Tarvitset verkkopankin käyttöä varten internet-selaimen, esimerkiksi Chrome-, Firefox-, Edge- tai Safari-selaimen.
Internet Explorerin vanhempia versioita ei enää tueta turvallisuussyistä. Siksi pyydämme sinua päivittämään uusimpaan versioon tai vaihtamaan toiseen selaimeen. Suosittelemme, että päivität laitteeseesi uusimman käyttöjärjestelmän tai käytät jatkossa uusinta Google Chrome-, Firefox-, Microsoft Edge- tai Safari-versiota, kun käytät verkkopalvelujamme.
Selain ja käyttöjärjestelmä
Selaimesi on se ohjelma, jolla pääset katsomaan kotisivuja. Verkkopankkia voi käyttää seuraavilla käyttöjärjestelmillä ja selaimilla:
Windows 8, Windows 10Selain |
Firefox uusin versio |
Google Chrome uusin versio |
Microsoft Edge uusin versio |
Apple macOS 11 tai iOS 12 tai uudempiSelain |
Safari |
Firefox uusin versio |
Google Chrome uusin versio |
Linux Ubuntu, uusin versio
Selain |
Firefox uusin versio |
Pop-up-ikkunat
Jotkut verkkopankin palvelut, kuten kortin liittäminen verkkokäyttöön ja Markkinatiedot, vaativat ponnahdusikkunoiden sallimisen. Verkkopankin tukemissa selaimissa ponnahdusikkunat sallitaan seuraavilla asetuksella:
Google Chrome
Asetukset > Lisäasetukset > Tietosuoja ja suojaus > Sivustoasetukset > Pop up.
Microsoft Edge
Asetukset > Tietosuoja ja suojaus > Salli Pop up ikkunat.
Jos haluat sallia ponnahdusikkunat vain tietyillä sivustoilla, valitse Lisäasetukset > Sivustoasetukset.
Mozilla Firefox, uusin versio
- Valitse työkaluriviltä Työkalut (Tools) -> Asetukset (Settings)
- Valitse välilehti Sisältö (Content)
- Poista valinta "Estä ponnahdusikkunat" (Block pop-up windows) selailun ajaksi
Safari
- Avaa "Safari"–valikko ja klikkaa "Preferences./ Asetukset…"
- Klikkaa Security/Suojaus-välilehteä
- Poista Web Content/Verkkosisältö-otsikon alla merkitty "Block pop-up windows/Estä ponnahdusikkunat" -valinta
- Sulje ikkuna
Jos sinulla on ongelmia pääsyssä Nordean digitaalisiin palveluihin
- päivitä virustorjuntaohjelma ja käyttämäsi selain uusimpaan versioon
- varmista, että virustorjuntaohjelma ja selain sallivat pääsyn Nordean verkkosivuille.
Mikä on välimuisti eli cache?
Selainohjelmissa on käytössä välimuisti eli cache, johon yhteyden aikana haetut sivut tallentuvat. Myös verkkopankin sivut voivat tallentua välimuistiin. Jos käytät tietokonetta, jolla on myös muita käyttäjiä, (esimerkiksi työpaikalla ja kirjastossa), tulee välimuisti tyhjentää verkkopankin käytön jälkeen.
Verkkopankin sivut on salakirjoitettu SSL-salauksella. Voit määritellä selaimen asetuksiin, etteivät verkkopankin salatut sivut tallennu selaimen välimuistiin eikä kiintolevylle.
Voit tyhjentää välimuistin (cache) selaimen asetuksissa: työkalut -> internet-asetukset. tyhjennys poistaa välimuistista myös kaikki muut Internetistä hakemasi sivut.
Tyhjennä välimuisti aina, kun olet käyttänyt verkkopankkia yhteiskäyttöisellä tietokoneella. Kun laite on vain sinun omassa käytössäsi, ei välimuistin tyhjentäminen ole tarpeen.