Mainostamisen maailma

Olemme listanneet ne mediat, jotka markkinointiasiantuntijoiden mukaan sopivat parhaiten pienille yrityksille, joilla on rajoitetut markkinointibudjetit. Alla olevasta listasta saat hyvän käsityksen siitä, miten ja missä kannattaa mainostaa.

Sosiaalinen media

  • Tarjoaa laajan valikoiman markkinointimahdollisuuksia.
  • Mahdollistaa kohdennetun viestinnän ensisijaisessa segmentissä/kohderyhmässä.
  • Voit luoda yritykselle oman sivun/profiilin.
  • Voit hoitaa kaiken viestinnän itse.
  • Mahdollisuus kahdenkeskiseen keskusteluun asiakkaan kanssa.
  • Helppo seurata tavoittavuutta ja suosiota kohderyhmässäsi.
  • Tavoittaa laajempaa yleisöä useilla alustoilla yhdellä viestillä.

Facebook

  • Jos kohdeyleisösi koostuu aikuisista, tämä on hyvä alusta.
  • Voit käyttää Messengeriä kahdenkeskiseen keskusteluun asiakkaan kanssa.
  • Mahdollista järjestää kilpailuja ja markkinointitempauksia.

LinkedIn

  • LinkedIn on muutakin kuin ammattilaisten verkosto. Sieltä voit myös ohjata liikennettä nettisivuillesi.
  • LinkedInin yrityssivuilla voit mainostaa tuotettasi tai palveluasi ja houkutella seuraajia.
  • Ryhmät, kohdennetut blogit ja verkostot voivat auttaa sinua aloittamaan keskustelun yrityksestäsi ja rakentamaan kannattajakuntaa.

Instagram

  • Täydellinen alusta, jos yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi on jotain hyvin visuaalista.
  • Hashtagien käyttö auttaa sinua kohdentamaan viestintääsi ja seuraamaan sen tavoittavuutta.
  • Saavutat suuren osan väestöstä ikäluokkaan, sukupuoleen tai sijaintiin katsomatta. .

Pinterest

  • Jos kohderyhmäsi koostuu enimmäkseen naisista, tämä on ihanteellinen alusta.
  • Mainio alusta verkkokaupalle tai ruokaan ja designiin perustuville yrityksille.
  • Tämä alusta keskittyy enimmäkseen kuviin, ei videoihin.

YouTube

  • Jos tykkäät tuottaa videoita, avaa YouTube-kanava.
  • Varsinkin nettisukupolvi käyttää ahkerasti YouTuben sisältöjä.
  • Täydellinen alusta, jos tuotteesi tai palvelusi tarvitsee käyttöoppaita.

Snapchat

  • Toimiva alusta, jos yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi tavoittelee nettisukupolvea.
  • Erinomainen nopeille, hassuille ja oudoille markkinointiviesteille.
  • Voidaan käyttää luomaan liikennettä nettikauppaan, kahvilaan, kauppaan jne.

Mielipidevaikuttajat

  • Loistava valinta, jos tuotteesi on kohdennettu nuorisolle, joka käyttää joka päivä useita tunteja suosikkinsa seuraamiseen YouTubessa tai Instagramissa.
  • Suositut mielipidevaikuttajat ovat kalliita, joten kannattaa sopia maksumallista etukäteen.
  • Tuotteesi fanit ovat helpommin aktivoitavissa suosittelemaan tuotettasi esimerkiksi tarjoamalla heille alennuksia tai tuotelahjoja.

Digitaalinen media

  • Hieman rajallisempi määrä markkinointimahdollisuuksia.
  • Voit brändätä yrityksesi, tuotteesi tai palvelusi.
  • Saattaa vaatia ammattilaisen apua näkyvyyden luomisessa.
  • Mahdollistaa kohdennetun joukkoviestinnän.
  • Helppo seurata tavoittavuutta kohderyhmässä.
  • Voit hyödyntää sosiaalista mediaa liikenteen luomiseksi.
  • Mahdollistaa kohdennetun viestinnän samanlaisista asioista kiinnostuneille ihmisille.

Blogit

  • Aloita blogin kirjoittaminen yritykseesi liittyvistä asioista.
  • Käytä asiasanoja, jotta näyt hakutuloksissa.
  • Markkinoi blogiasi sosiaalisen median kanavissasi.

Google-mainokset

  • Ei mikään halpa tapa mainostaa, mutta erittäin tehokas ja helposti kohdennettavissa.
  • Kanavaan tuleva mainos on enimmäkseen tekstiä, joten se on edullinen tehdä.
  • Helppo tapa tavoittaa kohderyhmät juuri oikeilla viesteillä.

Nettisivu

  • Hieno design on hintansa väärti – sivun ulkoasulla on suuri merkitys.
  • Ei ole takuita siitä, että asiakkaat vierailevat sivuillasi.
  • Käytä sosiaalista mediaa sekä hakukoneoptimointia hyödyksi saadaksesi kävijöitä”.
  • Tämä on virtuaalinen näyteikkunasi – muista tehdä siitä houkutteleva.

Sähköpostit

  • Luo uutiskirje asiakkaille ja potentiaalisille asiakkaille.
  • Käytä sähköposteja mainostaaksesi tarjouksia.
  • Ole henkilökohtainen, keskity oleelliseen ja mieti, kuinka usein lähestyä, ettet “spämmää” asiakasta ja päädy roskapostiin.

Ilmoitusmainonta (lehdet, ulkomainokset)

  • Hyvä tapa luoda sisältöä digitaalisen tai sosiaalisen median sivuillesi.
  • Voit brändätä yritystäsi, tuotettasi tai palveluasi.
  • Saatat tarvita ammattilaisen apua aineistojen tuotannossa.
  • Mahdollistaa näkyvyyden sekä paikallisella tasolla että laajemmin.
  • Saattaa helposti hukkua hälyisään mediaympäristöön, joten suunnittele huolella.
  • Käytä sosiaalisen median kanavia ennen ja jälkeen sekä kampanjan aikana maksimoidaksesi huomion.
  • Antaa mahdollisuuden kertoa suurempaa tarinaa yrityksestäsi, tuotteestasi tai palvelustasi.

Messut

  • Mahdollisuus esitellä tuotteesi tai palvelusi prototyyppiä.
  • Hyvä keino tutustua tarkemmin kilpailijoiden tarjoamaan.
  • Hyvä tilaisuus tavata ja sitouttaa mahdollisia asiakkaita.

Tapahtumat

  • Vaatii paljon suunnittelua ja valmistelua. Muista ajatella “laatikon ulkopuolelta”.
  • Mahdollisuus luoda “hypetystä” yrityksestäsi tai tuotteestasi.
  • Ajoitus on tärkeää, joten muista taltioida tapahtuma kamerallasi.

PR

  • Hyödyllistä, kun haluat saada mediahuomiota.
  • Voi olla hyödyllinen sijoittajien tai yhtiökumppaneiden metsästyksessä.
  • Tärkeää jos avaat uusia toimipaikkoja tai laajennat uusille markkinoille

Onko sinulla kysymyksiä oman yrityksen aloittamisesta?

Varaa tapaaminen Nordean yritysneuvojan kanssa.

Ota rohkeasti yhteyttä