Kilpailu ei ole paha asia

Mikä saa rahoittajan sijoittamaan uuteen yritykseen alalla, jossa kilpailu on ankaraa? Ja miksi kilpailu ei ole välttämättä paha asia yrityksesi menestyksen kannalta? Juttelimme aiheesta sijoittaja Casper Dreymannin kanssa. Täältä saat hyödyllistä oppia kilpailuedun terävöittämiseen!

Mikä saa sijoittajan investoimaan uuteen yritykseen, kun kilpailu markkinoilla on jo valmiiksi rajua? Ja miksi kilpailu ei välttämättä ole huono asia, jos haluat yrityksesi menestyvän. Keskustelumme moninkertaisen sijoittajan Casper Dreymannin kanssa toivottavasti avaa sinulle pari uutta näkökulmaa kilpailuedun saavuttamisesta ja sen ylläpitämisestä.

“Jos haluat uutena tekijänä vakiintuneille markkinoille, on hyvin tärkeää, että kaivat syvälle ja todella opit tuntemaan markkinasi ja kilpailijasi.”

Miksi mentorointi on tärkeää?

Casper Dreymann ei ole pelkästään sijoittaja. Omien sanojensa mukaan hän on yhtä lailla, ellei jopa enemmän, mentori useille startupeille ja yrittäjille. Eikä hän mentoroi ainoastaan niitä yrityksiä, joihin on sijoittanut. Hänelle on lähes kutsumus auttaa uusia yrityksiä inspiroitumaan, löytämään kilpailuetunsa, kehittämään sitä ja hiljalleen kukoistamaan menestyvänä yrityksenä. Siksi Casperia ei löydä pöytänsä takaa istumassa ja odottamassa, että yhtiöt, joihin hän on sijoittanut, alkavat tuottaa voittoa. Aina kun hän löytää yrityksen, joka houkuttelee hänet sijoittamaan, hän sitoutuu siihen 100-prosenttisesti. Usein hän auttaa yrittäjiä kasaamaan ammattimaisen myyntiryhmän, hahmottelee myyntistrategian ja vielä lanseeraa sen käyttöön.

Syy, miksi Casper keskittyy juuri myyntiin, ei ole mikään yllätys, sillä hän johtaa telemarkkinointiyritystä, joka oli alun perin hänen oma bisnesideansa. Hän itse sai apua mentoriltaan ja oppi jo hyvissä ajoin, miksi kilpailu ei ole huono asia.

- “Jos haluat uutena tekijänä vakiintuneille markkinoille, on hyvin tärkeää, että kaivat syvälle ja todella opit tuntemaan markkinasi ja kilpailijasi. Mitä paremmin tunnet markkinasi, sitä parempi mahdollisuus sinulla on löytää oma paikkasi, jossa yrityksesi voi erottua edukseen. Ja sinun on pystyttävä näyttämään, että sinulta löytyy rahkeita ottaa se oma paikkasi ja rakentaa sille. Yritykset, joihin päätän investoida tai joita päätän mentoroida, eivät välttämättä vielä ole löytäneet sitä omaa paikkaansa, mutta jos uskon bisnesideaan, sijoitan mielelläni aikaa ja rahaa auttaakseni yrittäjiä saavuttamaan päämääränsä. Se on koko mentoroinnin ja sijoittamisen idea; tehdä jotain merkityksellistä ja auttaa yrityksiä saavuttamaan päämääränsä.”

Uusi tuote vs. vakiintuneet markkinat

Uutta tuotetta tarjoava yritys voi kuulostaa kiinnostavalta, mutta Casper Dreymannin mukaan se vaatii kovaa työntekoa. Yleensä uuden tuotteen tuominen markkinoille vaatii kovempaa työntekoa kuin jos olisi astumassa jo vakiintuneille markkinoille. Ei siksi, että sinun tarvitsee tunnistaa markkinasi ja kohderyhmäsi, vaan siksi, että tarvitset paljon resursseja esitelläksesi ja markkinoidaksesi “ennennäkemätöntä” tuotettasi tai palveluasi. Ja sen jälkeen tarvitset ihan yhtä paljon resursseja luodaksesi markkinasi. Luonnollisesti tämä haaste olisi helposti kohdattavissa ja voitettavissa, jos sinulla olisi jo valmiiksi tarvittava rahoitus ja riittävästi aikaa, mutta yleensä niitä ei ole. Itse asiassa onnistumisen todennäköisyydet ja haasteet monilla uusilla aloilla ovat erittäin julmat, mikäli olet houkuttelemassa sijoittajia. Antaa Casperin kertoa lisää:

- “Mielestäni sillä ei pitäisi olla merkitystä, onko sinulla uusi tuote vai menetkö mukaan valmiille markkinoille. Vaatimukset ovat silti samat. Sinun on todistettava kaltaisilleni ihmisille kuuden kuukauden aikana, että ideasi on toteutuskelpoinen. Ja jos ensimmäisen vuoden sisällä pystyt vastaamaan odotuksiimme, olemme valmiita lähtemään mukaan. Mutta, jos et pysty todistamaan yrityksesi olevan kiinnostava, et todennäköisesti menesty etkä myöskään saa sijoittajia lähtemään mukaan. Tietysti, jos sinulla on mentori, voit saada vielä toisen mahdollisuuden yrityksellesi. Mutta nyrkkisääntönä sanottakoon, että sinun on pystyttävä vakuuttamaan bisnesideallasi ensimmäisen vuoden aikana.”

Casper on mukana alueellisessa bisnesenkeleiden organisaatiossa ja hänelle sekä muille bisnesenkeleille esitellään tasaisin väliajoin ylöspäin ponnistavia uusia yrityksiä. Kaikki näistä yleensä saapuvat paikalle korkein odotuksin ja melko usein varsin epärealistisin unelmin. Näistä tapaamisista ani harva niin sanotusti menee jatkoon, mutta Casper kuitenkin rohkaisee heitä, jotka yrittävät ja epäonnistuvat. Pitää vain nousta takaisin hevosen selkään ja yrittää uudelleen. Ehkä vielä kolmannenkin kerran.

- “Pohjoismaissa on suuri tarve yrittäjille ja ihmisille, jotka uskaltavat unelmoida ja myös taistelevat unelmiensa puolesta. Olen iloinen, kun pystyn auttamaan joitain heistä ottamaan osaa kilpailuun ja menestymään.”

Onko sinulla kysymyksiä oman yrityksen perustamisesta?

Varaa tapaaminen Nordean yritysneuvojan kanssa.

Ota rohkeasti yhteyttä