Näin otat Nordea ID -sovelluksen käyttöösi

Jos sinulla on käytössäsi Nordean henkilöasiakkaan verkkopankki, pääset samoilla tunnuksilla kirjautumaan Nordea Businekseen. Ohjeet Nordean henkilöasiakkaiden Nordea ID -sovelluksen aktivointiin täältä.

Jos käytössäsi on toisen pankin henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset, pääset aktivoimaan Nordea ID -sovelluksen kirjautumista varten itsepalveluna. Ohjeet sovelluksen aktivointiin toisen pankin tunnuksilla alempana.

Mikäli käytössäsi on yhä yrityskohtaiset tunnukset Nordea Business-verkkopankin kirjautumiseen, saat Nordea ID-sovelluksen aktivointiin tarvittavat koodit olemalla yhteydessä Nordea Business Centreen.

Nordea ID -sovelluksen aktivointi toisen pankin tunnuksilla
Jos puhelin vaihtuu tai katoaa
Pankkitunnusten turvallinen käyttö

Nordea ID -sovelluksen aktivointi toisen pankin tunnuksilla

  1. Lataa Nordea ID -sovellus mobiililaitteen sovelluskaupasta ja aloita aktivointi sovelluksessa nimeämällä profiilisi.
  2. Valitse maa: Nordea Suomi, kieli ja asiakastyyppi: Nordea Business -asiakas.
  3. Valitse tunnistautumistavaksi "Minulla on toisen pankin tunnukset".
  4. Siirryt tunnistautumissivulle, jolla valitset pankin, jonka tunnuksilla haluat tunnistautua.
  5. Kun olet tunnistautunut, sovellus pyytää sinua vahvistamaan puhelinnumeron, johon aktivointikoodi lähetetään. Mikäli käytössäsi olevaa puhelinnumeroa ei näy, ota yhteys Nordea Business Centreen.
  6. Voit nyt syöttää kymmennumeroisen aktivointikoodin, jonka sait tekstiviestillä.
  7. Valitse vielä itsellesi 4-8 numeroinen PIN-koodi. Käytät jatkossa PIN-koodia, kun kirjaudut ja vahvistat Nordea ID -sovelluksella.
  8. Sovellus näyttää aktivoinnin päätteeksi oman henkilökohtaisen käyttäjätunnuksesi, jota sinun tulee käyttää kirjautuessasi Nordea Businekseen. 

Miten toimia, jos puhelimesi vaihtuu tai katoaa?

Sinulla on Nordea henkilöasiakkaan verkkopankki

  • Puhelimesi vaihtuessa voit siirtää Nordea ID -sovelluksen QR-koodilla uuteen laitteeseen. Katso tarkemmat ohjeet täältä.
  • Mikäli puhelimesi on kadonnut ja epäilet sen päätyneen vääriin käsiin, ole pikimmiten yhteydessä asiakaspalveluun.

Sinulla on toisen pankin henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset

  • Puhelimesi vaihtuessa pääset aktivoimaan Nordea ID -sovelluksen toisen pankin henkilöasiakkaan verkkopankkitunnuksilla. Katso ohjeet kohdasta ’Nordea ID-sovelluksen aktivointi toisen pankin tunnuksilla’.
  • Mikäli puhelimesi on kadonnut ja epäilet sen päätyneen vääriin käsiin, ole pikimmiten yhteydessä Nordea Business Centreen.

Mikäli käytät Nordea Business-verkkopankin kirjautumiseen yrityksen tunnuksia, saat aktivointiin tarvittavat koodit olemalla yhteydessä Nordea Business Centreen. 

Pankkitunnusten turvallinen käyttö

  • Nordea ID-sovellusta päivitetään ja kehitetään jatkuvasti, jotta se pysyy turvallisena. Muista päivittää sovellus aina ajan tasalle.
  • Määritä Nordea ID-sovellukseen itse luomasi PIN-koodi ja vaihda tätä tarvittaessa. Määritä myös itse mobiililaitteelle oma PIN-koodi. Näin Nordea ID-sovelluksen käyttö on aina kahden eri salasanan takana.
  • Älä koskaan luovuta pankkitunnuksiasi kenenkään toisen käyttöön. Opettele käyttäjätunnus ja Nordea ID -sovelluksen PIN-koodi ulkoa. Säilytä käyttäjätunnus erillään sovelluksesta.
  • Varmista aina kirjautumissivulla että kirjautumistunniste on sama kuin Nordea ID – sovelluksessa.
  • Nordea tai viranomaiset eivät koskaan pyydä sinulta pankkitunnuksia, korttitietoja tai tunnuslukuja puhelimitse, tekstiviestillä, sähköpostitse tai sosiaalisen median kautta. 
  • Nordean lähettämissä uutiskirjeissä sinulta ei pyydetä henkilökohtaisia pankkitietoja. Emme myöskään ohjaa uutiskirjeistämme sinua kirjautumaan verkko- tai mobiilipankkiisi suoralla linkillä.
  • Käyttämästäsi kirjautumistavasta huolimatta asiakkailta odotetaan valppautta mahdollisen huijausyritysten tulkitsemisessa.