För att använda nätbanken behöver du en webbläsare såsom Chrome, Firefox, Edge eller Safari.
Av säkerhetsskäl stöder vi inte längre äldre versioner av Internet Explorer. Vi ber dig därför uppdatera din webbläsare till den nyaste versionen eller byta till en annan webbläsare. Vi rekommenderar att du uppdaterar din enhet med det nyaste operativsystemet eller att du framöver använder våra digitala tjänster med den nyaste versionen av Google Chrome, Firefox, Microsoft Edge eller Safari.
Webbläsare och operativsystem
Din browser är det program som används för att visa hemsidor. Nätbanken kan användas med följande operativsystemet och webbläsare:
Windows 8, Windows 10Webbläsare |
Firefox senaste version |
Google Chrome senaste version |
Microsoft Edge senaste version |
Apple macOS 11 och iOS 12 eller senareWebbläsare |
Safari |
Firefox senaste version |
Google Chrome senaste version |
Linux Ubuntu, senaste versionWebbläsare |
Firefox senaste version |
Pop-up-fönster
Vissa nätbankstjänster såsom aktivering av kort för nätinköp och Marknadsinformation förutsätter att man tillåter popup-fönster. I webbläsare som stöder nätbanken tillåts popup-fönster med följande inställningar:
Google Chrome
- Inställningar > Avancerade inställningar > Säkerhet > Innehållsinställningar > Pop up.
Microsoft Edge
- Inställningar > Säkerhet > Blockera popup-fönster.
- Om du vill tillåta popup-fönster bara på vissa sidor ska du välja Avancerade inställningar > Innehållsinställningar.
Mozilla Firefox, nyaste versionen
- Välj Verktyg (Tools) -> Inställningar (Settings)
- Välj fliken Innehåll (Content)
- Välj "Blockera popup-fönster" (Block pop-up windows) under sessionen
Safari
- Öppna Safari-menyn och klicka på Preferences/Inställningar ...
- Klicka på fliken Security/Säkerhet
- Inaktivera Block pop-up windows/Blockera popup-fönster under rubriken Web Content/Webbinnehåll
- Stäng fönstret
Om du har problem med att komma åt Nordeas digitala tjänster
- uppdatera antivirusprogrammet och webbläsaren till den nyaste versionen
- kontrollera att antivirusprogrammet och webbläsaren tillåter åtkomst till Nordeas webbplats.
Vad är cacheminne?
Webbläsaren använder ett cacheminne, en tillfällig lagringsplats, för att spara de sidor som hämtas under uppkopplingen. Också sidorna i nätbanken kan sparas i cacheminnet. Om du använder en dator som också används av andra (t.ex. på arbetsplatsen eller biblioteket), ska du tömma cacheminnet efter att du loggat ut ur nätbanken.
Nätbankens sidor är krypterade med SSL-krypteringsteknik. Du kan i webbläsarens inställningar välja att nätbankens krypterade sidor inte sparas i webbläsarens cacheminne eller på hårddisken.
Du kan tömma cacheminnet i webbläsarens inställningar: verktyg -> internetinställningar.
När du tömmer cacheminnet försvinner också alla andra sidor du sökt på webben.
Töm cacheminnet varje gång du använt nätbanken med en dator som används av flera personer. Om du är den enda som använder datorn, behöver du inte tömma cacheminnet.