Mihin tiliotetta tarvitaan?

Tuomo Kurunsaari 2

Tiliote on kirjanpidon tosite, joka sisältää tilillä olevat tapahtumat ja lisäksi kuukausittaisten palvelumaksujen erittelyn. Tiliotteita voi olla eri muodossa ja voit valita yrityksen tileille tiliotteen muodon käyttötarkoituksen perusteella. Konekielinen tiliote tarkoittaa sitä, että tiliote on sähköinen ja se on mahdollista saada kahdessa eri muodossa. Tito on Finanssialan määritelmä, se on tarkoitettu Suomessa toimivien pankkien sisäiseen käyttöön kun taas XML-muotoinen tiliote on kansainvälistä standardia. 

”Konekielisen tiliotteen muodon valinta on järjestelmäkohtainen eli se riippuu siitä, että haluatko noutaa konekielisen tiliotteen verkkopankista vai taloushallinto-ohjelmasta. Nordeassa avataan asiakkaalle konekielinen tiliote siinä muodossa, jossa hän haluaa sen”, kertoo Nordean maksuliikevalmentajana työskentelevä Tuomo Kurunsaari. 

Mistä löydän tiliotteet?

Konekielinen tiliote on noudettavissa Nordea Business -verkkopankista taloushallinto-ohjelmasta heti kun se on muodostunut. Voit valita konekielisen tiliotteen muodostumaan kuukausittain, viikoittain, päivittäin tai kaksi kertaa kuukaudessa, joka on vaihtoehdoista harvinaisin. Konekielisen tiliotteen jaksotus kannattaa valita sen mukaan, kuinka paljon tilillä on kuukauden aikana tapahtumia. 

”Jos tilillä ei ole paljon tapahtumia niin kuukausittainen tiliote riittää. Jos tapahtumia on paljon, niin tiheämpi jaksotus tiliotteelle on käytännöllisempää, sillä usein kirjanpitäjät haluavat seurata tilitapahtumia reaaliajassa”, Tuomo ohjeistaa. 

Konekieliset tiliotteet säilyvät Nordea Business -verkkopankissa tai taloushallinto-ohjelmassa 18 kuukautta. Tiliotteet kannattaa tallentaa kuitenkin tietokoneelle tai muistitikulle, sillä kirjanpitolaki velvoittaa säilyttämään kirjanpitoaineistoa viisi vuotta. Joskus saattaa tulla tilanne, että täytyy palata vanhoihin tilitapahtumiin, jolloin tiliotteita tulee tilata pankista uudelleen. Pankista erikseen tilatut tiliotteet lähetetään postitse ja niiden toimitusaika on noin 14 pankkipäivää.

Miten toimitan tiliotteet kirjanpitäjälle?

On monta tapaa toimittaa kirjanpitäjälle tiliotteita. Voit yrittäjänä päättää, kuinka automatisoidusti haluat tiliotteet toimitettavan. Sähköinen toimitustapa on nykyään suosituin tapa. Toimitustapoina voi olla pankin oman Web Services -yhteys (WS), muistitikku, suojattu sähköposti tai taloushallinto-ohjelma. 

WS-yhteys on tarkoitettu maksuliikeaineistojen välittämiseen yrityksesi ja pankin välillä. Pankin kanssa luodun WS-yhteyden kautta tiliotteet voi lähettää automaattisesti sovitun jakson välein. WS-yhteys on yrittäjän kannalta helpoin vaihtoehto, koska silloin tiliotteet menevät automaattisesti kirjanpitäjälle eikä sinun tarvitse itse niitä muistaa toimittaa. Saat WS-kanavasta lisätietoa ja voit avata uuden Web Services -yhteyden asiakaspalvelussamme.

”Jos säilytät tiliotteita esimerkiksi tietokoneella tai muistitikulla, sinulla on tallessa tiliotteet pidemmältäkin ajalta ja helposti saatavilla, jos niihin tarvitsee palata myöhemmin. Vaikka kirjanpitäjä hoitaisi yrityksen kirjanpidon, on yrittäjän hyvä tarkistaa tiliotteesta kunkin kauden tilitapahtumat ja vastaavatko ne yrityksen toimintaa. Jos tiliotteella huomaa jotain poikkeavaa, niin on helpompi selvittää asia mieluummin heti, kun pitkän ajan kuluttua”, vinkkaa Tuomo.

Kannattaako kirjanpito tehdä itse vai ottaa asiantuntija apuun?

Kirjapidon tekeminen ja ylläpitäminen vaatii aikaa ja osaamista. Jos sinulla tai yrityksessä työskentelevällä henkilöllä löytyy tarvittava osaaminen tai yrityksen toiminta ei ole kovin laajaa, niin kirjanpidon voi tehdä myös itse yrittäjä tai yrityksen työntekijä. 

”Usein voi kuitenkin olla järkevämpää antaa ammattilaisen hoitaa kirjanpito, jotta sinulle jää enemmän aikaa yrityksen johtamiseen. Yrittäjänä voit siten keskittyä täysin liiketoiminnan pyörittämiseen”, Tuomo kertoo.