Tips för trygga bankärenden

1. Ha is i magen – också på nätet 

Bedragare utnyttjar den hektiska vardagen – då man har bråttom kan man av misstag klicka på en länk i ett meddelande med information om att man har fått ett paket, en betalning har förfallit eller ett betalkort har spärrats. 

Bedragarna kan försöka skapa en känsla av brådska och press. Om du inte agerar nu, spärras ditt konto eller en betalning förfaller. 

Liksom med många andra ärenden gäller det att ha is i magen då du sköter ärenden på nätet. Vid behov är det bra att stanna upp för en stund och fundera på huruvida länken är äkta eller om något verkar för bra för att vara sant. 

2. Bedragare kan låtsas vara vem som helst 

I kärleksbedrägerier kan bedragaren exempelvis låtsas vara en soldat i ett krisområde och i placeringsbedrägerier en representant för ett placeringsbolag. Under de senaste åren har det förekommit allt fler bedrägerier där bedragaren påstår sig vara någon som offret känner. Bedragare använder olika meddelandeappar och utger sig vara offrets släkting, familjemedlem eller bekant. Sedan berättar den närstående att hen har deltagit i en tävling eller utlottning och ber om hjälp med att betala fakturan. 

Kom ihåg att du aldrig ska ge dina personliga bankkoder eller kortuppgifter till någon, inte ens till din vän eller släkting. Om din familjemedlem skickar dig ett meddelande från ett nytt nummer och ber att du betalar en faktura, ring personens gamla nummer för att säkerställa att kontakten är äkta. 

3. Var noggrann med sökmotorer 

Det är enkelt och smidigt att använda sökmotorer på nätet och därför utnyttjar även bedragare dem. När du loggar in med dina bankkoder i en tjänst skriv hela webbadressen i webbläsarens adressfält eller använd ett bokmärke eller gå till sidan via dina favoriter. Om du letar efter en viss tjänsteleverantörs kontaktuppgifter, kontrollera dem på tjänsteleverantörens webbplats. 

Använd inte sökmotorer då du letar efter webbsidor dit du ska logga in med dina bankkoder. Bedragare kan ha lagt till nätfiskesidor bland sökresultaten som de använder för att fiska efter konfidentiella uppgifter. 

4. Försäkra dig om vad du bekräftar i appen Nordea ID 

När du bekräftar en transaktion med appen Nordea ID ska du kontrollera att uppgifterna i appen stämmer överens med transaktionen du håller på att göra. Kontrollera att beloppet, mottagaren och datumet är rätt. Uppmuntra också dina närstående att alltid kontrollera uppgifterna om transaktionen i appen Nordea ID innan de godkänner den. 

Om bekräftelsebegäran i appen inte gäller dina ärenden ber vi att du omedelbart kontaktar vår kundtjänst.

5. Förhåll dig kritiskt till erbjudanden 

Bedragare använder erbjudanden som låter otroligt bra. Det kan exempelvis vara fråga om en fantastisk placeringsmöjlighet, ett förmånligt lån eller biljetter till ett slutsålt evenemang. Syftet med erbjudanden är att locka offret att göra placeringar eller köpa produkter som hen aldrig kommer att få. 
Om du stöter på ett erbjudande på nätet som låter för bra för att vara sant stanna upp för en stund. Fråga vid behov din väns eller familjemedlems åsikt. Om något låter för bra för att vara sant är det sällan sant. 

6. Diskutera med dina närstående 

För att förebygga bedrägerier är det viktigt att öka kännedomen om dem. Ju mer du vet om den teknik bedragarna använder, desto bättre kan du skydda dig mot dem. 
Prata med dina närstående om hur de kan sköta ärenden tryggt på nätet. Ställ ytterligare frågor om de berättar att de plötsligt har blivit kontaktade av någon de inte känner eller fått otroliga erbjudanden eller begäran om att skicka pengar på nätet. Försäkra dig också om att dina närstående vet vad de ska göra om de har råkat ut för bedrägeri.

7. Bli inte ensam 

Du kan få hjälp med att sköta bankärenden och andra ärenden tryggt på nätet. Du hittar stöd för digitala ärenden på vår webbplats. 

Läs hur du kan sköta dagliga bankärenden enkelt och tryggt.

Ingen vill bli lurad. Bli inte ensam om du har råkat ut för ett bedrägeri. Prata om saken med dina närstående. Du kan också vända dig till exempelvis Brottsofferjouren (RIKU). 

I dessa fall kan Nordea kontakta dig 

För din säkerhet kontaktar Nordea dig i regel inte per e-post eller telefon. Undantagsvis kan vi kontakta dig per telefon eller e-post om du först har kontaktat oss.

Du kan också få marknadsföringsmeddelanden från Nordea per e-post om du har gett ditt samtycke till det. Du kan hantera dina samtycken i mobil- och nätbanken under Samtycken.

Om du tvivlar på om ett meddelande är äkta beakta att

  • vi aldrig ber om konfidentiella uppgifter, såsom kreditkortsnummer, kontonummer, bankkoder eller lösenord och att du aldrig ska ge oss sådan information
  • vi aldrig skickar dig länkar till programvaror eller appar som du ska installera på din dator eller mobila enhet.

Om du ombeds ge sådan information är Nordea eller någon av våra tillförlitliga samarbetspartner inte avsändaren. 

Fick du en inbjudan till vår kundundersökning? Du kan läsa mer om kundundersökningarna här.

Säkerhet

Läs hur du kan skydda dig mot bedrägeriförsök och vad du ska göra om du blivit utsatt för bedrägeri.

Gå till sidan om säkerhet

Om ditt kort försvinner

Om ditt kort försvinner eller blir stulet ska du spärra det omedelbart via spärrtjänsten.

Läs mer om försvunna kort

Kortreklamation

Gör en kortreklamation om du upptäcker kortköp eller kortuttag som du inte känner igen bland dina kontotransaktioner eller på din kreditkortsfaktura.

Läs mer om hur du gör en kortreklamation

Olika bedrägerityper

Effektivast skyddar du dig mot bedrägeriförsök då du lär dig känna igen dem. Läs mer om olika typer av bedrägerier så ligger du steget före bedragarna.

Läs mer om olika typer av bedrägerier