Mann i gate ser på mobil

Kom igång med Kodappen

Appen Nordea Koder är en säker app som du laddar ner på en smarttelefon eller surfplatta. Med hjälp av appen loggar du in i mobilbanken och bankens övriga tjänster. Med kodappen loggar du också in i andra tjänsteleverantörers tjänster och gör trygga köp på nätet. Kom ihåg att alltid uppdatera den nyaste versionen av både operativsystemet och kodappen.

En app ger dig tillgång till alla tjänster

Du kan ladda ner appen Koder på flera smarttelefoner eller surfplattor, och då kan du logga in i tjänster även om en enhet skulle gå sönder eller försvinna. Du kan även aktivera din användarprofil till exempel i din familjemedlems enhet. 

  • Appen är lätt och trygg att använda.
  • Du kan alltid använda dina bankkoder med din smarttelefon eller surfplatta.
  • Du kan identifiera dig i Nordea Kundtjänst.
  • Du försäkrar dig om att samtalet kommer från Nordea.
Då du kan identifiera dig med en annan banks koder eller mobil ID'

Hur tar jag i bruk kodappen för en ny mobilenhet?

Då du kan identifiera dig med kodkalkylatorn 

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Kodkalkylator som identifieringssätt.
  3. Identifiera dig genom att följa anvisningarna i appen.
  4. Efter att du har identifierat dig ber appen dig bekräfta ditt telefonnummer till vilket aktiveringskoden skickas.
  5. Bekräfta aktiveringen av appen Koder med Kodkalkylatorn genom att följa anvisningarna i appen.
  6. Du får aktiveringskoden per sms. Ange aktiveringskoden i appen. 
  7. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.

Då du kan identifiera dig med en annan banks koder

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Koder i en annan bank som identifieringssätt.
  3. Ange ditt användar-ID i Nordea.
  4. Du kommer till en identifieringssida för att välja den bank vars koder du vill identifiera dig med.
  5. Efter att du har identifierat dig ber appen dig bekräfta ditt telefonnummer till vilket aktiveringskoden skickas.
  6. Innan du anger aktiveringskoden ber vi dig ännu bekräfta aktiveringen av appen Koder med den andra bankens koder.
  7. Nu kan du ange den tiosiffriga aktiveringskoden som du fick per sms.
  8. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.
Aktivering då du inte kan identifiera dig
Aktivering av kodappen i nätbanken
Ny Nordeakund
Verifiera ditt telefonnummer
Att använda kodappen i olika tjänster
Säkerhet

Hur tar jag i bruk kodappen för en ny mobilenhet?

Då du kan identifiera dig med kodkalkylatorn 

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Kodkalkylator som identifieringssätt.
  3. Identifiera dig genom att följa anvisningarna i appen.
  4. Efter att du har identifierat dig ber appen dig bekräfta ditt telefonnummer till vilket aktiveringskoden skickas.
  5. Bekräfta aktiveringen av appen Koder med Kodkalkylatorn genom att följa anvisningarna i appen.
  6. Du får aktiveringskoden per sms. Ange aktiveringskoden i appen. 
  7. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.

Då du kan identifiera dig med en annan banks koder

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Koder i en annan bank som identifieringssätt.
  3. Ange ditt användar-ID i Nordea.
  4. Du kommer till en identifieringssida för att välja den bank vars koder du vill identifiera dig med.
  5. Efter att du har identifierat dig ber appen dig bekräfta ditt telefonnummer till vilket aktiveringskoden skickas.
  6. Innan du anger aktiveringskoden ber vi dig ännu bekräfta aktiveringen av appen Koder med den andra bankens koder.
  7. Nu kan du ange den tiosiffriga aktiveringskoden som du fick per sms.
  8. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.

Om du inte kan identifiera dig

Om du inte har något identifieringsverktyg kan du beställa koderna du behöver för att aktivera appen Koder per brev eller sms. Du får brevet om ungefär två dagar. Du kan beställa aktiveringskoderna på två sätt:

Beställ aktiveringskoderna per telefon

  1. Ring vår kundtjänst.
  2. Välj alternativet Aktivera appen Koder på en ny enhet.
  3. Ange ditt användar-ID i Nordea enligt anvisningarna.
  4. Du får aktiveringskoden per sms och en tillfällig pinkod per brev om 2-5 dagar.

Beställ aktiveringskoderna i appen Koder

  1. Öppna appen Koder och börja beställa aktiveringskoderna genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj som identifieringssätt Aktiveringskod och Jag vill beställa en aktiveringskod och en tillfällig pinkod.
  3. Ange i appen ditt användar-ID i Nordea och ditt telefonnummer och tryck på Beställ koderna.
  4. Du får aktiveringskoden per sms och en tillfällig pinkod per brev om några dagar.

Efter att du har fått både aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden kan du aktivera appen Koder. 

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Jag har både aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden.
  3. Ange aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden.
  4. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.

Ny användare av kodappen

Första app Koder, Nordeas kund

Då du aktiverar din första app Koder och har antingen en kodkalkylator eller ett kodkort kan du även beställa aktiveringskoderna för kodappen i nätbanken. Observera att både aktiveringskoden och pinkoden kan användas endast en gång och att de ska användas samtidigt. Börja alltså inte aktivera appen Koder innan du fått bägge koderna.

  • Kontrollera att ditt telefonnummer i nätbanken är rätt och att du har verifierat det. Du kan kontrollera om du har verifierat ditt telefonnummer i Nordeas tjänster i nätbanken under Mobiltjänster > Mina nummer. Vi skickar aktiveringskoden till ditt verifierade telefonnummer så att vi kan vara säkra på att ingen annan kan aktivera appen i ditt namn.
  • Gå till fliken Redigera nätbanken och välj där Bankkoder. 
  • Du hittar knappen för att beställa aktiveringskoderna under Kodappen.

Då du har beställt koderna får du: 

  • Aktiveringskoden per sms.
  • En engångspinkod i nätbanken under Redigera nätbanken > Bankkoder. 

När du fått koderna som du behöver för att börja använda appen

  1. Öppna appen Koder och börja aktiveringen genom att välja land, språk och kundtyp.
  2. Välj Jag har både aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden.
  3. Ange aktiveringskoden och den tillfälliga pinkoden.
  4. Aktiveringen är nu nästan klar. Välj ännu en fyrsiffrig pinkod och ge ditt användarkonto ett namn. Kodappen är nu klar att använda.

Med vilka enheter fungerar appen?

Kodappen kan användas med iPhone- och Android-telefoner samt iPad- och Android-pekplattor.

  • iOS 10 eller nyare
  • Android version 6 och nyare

Tips: Ladda ned kodappen på flera mobila enheter.

Ny Nordeakund

När du blir kund hos oss på nätet och din ansökan har godkänts får du per sms ett meddelande där vi ber dig aktivera nättjänsterna med ansökan ”Bli kund på nätet”. I samband med aktiveringen får du ett personligt användar-ID som du behöver alltid då du loggar in i Nordeas och andra leverantörers tjänster. I många tjänster kan du välja att din enhet ska komma ihåg ditt användar-ID, och då behöver du det bara den första gången du loggar in.

När du fått användar-ID:t kan du börja använda kodappen. 

  1. Ladda ner appen Koder på din smarttelefon eller surfplatta i appbutiken. 
  2. Du får en aktiveringskod per sms till det telefonnummer du angett i ansökan om att bli kund hos Nordea. 
  3. När du antagits som kund hos oss kan du logga in på nytt i tjänsten Bli kund på nätet. För att ta i bruk kodappen behöver du utöver aktiveringskoden en tillfällig pinkod som du får i nättjänsten.
  4. Öppna kodappen på din mobila enhet och följ anvisningarna i appen.
  5. Börja med att välja Nordea Finland i appen.
  6. Välj vilket språk du vill använda appen på (du kan ändra valet senare i inställningarna).
  7. Välj ”Privatkund”. 
  8. Välj ”Aktiveringskod” och ge den tiosiffriga aktiveringskoden och den fyrsiffriga engångspinkoden som syns i nättjänsten. 
  9. Namnge din användarprofil (t.ex. ditt förnamn) och välj en personlig pinkod. Den pinkoden använder du i fortsättningen då du loggar in och bekräftar med kodappen. 

Kodappen är nu klar att använda.

När du blir kund hos oss på kontoret får du aktiveringskoden per sms och en tillfällig pinkod av personalen på kontoret. Vi hjälper dig gärna med att ta i bruk appen på kontoret. 

Verifiera ditt telefonnummer

  • Du kan kontrollera om du har verifierat ditt telefonnummer i Nordeas tjänster i nätbanken under Mobiltjänster > Mina nummer. Om det i kolumnen Användning står Alla tjänster har numret verifierats och då skickas aktiveringskoden för kodappen till det numret.
  • Om något telefonnummer inte syns i nätbanken, lägg till ditt nummer och välj Alla tjänster som användningssätt.
  • Om du inte har ett verifierat telefonnummer och inte kan logga in i nätbanken, kan du verifiera ditt telefonnummer genom att ringa Nordeas avgiftsfria nummer på 0800 170 777 från det nummer du vill verifiera.

Att använda kodappen i olika tjänster

Då du använder kodappen i olika tjänster behöver du alltid ditt Nordea-användar-ID. Du bekräftar inloggningen med kodappen, antingen med pinkoden eller ditt fingeravtryck/ansiktsigenkänning om du har aktiverat den funktionen i appens inställningar. Kontrollera att begäran om bekräftelse är korrekt. 

Vissa leverantörer använder s.k. identifieringsförmedlingstjänster. Då begär kodappen dig att bekräfta inloggningen i ifrågavarande identifieringsförmedlingstjänst (t.ex. suomi.fi) och inte i själva tjänsten som du ska använda (t.ex. FPA). Det är tryggt att använda identifieringsförmedlingstjänster och förfarandet innebär stark autentisering.

Tips: Om kodappen i samband med inloggningsförsöket inte ber dig bekräfta inloggningen – försäkra dig om att du gett ditt Nordea-användar-ID rätt i tjänsten.

Mobilbanken

  1. Öppna mobilbanken och ge ditt användar-ID.
  2. Välj ”Logga in med kodappen”.
  3. Om kodappen finns på samma enhet som mobilbanken öppnas kodappen automatiskt och frågar ”Vill du logga in i mobilbanken?”.
  4. Bekräfta inloggningen med pinkoden, ditt fingeravtryck eller ansiktstigenkänning.
  5. Du tas automatiskt tillbaka till mobilbanken och kan börja sköta dina ärenden. När du bekräftar betalningar tas du automatiskt till kodappen där du bekräftar transaktionen med pinkoden.

Nätbanken

  1. Gå till nätbankens inloggningssida.
  2. Välj kodappen som inloggningssätt, ge ditt användar-ID och tryck på OK.
  3. Öppna kodappen.
  4. Appen frågar: Vill du logga in i privatkundernas nätbank? 
  5. Bekräfta inloggningen genom att ge pinkoden i appen eller använd ditt fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
  6. Du har nu loggat in i nätbanken och kan börja sköta dina ärenden.
  7. När du bekräftar betalningar eller andra uppdrag öppna kodappen på nytt och bekräfta uppdraget med pinkoden eller biometrisk identifiering.

Att använda kodappen i andra än Nordeas tjänster

Kodappen är en identifieringsmetod för stark autentisering (s.k. e-identifiering) som du kan använda för att logga in i t.ex. FPA:s eller skattemyndighetens tjänster. Observera att du måste besöka kontoret för att kunna ta i bruk stark autentisering, alltså tjänsten e-identifiering. Kom ihåg att ta med dig pass eller identitetskort till kontoret. 

Så här loggar du in i tredje parters tjänster:

  1. Öppna tjänsten som du vill logga in i.
  2. Välj Nordeas logotyp på inloggningssidan.
  3. Välj kodappen som inloggningssätt. 
  4. Ge ditt användar-ID.
  5. Öppna kodappen och bekräfta inloggningen.
  6. Gå tillbaka till nättjänsten och börja sköta dina ärenden.

Köp på nätet

När du köper i webbutiker som har anslutit sig till tjänsten Mastercard SecureCode eller Verified by Visa för trygga betalningar på nätet, verifierar tjänsten vid köptillfället både betalaren och butiken.

Du kan enkelt bekräfta köp på nätet med kodappen. Efter att du gett dina kortuppgifter i tjänsten tas du till en identifieringssida där du ger ditt användar-ID. Efter det öppnar du kodappen och bekräftar köpet med pinkoden eller biometrisk identifiering. 

Uppgifterna du ger förmedlas inte till webbutiken utan säljaren får endast en bekräftelse på att identifieringen lyckats och kan acceptera din betalning utifrån det.

Säkerhet

Trygg användning av bankkoder

Bankkoderna är alltid personliga. Ge aldrig dina bankkoder till någon annan. Lär dig ditt användar-ID och kodappens pinkod utantill. Förvara användar-ID:t separat från kodappen.

Så här fungerar appen

Då du slår in din personliga pinkod i kodappen medan dataförbindelsen i din mobila enhet är på ger appen dig transaktionsspecifika koder i bakgrunden utan att du ser dem. Appen sänder koden i Nordeas krypterade nätverk. Utan en dataförbindelse visar appen koden på skärmen i din mobila enhet därifrån du själv kopierar den till den tjänst som du använder.

Appens säkerhet grundar sig på fyra element: Pinkoden, den mobila enheten, koderna och förbindelsen. Kom ihåg att alltid se till att den enhet som du använder är skyddad med en lösenkod. Före bekräftelse ska du kontrollera varje transaktion och att det är du som har utfört den.

PIN-koden

Du behöver en personlig PIN-kod för att logga in eller bekräfta med Nordea Koder. PIN-koden kan vara 4-8 siffror, välj en kod som är lätt för dig att komma ihåg, men svår för andra att gissa. Då du matat in PIN-koden går du vidare genom att välja ’bekräfta’.

Appens PIN-kod är personlig och app- och enhetsspecifik. Appen låses för 24 timmar ifall PIN-koden matas in fel 5 gånger. PIN-koden sparas inte på din mobila enhet, utan raderas efter att identifieringen lyckats.

Ladda ned Kodappen nu

Ladda ned

Vill du bli Private Banking-kund?  

Kontakta oss

0200 5000 (lna/msa*)

* lokalnätsavgift/mobilsamtalsavgift