För att använda nätbanken behöver du en webbläsare, såsom Chrome, Firefox, Edge eller Safari.
De äldsta versionerna av Internet Explorer stöds inte längre av säkerhetsskäl. Därför ber vi dig uppdatera webbläsaren till den nyaste versionen eller byta den till en annan. Vi rekommenderar att du uppdaterar operativsystemet på din enhet till den nyaste versionen eller att du i fortsättningen använder den nyaste versionen av webbläsaren Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Safari.
Webbläsare och operativsystem
En webbläsare är ett program som du kan besöka webbplatser med. Du kan använda nätbanken med följande operativsystem och webbläsare:
Windows 10, Windows 11
Webbläsare |
Firefox nyaste version |
Google Chrome nyaste version |
Microsoft Edge nyaste version |
Apple macOS 13 eller iOS 15 eller nyare
Webbläsare |
Safari |
Firefox nyaste version |
Google Chrome nyaste version |
Android 9 eller nyare
Webbläsare |
Firefox nyaste version |
Google Chrome nyaste version |
Linux Ubuntu nyaste version
Webbläsare |
Firefox nyaste version |
Popup-fönster
Vissa nätbankstjänster såsom aktivering av kort för nätinköp och Marknadsinformation förutsätter att man tillåter popup-fönster. I webbläsare som stöder nätbanken tillåts popup-fönster med följande inställningar:
Google Chrome
- Öppna inställningar i Google Chrome.
- Välj Integritet och säkerhet
- Gå till Webbplatsinställningar och välj Popup-fönster och omdirigeringar.
- Här kan du tillåta popup-fönster
Microsoft Edge
- Öppna inställningar i Microsoft Edge.
- Välj Cookies och webbplatsbehörigheter.
- Välj Alla behörigheter och sedan Popup-fönster och omdirigeringar.
Här kan du tillåta popup-fönster på alla webbplatser eller på vissa webbplatser.
Mozilla Firefox nyaste version
- Välj rubriken Verktyg och sedan Inställningar.
- Välj fliken Innehåll.
- Avaktivera Blockera popup-fönster under sessionen.
Safari
- Öppna Safari-menyn och sedan Inställningar.
- Välj fliken Webbplatser.
- Avaktivera Blockera popup-fönster under rubriken Webbinnehåll.
- Stäng fönstret
Om du har problem med att komma åt Nordeas digitala tjänster
- uppdatera antivirusprogrammet och webbläsaren till den nyaste versionen
- kontrollera att antivirusprogrammet och webbläsaren tillåter åtkomst till Nordeas webbplats.
Vad är cacheminne?
Webbläsaren använder ett cacheminne, en tillfällig lagringsplats, för att spara de sidor som hämtas under uppkopplingen. Också sidorna i nätbanken kan sparas i cacheminnet. Om du använder en dator som också används av andra (t.ex. på arbetsplatsen eller biblioteket), ska du tömma cacheminnet efter att du loggat ut ur nätbanken.
Nätbankens sidor är krypterade med SSL-krypteringsteknik. Du kan i webbläsarens inställningar välja att nätbankens krypterade sidor inte sparas i webbläsarens cacheminne eller på hårddisken.
Du kan tömma cacheminnet i webbläsarens inställningar genom att välja Verktyg och sedan Internetinställningar. När du tömmer cacheminnet försvinner också alla andra sidor du har sökt på nätet.
Töm cacheminnet varje gång du har använt nätbanken med en dator som flera personer använder. Om du är den enda som använder datorn, behöver du inte tömma cacheminnet.