Kysy Novalta Avautuu uuteen ikkunaan

Kuinka kasvatat yritystäsi

Keskustelimme sijoittajan ja parin yrittäjän kanssa siitä, miksi kunnianhimo on hyvästä, mutta myös siitä, miksi sen suhteen pitää olla realisti. Samalla kävimme läpi sitoutumisen merkitystä yrityksen menestyksen ja kasvun takana.

Kunnianhimo vie mennessään

Et varmaankaan olisi aloittamassa yritystä, jos kunnianhimosi ei ajaisi sinua eteenpäin. Siispä ymmärrät, miten tärkeitä henkilökohtaiset tavoitteet ovat jokaiselle yrittäjälle. Ilman kunnianhimoa ei periaatteessa olisi yrittäjyyttäkään. Liika kunnianhimo saattaa kuitenkin olla kompastuskivenä menestyksekkään yrityksen polulla.

“Jos näen potentiaalia, hyppään mukaan ja autan kiihdyttämään yrityksen kasvua.”

Mentori auttaa kasvamaan

Sijoittaja Casper Dreymann on auttanut useita uusia ja nuoria yrittäjiä. Toisia hän on tukenut sijoittajana ja toisia mentorina. Huolimatta siitä, missä roolissa hän on ollut, hän on huomannut, että kovin harvalla nuorella yrittäjällä on realistiset tavoitteet. Nuoret yrittäjät eivät usein ymmärrä, että vaikka bisnesideassa on paljonkin potentiaalia, voi vaatia 2–3 vuotta ennen kuin pääset hyödyntämään edes 60 %:a siitä potentiaalista. Casperin mukaan hyvän bisnesidean saa menestymään tietyillä ehdoilla. Tarvitaan vain sijoittaja tai mentori, joka auttaa pysymään kärsivällisenä, tekemään tarvittavat hienosäädöt ja kulkemaan suoraviivaisesti valitulla polulla.

“Nuori startup-yrittäjä saattaa tulla luokseni mainion bisnesidean kanssa ja yrityksellä menee ihan ok. Sillä saattaa olla joitain kanta-asiakkaita, mutta ei vielä suurempaa vetovoimaa markkinoilla. Jos uskon yrittäjän ideaan, testaamme heidän tuotettaan oman yritykseni asiakkailla. Jos näen potentiaalia, hyppään mukaan ja autan kiihdyttämään yrityksen kasvua. Tarkoitan siis sitä, että autan myyntiryhmän kasaamisessa ja laadin myynti- ja markkinointistrategian.”

Casper Dreymannin kaltaiset sijoittajat ja mentorit eivät epäröi lyödä käsiään saveen tarpeen vaatiessa. Sillä tavoin hän loi omasta telemarkkinointiyrityksestään menestyksen. Hän myös odottaa samaa tinkimätöntä omistautumista niiltä yrittäjiltä, joiden kanssa hän aloittaa yhteistyön.

“Yrityksen kaikkien työntekijöiden on voitava soittaa puheluita, luoda potentiaalisia asiakkaita ja lyödä lukkoon kauppoja.”

“Kun haluat kasvattaa markkinoitasi, mainostaminen on avainasemassa. Mutta jos markkinointibudjettisi on pieni, sinun tulee laittaa kasaan pieni ja mahdollisimman halpa myynti- ja markkinointikanava. Yrityksen kaikkien työntekijöiden on voitava soittaa puheluita, luoda potentiaalisia asiakkaita ja lyödä lukkoon kauppoja. Jos markkinat eivät ole avoinna, sinun tulee avata ne itsellesi. Sen kaltainen omistautuminen on äärimmäisen tärkeää, jos haluat laajentaa yritystäsi”, Casper sanoo.

“…haluamme palkata lisää ihmisiä ja laajentaa yritystämme uusille markkinoille, kuten Ruotsiin ja Britanniaan.”

Jos teet sen hyvin, tee sitä enemmän

Tapaamme mInvoicen toimitusjohtajan Sonni Christine Jacobsenin oslolaisen startup-hautomon yhdeksännen kerroksen terassilla. Hän on hyvin itsevarma yrityksensä kasvupotentiaalista. Hän on itse asiassa niin vakuuttunut, että puhuu mInvoicesta kuin se olisi jo menestyvä kansainvälinen brändi. Ehkä hänen asenteensa on auttanut yritystä pääsemään näin pitkälle niin nopeassa ajassa.

Heti mInvoicen perustamisen jälkeen se osallistui norjalaisen yrityskiihdyttämön ohjelmaan, jossa sille luotiin mahdollisuudet hyvään alkuun. Tähän mennessä mInvoice ei ole tarvinnut ulkopuolista sijoittajaa menestyksensä takuuksi, vaan menestykseen on siivittänyt yrittäjien oma intohimo.

”Olemme tällä hetkellä yhdeksän hengen yritys ja haluamme palkata lisää ihmisiä ja laajentaa yritystämme uusille markkinoille, kuten Ruotsiin ja Britanniaan. Tarkoituksemme on laajentaa sijoittamalla tekemämme voitot yritykseen ja käyttää kasvavia verkostojamme uusien asiakkaiden hankintaan”, Sonni sanoo.

“Tärkeintä on jäljittää sijoitetun pääoman tuotto markkinointiponnisteluissa, tehdä sitä, mikä on kannattavinta, ja tehdä sitä lisää.”

Leadfeederin yritystilat löytyvät Helsingin keskustasta samasta talosta elokuvateatterin kanssa. Tapaamme yrityksen perustajan ja toimitusjohtajan Pekka Koskisen yrityksen toimistossa, suuren televisioruudun edessä. Hän on työskennellyt ohjelmistoalan startupien parissa yli kymmenen vuotta. Vaikka Leadfeeder on verrattain uusi startup, Pekka suhtautuu sen kasvattamiseen samalla tavalla kuin edellisten yritystensä kanssa.

Mitä tulee yrityksen kasvattamiseen markkinoinnin avulla, Pekalla on siihen yksi kommentti:

“Jos markkinointisi lisää bisnestä ja tuottaa enemmän kuin maksaa, ei muuta kuin kaasu pohjaan ja anna palaa. Tärkeintä on jäljittää sijoitetun pääoman tuotto markkinointiponnisteluissa, tehdä sitä, mikä on kannattavinta, ja tehdä sitä lisää.”

Jo mainitulla suurella televisioruudulla näkyy, missä päin maailmaa asiakkaat juuri tällä hetkellä käyttävät Leadfeederin ohjelmistoratkaisuja, ja miten hyvin firmalla menee. Kaikista välkkyvistä valoista on pääteltävissä, että yrityksellä pyyhkii hyvin.

Onko sinulla kysymyksiä oman yrityksen aloittamisesta?

Varaa tapaaminen Nordean yritysneuvojan kanssa.

Ota rohkeasti yhteyttä