Jos hyppäät, tiedä mihin laskeudut

Ennen kuin hyppäät, ymmärrä markkinatutkimuksen merkitys. Tässä haastattelussa minvoicen toimitusjohtaja Sonni Christine Jakobsen ja Znipe.tv:n toimitusjohtaja Erik Åkerfeldt antavat sinulle loistavia vinkkejä markkina- ja asiakastutkimuksen tekemiseen.

Sanotaan, että jos haluat perustaa oman yrityksesi, sinun tulee vain olla rohkea ja toimia. Mutta ihan niin yksinkertaista se ei ole. Tapasimme minvoicen ja Znipe.tv:n perustajat Oslossa ja Tukholmassa jutellaksemme markkinatutkimuksesta. Heillä molemmilla on omanlaisensa lähestymistapa tutkimustyöhön.

Kuinka minvoice teki markkinatutkimusta

Sonni Christine Jakobsen on teknologia-startup-yritys minvoicen perustajajäsen ja toimitusjohtaja. Yritys valtaa alaa markkinoilla tarjoamalla uuden digitaalisen alustan laskutukselle. Alusta soveltuu laskujen käsittelyyn, maksamiseen ja lähettämiseen ja se on riippumaton asiakkaan pankkisuhteesta. Palvelun kautta voi myös vastaanottaa tarjouksia ja tietoja palveluntarjoajilta. Pohjatyö minvoicen bisnesidealle luotiin itse asiassa vuoden mittaisessa liiketoimintajohtamisen maisterintutkinnossa. Sonni ja kaksi muuta perustajajäsentä kokivat lopulta itsensä niin vakuuttuneiksi omasta ideastaan, että he päättivät perustaa yrityksen ideansa ympärille. Minvoice perustettiin kesäkuussa 2016.

“Halusimme tarjota ihmisille alustan, joka tarjoaa kattavan yleiskuvan ja parantaa kuluttajan ja palveluntarjoajan välistä kommunikointia.”

Kysymykseen siitä, kuinka bisnesidea syntyi ja tekivätkö he minkäänlaista markkinatutkimusta, Sonnilla on melko yllättävä vastaus:

- “Minun taustani on pankki- ja rahoitusmaailmassa, missä olen työskennellyt noin 10 vuotta. Sinä aikana olen ehtinyt tiedostaa minvoicen kaltaisen palvelun tarpeen. Kuluttajilla on vaikeuksia laskujensa kokonaiskuvan kanssa, koska niitä tulee eri yrityksiltä eri kanavissa ja eri muodoissa. Halusimme tarjota ihmisille alustan, joka tarjoaa kattavan yleiskuvan ja parantaa kuluttajan ja palveluntarjoajan välistä kommunikointia.”

Toisin sanoen Sonni ja hänen yhtiökumppaninsa eivät käyttäneet paljon aikaa markkinatutkimukseen. Sen sijaan he käyttivät hyväkseen omaa kokemustaan pankki- ja rahoitusmaailmassa ja näkemystään laskutuksen ongelmista. Näistä kokemuksista kehittyi heidän bisnesideansa ja myös liiketoimintasuunnitelmansa.

Voisi helposti ajatella, että Sonni ja kumppanit olisivat hyötyneet googlettamalla ja selailemalla alan blogeja, mutta kun yrityksen lähtöajatus pohjautuu omaan työhistoriaan, ovat oma ammattitaito ja kokemus erittäin arvokkaita työkaluja tutkimustyössä.

Miksi “käyttäjäpolku” on mainio työkalu

Sonni ja hänen kumppaninsa käyttivät paljon aikaa määritellessään käyttäjäpolkuja. Jos sinulla ei ole hajuakaan, mitä käyttäjäpolut (user journeys) ovat, tässä lyhyt esittely:
Käyttäjäpolku on sarja askelia (yleensä 4–12), joilla kuvataan käyttäjän vuorovaikutusta palvelun/tuotteen/nettisivun/kaupan kanssa. Käyttäjäpolun määrittelyllä voi olla kaksi eri tarkoitusta:

1. Kuvataan, miten käyttäjä tällä hetkellä on vuorovaikutuksessa palvelun/tuotteen/nettisivun/kaupan kanssa.
2. Kuvataan, miten käyttäjä voisi olla vuorovaikutuksessa palvelun/tuotteen/nettisivun/kaupan kanssa.

Käyttäjäpolku voidaan rakentaa havaintojen ja haastattelujen ympärille tai myös käyttämällä monia verkkoanalytiikkatyökaluja, kuten Google Analyticsia. Sonni ja kumppanit päättivät kuitenkin luoda käyttäjäpolkunsa hyödyntämällä omaa kokemustaan ja henkilökohtaisia sekä ammatillisia näkemyksiään, ja haastattelemalla palveluntarjoajia sekä kuluttajia.

Mitä sinun pitää tietää, kun luot käyttäjäpolun

1. Määrittele käyttäjäsi/asiakkaasi

Luo asiakaspersoonia iän, sukupuolen, ammatin, statuksen ja väestöryhmien mukaan edustamaan tiettyjä yrityksesi asiakassegmenttejä.

2. Määrittele käyttäjän tavoitteet

Yritä kuvailla henkilön luonnetta, motivaatiota, turhautumisen aiheita, millaisia he sisimmältään ovat ja mitä he tavoittelevat.

3. Määrittele asiayhteys

Missä ja millaisessa ympäristössä asiakaspersoonat ovat? Häiritsevätkö jotkin ulkopuoliset ärsykkeet heidän vuorovaikutustaan tuotteesi tai palvelusi kanssa?

4. Määrittele yhteys

Yritä kuvailla se yhteys, missä ja miten asiakaspersoonasi todennäköisesti kohtaa tuotteesi tai palvelusi.

5. Määrittele tarkoitus

Kuvaile syy, miksi asiakaspersoonasi on ottanut yhteyttä yritykseesi. Mitä he haluavat ja odottavat?

6. Määrittele tunteet

Kuvaile asiakaspersoonasi tunnetila, kun hän on vuorovaikutuksessa tuotteesi tai palvelusi kanssa. Ovatko he kiinnostuneita, tylsistyneitä, ärsyyntyneitä?

7. Määrittele eteneminen

Yritä kuvailla ne useat vaiheet, joiden läpi asiakaspersoonasi kulkee ollessaan vuorovaikutuksessa yrityksesi kanssa.

Ajattele, että jokainen määritelmä on askel kohti kanta-asiakkuutta. Suosittelemme luomaan käyttäjäpolun SWOT-analyysin yhteydessä.

Kuinka Znipe.tv teki markkinatutkimusta

Erik Åkerfeldt on vuosi sitten perustetun, tukholmalaisen teknologiayrityksen Znipe.tv:n perustajajäsen. Perustaessaan Znipe.tv:tä Erik ja hänen yhtiökumppaninsa tekivät paljon erilaisia tutkimuksia. Markkinatutkimuksen lisäksi he käyttivät useita kuukausia teknisiin tutkimuksiin ja asiakastutkimuksiin. Heillä oli niin sanottu beta-lähestymistapa tuotteeseensa, eli he testasivat jatkuvasti jalostaakseen tuotteensa suorituskykyä ja potentiaalia. Mutta mikä oikein on Znipe.tv? Annetaan Erikin kertoa tarkemmin:

- “Znipe.tv on uusi ja kasvava digitaalinen lähetysalusta, jossa eSports-fanit voivat livestriimata ammattilaisten pelejä. Striimaamisen ohessa fanit voivat myös nähdä saman, minkä pelaajatkin näkevät pelatessaan. Znipe.tv:n käynnistyessä pääset nauttimaan reaaliajassa elektronisen urheilun livelähetyksistä millä tahansa laitteella, missä tahansa maailmankolkassa. Me tulemme olemaan eSportsin Spotify!”

Tuolla kunnianhimolla täytyy varmasti myös tehdä kotiläksynsä hyvin ja tehdä valtava määrä tutkimustyötä. Juuri sitä Erik ja hänen kumppaninsa ovat tehneet. Kun he olivat määritelleet bisnesideansa – eSportsin livestriimauspalvelu – he lähestyivät omia verkostojaan selvittääkseen, onko idea edes teknisesti mahdollista toteuttaa. Sen jälkeen he käyttivät verkostojaan hyväkseen selvittääkseen millaista teknologiaa he tarvitsevat saadakseen yhtälön toimimaan. Tutkimustyö testauksineen useilla eri teknologioilla vei monta kuukautta. Sen jälkeen he laajensivat tutkimustyötään varsinaisten pelaajien suuntaan ja lopulta yhteistyössä pelaajien kanssa he kehittivät alustan, joka oli valmis esiteltäväksi mahdollisille eSports-faneille.

Käyttämällä omaa testialustaansa he pystyivät määrittelemään tietyt käyttäjäsegmentit ja fanihahmot ja hienosäätämään tuotettaan. Näin Znipe.tv saatiin paremmin kohtaamaan ammattipelaajien ja fanien toiveet ja pyrkimykset. Yritys on nyt ollut olemassa vuoden päivät ja tutkimustyö sekä Znipe.tv:n hienosäätö ovat edelleen käynnissä, mutta Erik on varma siitä, että kaikki työ ja testaaminen tullaan vielä palkitsemaan.

“Jos olet ensikertalainen startup-yrityksen perustamisessa, etkä halua käyttää paljon rahaa, suosittelen etsimään netistä.”

Googleta! Googleta! Googleta!

Jos et ole kovin verkostoitunut tai verkostossasi ei ole bisnesideasi alan osaamista, kuinka sitten teet markkinatutkimusta? Erik Åkerfeldtillä on sinulle vihje:

- “Netissä on paljon erilaisia markkinatutkimustyökaluja tarjolla. Monia avoimia tietokantoja, joista voit saada tietoa, kuten Maailmanpankin sivut. Tai voit maksaa asiantuntijalle, joka tekee sinulle spesifin tutkimuksen. Se voi olla kallista, mutta saattaa olla myös erittäin hyödyllistä, jos olet siirtymässä uusille markkinoille tai sinulla on tarjolla kokonaan uusi tuote. Mutta jos olet ensikertalainen startup-yrityksen perustamisessa, etkä halua käyttää paljon rahaa, suosittelen etsimään netistä. Googleta hulluna ja jatka sitä useita kuukausia! Käytä eri segmenttejä, eri hakusanoja ja jopa eri näkökulmia. Koita googlettaa sekä sijoittajan että asiakkaan näkökulmasta. Tällä tavoin voit selvittää myös sen, kuinka ideasi vastaa heidän vaatimuksiinsa. Google on ilmainen ja sillä on paljon käyttökelpoista dataa annettavana.”

Onko sinulla kysymyksiä oman yrityksen perustamisesta?

Varaa tapaaminen Nordean yritysneuvojan kanssa.

Ota rohkeasti yhteyttä