Toimi näin, jos epäilet tulleesi huijatuksi

1. Sulje pankkitunnukset ja kortti välittömästi

Jos huijarilla on tiedossa korttitietosi tai pankkitunnuksesi, on tärkeää toimia heti. Puhelimessa voit sulkea sekä kortin että pankkitunnukset.

Soita Nordean asiakaspalveluun ja valitse jononauhalta petostilanteiden neuvontalinja (numeronäppäin neljä).

Asiakaspalvelun ollessa kiinni soita sulkupalveluun +358 20 333Avautuu uuteen ikkunaan (pvm/mpm*). Sulkupalvelu palvelee vuorokauden ympäri kaikkina päivinä.

Kun välittömät toimenpiteet on tehty, saat Nordean asiakaspalvelusta tietoa uusien tunnusten avaamisesta ja ohjeita rikosilmoitukseen ja reklamaatioprosessin käynnistämiseen.

Tee korttireklamaatio

2. Raportoi huijauksesta tai huijauksen yrityksestä pankille

Kaikista huijauksista ja petoksista on hyvä ilmoittaa pankille. Ilmoituksen voit tehdä lähettämällä meille viestin mobiili-tai verkkopankista tai soittamalla asiakaspalveluun

Voit välittää Nordean nimissä saamasi epäilyttävän viestin sähköpostilla osoitteeseen: raportointi@nordea.com. Sähköpostin voit lähettää eteenpäin ja tekstiviestin voit lähettää näyttökuvana.​

Nordean lähettämissä uutiskirjeissä tai tekstiviesteissä emme koskaan pyydä sinulta pankkitunnuksia tai linkkaa sinua kirjautumaan verkko- tai mobiilipankkiisi.

Erilaisia huijausmuotoja

3. Mobiili- ja verkkopankissa voit estää itse korttisi käytön missä ja milloin tahansa

Jos korttitietosi ovat vaarantuneet tai korttisi on kadonnut, voit estää henkilökohtaisen maksukorttisi käytön tilapäisesti tai pysyvästi myös mobiili- tai verkkopankissa. Mobiilipankissa estät kortin käytön kortin tiedoista kohdassa Turvallisuus. Verkkopankissa voit asettaa kortin eston valitsemalla Kortin sulkeminen.

Jos estät kortin käytön tilapäisesti, voit itse poistaa eston. Jos suljet kortin pysyvästi, et voi enää käyttää korttia. Saat automaattisesti uuden kortin suljetun tilalle 1-2 viikon kuluessa.

Pankkitunnuksia ei voi sulkea mobiili- tai verkkopankissa, tällaisessa tilanteessa ole yhteydessä asiakaspalveluun.

4. Älä jää tilanteessa yksin

Huijatuksi joutuminen ei ole kenenkään oma valinta. Älä siis jää asian kanssa yksin vaan keskustele tapahtuneesta läheisen henkilön kanssa. Tarvittaessa keskusteluapua on saatavilla myös Rikosuhripäivystys RIKUn verkkosivuiltaAvautuu uuteen ikkunaan.

Epäiletkö, että läheisesi on joutunut huijauksen uhriksi?

Joskus uhrin on vaikea huomata, että on joutunut tai joutumassa petoksen kohteeksi. Keskustelu luotettavan läheisen kanssa voi olla ensiarvoisen tärkeää huijauksen tunnistamisessa ja avun saamisessa. Löydätte tietoa erilaisista huijausmuodoista Nordean verkkosivuilta ja muualta verkosta. Epävarmoissa tilanteissa voitte soittaa yhdessä pankkiin ja kysyä tilanteeseen pankkihenkilökunnan mielipidettä.

Erilaisia huijausmuotoja

Suojaudu identiteettivarkaudelta

Verottajan ylläpitämässä  positiivisessa luottotietorekisterissä voit asettaa itsellesi vapaaehtoisen luottokiellon maksutta. Voit tehdä luottokiellon itsellesi joko toistaiseksi tai määräajaksi. Esto on hyvä tehdä silloin, jos epäilet, että henkilötietosi ovat vaarantuneet. Luottokielto voi suojata sinua, jos identiteettivaras yrittää hakea luottoa henkilötiedoillasi.

Positiivinen luottotietorekisteri

Erilaisia huijausmuotoja

Tehokkain tapa suojautua huijausyrityksiltä on oppia tunnistamaan ne. Tutustu eri huijaustapoihin, niin pysyt petostelijoita askeleen edellä.

Tutustu eri huijausmuotoihin

Seitsemän ajankohtaista neuvoa turvalliseen pankkiasiointiin

Noudattamalla seitsemää ajankohtaista neuvoamme varmistat pankkipalveluiden turvallisen käytön.

Ota vinkit käyttöön

Turvallisuus

Lue, miten voit suojautua huijauksilta ja miten toimia, jos jouduit huijatuksi.

Siirry turvallisuuden aloitussivulle