pyytää kahdeksan (8) viikon kuluessa maksun veloituksesta verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. SEPA-suoraveloituksen palautuspyyntö ei kuitenkaan vapauta maksajaa maksuvelvoitteesta, vaan palautuksen pyytäjän on otettava suoraan yhteyttä laskuttajaan.
Jos epäilet, että on tehty perusteeton SEPA-suoraveloitus (esimerkiksi maksu on veloitettu kahteen kertaan, maksuun ei ole valtuuksia, summa on väärin), sinulla on oikeus pyytää palautusta kolmentoista (13) kuukauden ajan veloituspäivästä. Nordean cash management -neuvojat antavat lisätietoja.
Tarjotessaan SEPA-perussuoraveloitusta maksutapana laskuttaja antaa sinulle valtakirjan täytettäväksi. Valtakirja annetaan aina laskuttajalle, ei pankille. Kun laskuttaja tarjoaa maksutavaksi SEPA-suoraveloitusta, maksaja saa allekirjoitettavakseen valtakirjan. Allekirjoitettu valtakirja on palautettava laskuttajalle. Kun käytetään yritysten välistä suoraveloitusta, valtakirjan kopio on lähettävä Nordealle tallennettavaksi.
Euroopan maksuneuvostoAvautuu uuteen ikkunaan on määritellyt valtakirjassa vaaditut pakolliset tiedot. Allekirjoittamalla valtakirjan valtuutat laskuttajan veloittamaan maksun yrityksesi tililtä. Valtakirjassa mainitun veloitustilin on oltava sama tili, joka on yhdistetty Nordean palvelusopimukseen, ja sinulla täytyy olla tilin käyttöoikeus.
Laskuttaja ei voi varmistaa, onko valtakirjassa annettu tilinumero oikein tai onko valtakirjan antajalla tilin käyttöoikeus. Valtakirjaan tehtävistä muutoksista on sovittava suoraan laskuttajan kanssa.
Laskuttajan vastuulla on varmistaa, että valtakirja on ajan tasalla. Jos haluat peruuttaa valtakirjan tai muuttaa maksutapaa, sinun tulee ottaa yhteyttä suoraan laskuttajaan ja sopia muutoksista.
Lue palvelun ehdot ennen sopimuksen allekirjoittamista ja palvelun käyttöönottoa.
SEPA-suoraveloituksen erityiset ehdot maksajallepdf - Avautuu uuteen ikkunaan.
Corporate cash management -palvelujen yleiset ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan
Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelun avulla laskuttajat voivat veloittaa maksajien eurotilejä SEPA-alueella. Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelua voi käyttää maksujen perimiseen henkilö- ja yritysasiakkailta, jotka ovat antaneet etukäteissuostumuksensa valtakirjalla. Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelussa on kaksi lisäpalvelua: perussuoraveloitus ja/tai yritysten välinen suoraveloitus.
Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelu on yksinkertainen ja tehokas tapa periä maksuja SEPA-maista. Sen avulla yritys voi keskittää likviditeetinhallinnan ja varmistaa laskujen maksamisen ennalta määriteltyinä aikoina. Se helpottaa myös sisäisten prosessien optimointia ja tehostamista, kun saatujen maksujen täsmäyttäminen helpottuu. Lisäksi tarvittavat tutkimukset voidaan käynnistää heti, jos tapahtuma hylätään tai maksu palautetaan.
Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelua voidaan käyttää SEPA-tilisiirtojärjestelmän vaihtoehtona euromaksujen perinnässä SEPA-alueella.
Kun harkitset SEPA-suoraveloituspalvelun käyttöönottoa, suosittelemme seuraavaa:
Laskuttajalla on oltava eurotili Nordea Bank Oyj:ssä. Laskuttajan on myös allekirjoitettava Nordean kanssa sopimus ennen laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelun käytön aloittamista.
Lisätietoja palvelun käyttöönotosta löytyy tarkistuslistaltammepdf - Avautuu uuteen ikkunaan sekä palvelukuvauksestaAvautuu uuteen ikkunaan ja teknisestä kuvauksestaAvautuu uuteen ikkunaan
Valtakirjan voi suunnitella joko laskuttaja tai maksaja. Valtakirjan sisältö on vakiomuotoinen, mutta perussuoraveloituksen ja yritysten välisen suoraveloituksen valtakirjojen tekstit eroavat toisistaan. Varmista, että valtakirjassa on pakollinen lainmukainen sanamuoto ja pakolliset tiedot.
SEPA-suoraveloitus edellyttää aina maksajan antamaa valtakirjaa.
Maksaja valtuuttaa valtakirjalla laskuttajan veloittamaan maksun ja antaa maksajan pankille veloitustoimeksiannon. Maksajan on allekirjoitettava valtakirja ennen ensimmäistä maksua. Yritysten välisessä suoraveloituksessa maksajan on toimitettava kopio valtakirjasta pankille tallennettavaksi. Laskuttajan on arkistoitava alkuperäinen valtakirja kunnes valtakirjan voimassaolo on päättynyt. Valtakirjan voimassaolo päättyy, kun viimeisen maksun käynnistämisestä on kulunut 36 kuukautta.
Valtakirjan palvelukuvaus ja mallipohjatAvautuu uuteen ikkunaan
Laskuttajan tunnus yksilöi laskuttajan ainutkertaisesti eli se viittaa vain yhteen laskuttajaan. Laskuttajan tunnuksen avulla maksajat ja maksajan pankit voivat yksilöidä laskuttajan pankin kanssa olevasta tilisuhteesta riippumatta. Laskuttajan tunnuksen ja ainutkertaisen valtakirjaviitteen yhdistelmä muodostaa ainutkertaisen SEPA-suoraveloitusvaltakirjan avaimen.
Nordea voi auttaa laskuttajan tunnuksen hankkimisessa.
Lue palvelun ehdot ennen sopimuksen allekirjoittamista ja palvelun käyttöönottoa.
SEPA-suoraveloituksen erityisehdot laskuttajallepdf - Avautuu uuteen ikkunaan
Corporate cash management -palvelujen yleiset ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan
SEPA-pikasiirtojen ansiosta rahat siirtyvät vastaanottajan tilille kymmenessä sekunnissa. Nordea toteuttaa SEPA-pikasiirrot reaaliaikaisesti, joten rahat saapuvat yrityksen euromääräiselle tilille tai lähtevät tällaiselta tililtä välittömästi sen jälkeen kun SEPA-pikasiirto on lähetetty.
Nordean yritysasiakkaana yrityksesi voi vastaanottaa SEPA-pikasiirtoja kaikista yhtenäisellä euromaksualueella (SEPA) toimivista pankeista. Tällä hetkellä yritysasiakkaamme voivat tehdä pikasiirtoja yrityksille suunnattujen verkkopalvelujen ja eri rajapintojen kautta.
Tämän vuoden lokakuussa alamme laajentamaan mahdollisuuksia tehdä SEPA-pikasiirtoja myös muiden yritysasiakkaille suunnattujen kanavien kautta. Nämä muutokset ovat lokakuussa voimaan tulevan EU:n pikamaksuasetuksen mukaisia.
Maksujen vastaanottaminen pikasiirtoja asiakkailleen tarjoavilta pankeilta ei edellytä asiakkaaltamme toimenpiteitä.
Nordean yritysasiakkaana voit jo tehdä SEPA-pikasiirtoja muihin eurooppalaisiin pankkeihin yrityksille suunnitellun Nordea Corporate -verkkopalvelun ja eri rajapintojen kautta. Tuomme lisää kanavia käyttöön vuoden 2025 viimeisellä neljänneksellä.
Tuomme saataville mahdollisuuden tehdä useita SEPA-pikasiirtoja koskevia maksutoimeksiantoja pakettina uuden Multi-Payout Instant -rajapinnan kautta. Lisätietoja tästä täysin automaattisesta maksuratkaisusta annamme palvelukuvauksissa ja ehdoissa lähempänä käyttöönottopäivää.
Halutessasi voit kokeilla Multi-Payout Instant -rajapintaa jo nyt. Avautuu uuteen ikkunaan
Maksunsaajan tarkistamisen palvelun ensisijainen tarkoitus on varmistaa, että rahat siirretään oikealle vastaanottajalle. Palvelu varmistaa, että maksunsaajan nimi ja IBAN-tilinumero ovat samat kuin ne, jotka maksaja on ilmoittanut ennen valtuutusta. Jos tiedot eivät vastaa toisiaan, järjestelmä ilmoittaa että tilisiirron hyväksyminen voi johtaa maksun siirtymiseen väärälle saajalle. Tämä prosessi vähentää maksutapahtumiin liittyvien huijausten ja inhimillisten virheiden riskiä.
Lokakuusta lähtien maksunsaaja tarkistetaan automaattisesti Nordean verkkopalveluissa kaikissa yksittäisissä maksuissa.
Otamme lokakuussa käyttöön Corporate File -kanavaa käyttäville yritysasiakkaillemme itsepalvelurajapinnan maksunsaajan tarkistamista varten. Tämä rajapinta tukee sekä yksittäisiä maksuja että useita maksuja koskevia tarkistuspyyntöjä. Annamme lisätietoja lähempänä käyttöönottopäivää.
Nordean Corporate File -yritysasiakkaana sinulla on mahdollisuus päättää olla käyttämättä maksunsaajan tarkistuspalvelua ennen useiden maksujen lähettämistä käsittelyyn. On tärkeää huomioida, että tämä valinta saattaa lisätä riskiä maksujen päätymisestä väärälle vastaanottajalle. Tällaisessa tilanteessa yritys kantaa vastuun maksun siirtymisestä väärälle saajalle.