Mikä on SEPA?
SEPA on yhtenäinen euromaksualue, joka luo edellytykset tavaroiden ja palvelujen vapaalle liikkumiselle koko alueella. SEPA lisää myös innovaatioiden ja kilpailun mahdollisuuksia maksuliiketoiminnassa.
Sisäänkirjautuminen yritysasiakkaan verkkopankkiin.
Kirjaudu Nordea BusinekseenSisäänkirjautuminen henkilöasiakkaan verkkopankkiin
Kirjaudu Nordean verkkopankkiinSEPA tarjoaa mahdollisuuksia yrityksellesi. Yhtenäinen maksualue voi vaikuttaa yrityksen kassanhallintajärjestelyihin ja parantaa eurooppalaisten käteispositioiden hallintaa. Sen ansiosta yrityksesi voi myös keskittää maksuliikenteen.
SEPA on yhtenäinen euromaksualue, joka luo edellytykset tavaroiden ja palvelujen vapaalle liikkumiselle koko alueella. SEPA lisää myös innovaatioiden ja kilpailun mahdollisuuksia maksuliiketoiminnassa.
Maksajan SEPA-suoraveloitus koostuu kahdesta palvelusta, jotka ovat SEPA-perussuoraveloituspalvelu ja yritysten välinen SEPA-suoraveloituspalvelu. Palveluja voidaan käyttää euromääräisissä maksuissa koko SEPA-alueella.
Maksaja allekirjoittaa palvelusopimuksen Nordean kanssa. Ota yhteyttä Nordeaan sopimuksen allekirjoittamista varten.
Voit peruuttaa SEPA-suoraveloituspyynnön ennen eräpäivää verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. Peruutus tulee tehdä viimeistään eräpäivää edeltävänä pankkipäivänä kello 12 mennessä.
Maksun palautusta voi pyytää kahdeksan (8) viikon kuluessa maksun veloituksesta verkkopankissa tai ottamalla yhteyttä Nordean asiakaspalveluun. SEPA-suoraveloituksen palautuspyyntö ei kuitenkaan vapauta maksajaa maksuvelvoitteesta, vaan palautuksen pyytäjän on otettava suoraan yhteyttä laskuttajaan.
Jos epäilet, että on tehty perusteeton SEPA-suoraveloitus (esimerkiksi maksu on veloitettu kahteen kertaan, maksuun ei ole valtuuksia, summa on väärin), sinulla on oikeus pyytää palautusta kolmentoista (13) kuukauden ajan veloituspäivästä. Nordean cash management -neuvojat antavat lisätietoja.
Tarjotessaan SEPA-perussuoraveloitusta maksutapana laskuttaja antaa sinulle valtakirjan täytettäväksi. Valtakirja annetaan aina laskuttajalle, ei pankille. Kun laskuttaja tarjoaa maksutavaksi SEPA-suoraveloitusta, maksaja saa allekirjoitettavakseen valtakirjan. Allekirjoitettu valtakirja on palautettava laskuttajalle. Kun käytetään yritysten välistä suoraveloitusta, valtakirjan kopio on lähettävä Nordealle tallennettavaksi.
Euroopan maksuneuvostoAvautuu uuteen ikkunaan on määritellyt valtakirjassa vaaditut pakolliset tiedot. Allekirjoittamalla valtakirjan valtuutat laskuttajan veloittamaan maksun yrityksesi tililtä. Valtakirjassa mainitun veloitustilin on oltava sama tili, joka on yhdistetty Nordean palvelusopimukseen, ja sinulla täytyy olla tilin käyttöoikeus.
Laskuttaja ei voi varmistaa, onko valtakirjassa annettu tilinumero oikein tai onko valtakirjan antajalla tilin käyttöoikeus. Valtakirjaan tehtävistä muutoksista on sovittava suoraan laskuttajan kanssa.
Laskuttajan vastuulla on varmistaa, että valtakirja on ajan tasalla. Jos haluat peruuttaa valtakirjan tai muuttaa maksutapaa, sinun tulee ottaa yhteyttä suoraan laskuttajaan ja sopia muutoksista.
Lue palvelun ehdot ennen sopimuksen allekirjoittamista ja palvelun käyttöönottoa.
SEPA-suoraveloituksen erityiset ehdot maksajallepdf - Avautuu uuteen ikkunaan.
Corporate cash management -palvelujen yleiset ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan
Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelun avulla laskuttajat voivat veloittaa maksajien eurotilejä SEPA-alueella. Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelua voi käyttää maksujen perimiseen henkilö- ja yritysasiakkailta, jotka ovat antaneet etukäteissuostumuksensa valtakirjalla. Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelussa on kaksi lisäpalvelua: perussuoraveloitus ja/tai yritysten välinen suoraveloitus.
Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelu on yksinkertainen ja tehokas tapa periä maksuja SEPA-maista. Sen avulla yritys voi keskittää likviditeetinhallinnan ja varmistaa laskujen maksamisen ennalta määriteltyinä aikoina. Se helpottaa myös sisäisten prosessien optimointia ja tehostamista, kun saatujen maksujen täsmäyttäminen helpottuu. Lisäksi tarvittavat tutkimukset voidaan käynnistää heti, jos tapahtuma hylätään tai maksu palautetaan.
Laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelua voidaan käyttää SEPA-tilisiirtojärjestelmän vaihtoehtona euromaksujen perinnässä SEPA-alueella.
Kun harkitset SEPA-suoraveloituspalvelun käyttöönottoa, suosittelemme seuraavaa:
Laskuttajalla on oltava eurotili Nordea Bank Oyj:ssä. Laskuttajan on myös allekirjoitettava Nordean kanssa sopimus ennen laskuttajan SEPA-suoraveloituspalvelun käytön aloittamista.
Lisätietoja palvelun käyttöönotosta löytyy tarkistuslistaltammepdf - Avautuu uuteen ikkunaan sekä palvelukuvauksestaAvautuu uuteen ikkunaan ja teknisestä kuvauksestaAvautuu uuteen ikkunaan
Valtakirjan voi suunnitella joko laskuttaja tai maksaja. Valtakirjan sisältö on vakiomuotoinen, mutta perussuoraveloituksen ja yritysten välisen suoraveloituksen valtakirjojen tekstit eroavat toisistaan. Varmista, että valtakirjassa on pakollinen lainmukainen sanamuoto ja pakolliset tiedot.
SEPA-suoraveloitus edellyttää aina maksajan antamaa valtakirjaa.
Maksaja valtuuttaa valtakirjalla laskuttajan veloittamaan maksun ja antaa maksajan pankille veloitustoimeksiannon. Maksajan on allekirjoitettava valtakirja ennen ensimmäistä maksua. Yritysten välisessä suoraveloituksessa maksajan on toimitettava kopio valtakirjasta pankille tallennettavaksi. Laskuttajan on arkistoitava alkuperäinen valtakirja kunnes valtakirjan voimassaolo on päättynyt. Valtakirjan voimassaolo päättyy, kun viimeisen maksun käynnistämisestä on kulunut 36 kuukautta.
Valtakirjan palvelukuvaus ja mallipohjatAvautuu uuteen ikkunaan
Laskuttajan tunnus yksilöi laskuttajan ainutkertaisesti eli se viittaa vain yhteen laskuttajaan. Laskuttajan tunnuksen avulla maksajat ja maksajan pankit voivat yksilöidä laskuttajan pankin kanssa olevasta tilisuhteesta riippumatta. Laskuttajan tunnuksen ja ainutkertaisen valtakirjaviitteen yhdistelmä muodostaa ainutkertaisen SEPA-suoraveloitusvaltakirjan avaimen.
Nordea voi auttaa laskuttajan tunnuksen hankkimisessa.
Lue palvelun ehdot ennen sopimuksen allekirjoittamista ja palvelun käyttöönottoa.
SEPA-suoraveloituksen erityisehdot laskuttajallepdf - Avautuu uuteen ikkunaan
Corporate cash management -palvelujen yleiset ehdotpdf - Avautuu uuteen ikkunaan
Nordean yritysasiakkaana yrityksesi voi vastaanottaa SEPA-pikasiirtoja kaikista yhtenäisellä euromaksualueella toimivista pankeista. Yritysasiakkaamme voivat tehdä pikasiirtoja Nordea Corporate- ja Open Banking -kanavien kautta.
Nordea toteuttaa SEPA-pikasiirrot reaaliaikaisesti, joten rahat saapuvat yrityksen euromääräiselle tilille tai lähtevät euromääräiseltä tililtä välittömästi sen jälkeen kun SEPA-pikasiirto on tehty. Yrityksesi tilille saapuvasta SEPA-pikasiirrosta ei peritä lisämaksuja. Yrityksesi saa siis rahat tililleen nopeammin ja samaan hintaan kuin tavallisessa SEPA-tilisiirrossa. Yrityksesi tililtä lähtevästä SEPA-pikasiirrosta veloitamme sopimuksen mukaisen tavanomaisen kulun.
Yksittäisen SEPA-pikasiirron yläraja on 100 000 euroa. Suomalaisten ja muutamien muiden eurooppalaisten pankkien välisissä SEPA-pikasiirroissa ei kuitenkaan ole ylärajaa, sillä ne kuuluvat Nordean tavoin ylärajattomaan käyttäjäryhmään.
SEPA-pikasiirrot yleistyvät nopeasti, ja vuoden 2025 kolmannella neljänneksellä voimaan tulevan uuden sääntelyn mukaisesti kaikkien eurooppalaisten pankkien on ryhdyttävä tarjoamaan palvelua asiakkailleen.
Maksujen vastaanottaminen ei edellytä yritykseltäsi toimenpiteitä. Ainoa edellytys palvelun käytölle on, että yritykselläsi on euromääräinen Nordean tili Suomessa.
Jotta yrityksesi voi vastaanottaa SEPA-pikasiirtoja, maksajan pankin on mahdollistettava SEPA-pikasiirtojen tekeminen.
Nordean yritysasiakkaana yrityksesi voi tehdä SEPA-pikasiirtoja muihin eurooppalaisiin pankkeihin Nordea Corporate- ja Open Banking -kanavien kautta. Toistaiseksi näiden kanavien kautta on mahdollista tehdä vain yksittäisiä maksuja. Mahdollisuus tehdä aineistopohjaisia SEPA-pikasiirtoja tulee saataville myöhemmin.