Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysyttyä yrityskortit

Kysymykset ja vastaukset

1. Minkälaisia kortteja Nordea tarjoaa yritysasiakkaille?

Nordean yrityskorttivalikoimasta löytyy yrityksen talletuskortti, Business Visa Debit-pankkikortti sekä First Card, joka on maksuaikakortti. Yrityksen talletuskortilla voit tallettaa käteiskassan yrityksen tilille. 

Business Visa Debit- kortin ominaisuuksia: 

  • Kansainvälinen kortti, jolla voidaan maksaa ostoksia ja nostaa käteistä suoraan tililtä
  • Kortilla voi tehdä ostoksia myös Internetistä ja kortin voi liittää puhelimeen Apple ja Google Pay-palveluun
  • Kortinhaltijalla pitää olla käyttöoikeus tiliin. Kortti on henkilökohtainen ja sitä voi käyttää vain kortinhaltija

Lue lisää Business Visa Debit-kortista täälläAvautuu uuteen ikkunaan

First Cardin ominaisuuksia:

  • Kaikki ostot ja nostot yhdellä koontilaskulla kuukausittain. Keskimääräinen maksuaika noin 30 päivää.
  • Matkatili ja täydentävä matkavakuutus
  • Kortin voi liittää mobiilimaksamiseen Apple ja Google Pay-palveluun

Lue lisää ja hae First Card-korttia täällä.Avautuu uuteen ikkunaan

2. Onko yritykselle mahdollista saada kortti käteistalletuksia varten?

Talletuskortilla voi tehdä käteisen rahan euromääräisiä talletuksia Nordean tilille Automatia Oy:n TalletusOtto- ja OttoPlus -automaateissa Suomessa.

Voit myös tehdä käteistalletuksia yrityksen Business Visa Debit-kortilla. 

Talletuskortin ominaisuudet:

  • Yrityksen Talletuskorttia voi käyttää vain kotimaassa.
  • Kortinhaltija voi tehdä talletuksen syöttämällä kortin automaatin korttiaukkoon ja näppäilemällä korttikohtaisen PIN-koodin automaattiin. 
  • Itsevalittu PIN ei ole mahdollinen, PIN toimitetaan aina postitse (ei tekstiviestitse).
  • Kortin ainut toiminto on talletusmahdollisuus.
  • Kortinhaltijan nimeä ei ole merkitty kortille, kuten maksukorteissa. Henkilö, jolle tilinomistaja kortin luovuttaa, täytyy olla hänen tuntemansa, ja tilinomistaja on velvollinen kertomaan talletuksen tehneen henkilön henkilötiedot pankille tietoa mahdollisesti pyytäessä.
  • Kortin voimassaoloaika on 5 vuotta.

Talletuskortin saat varaamalla ajan puhelintapaamiseen Nordea Business Centrestä soittamalla numeroon 0200 2121 (pvm/mpm).

3. Miten teen korttireklamaation?

Voit tehdä korttireklamaation täyttämällä kotisivuiltamme löytyvän lomakkeenAvautuu uuteen ikkunaan. Lue reklamaatiolomake huolellisesti läpi ja liitä tarvittavat liitteet reklamaatioon. Mikäli reklamaatioon on tarpeellista liittää rikosilmoitus, tee se henkilökohtaisesti poliisilaitoksella tai poliisin verkkosivuilla. 

Lähetä reklamaatio postitse lomakkeessa ilmoitettuun osoitteeseen. Vaihtoehtoisesti voit viedä reklamaation liitteineen lähimpään Nordean konttoriin. Emme voi vastaanottaa korttireklamaatiota verkkopankin postin kautta.

Ole tarvittaessa yhteydessä Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 (pvm/mpm). Varaa soittaessasi pankkitunnukset lähettyville.

4. Miten kirjaudun Nordea Business Mastercard-verkkopalveluun?

Kortinhaltija voi seurata omia Nordea Business Mastercard korttitapahtumia NBMC-verkkopalvelussa, jos jokaisesta luottokortista tulee korttikohtainen lasku. 

Palveluun kirjaudutaan omilla henkilökohtaisilla Nordean pankkitunnuksilla (ei yrityksen tunnuksilla).

NBMC -verkkopalvelussa voit mm.

  • seurata laskutettuja ja laskuttamattomia korttitapahtumia
  • hakea laskuja laskuarkistosta
  • siirtää tapahtumia Exceliin esim. matkalaskun tekoa varten,
  • hakea tapahtumia toimialoittain ja/tai tietyllä aikavälillä
  • tulostaa kuittikopioita tapahtumista
  • päivittää omia tietojaan
  • olla turvallisen Asiakaspostin välityksellä yhteydessä Yrityskorttien asiakaspalveluun

Mikäli kortinhaltijalla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia tai yrityksen luottokorteista tulee vain yksi lasku, saa tietoja kortista ja tapahtumista soittamalla Nordea Business Mastercard –asiakaspalveluun 0200 52300 (pvm/mpm) ma-pe 8-17.

Nordea Business Mastercard -verkkopalveluAvautuu uuteen ikkunaan

5. Miten saan vahvistettua Nordea Business Mastercardilla tekemäni ostokset verkossa?

Kortin ostovahvistus lähetetään tekstiviestitse kortinhaltijan puhelinnumeroon, joka on tallennettuna asiakastiedoissamme. Jos vahvistustekstiviesti ei saavu, voitte tarkistaa ilmoittamanne yrityksen puhelinnumeron soittamalla Nordea 24/7: 0200 3000.

6. Miten muutan Nordea Business Mastercard laskujen osoitetta?

Saat muutettua Nordea Business Mastercard-kortin laskutusosoitetta soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). Voit myös ilmoittaa uuden laskutusosoitteen lähettämällä viestin yrityksen edustajan Omapostin kautta.

7. Business Visa Debit-korttini pin-koodi ei ole saapunut. Mitä teen?

Kortinhaltija voi tarkistaa Business Visa Debit kortin pin-koodin henkilökohtaisesta verkkopankistaan kohdasta: Kortit > Business Visa Debit > Katso tunnusluku. Jos kortinhaltijalla ei ole henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia Nordeaan, voit pyytää pin-koodia soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

8. Business Visa Debit-korttini pin-koodi meni lukkoon. Saanko sen auki?

Kortinhaltijan ja/tai yrityksen edustajan on mahdollista poistaa kortin lukituksen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm), varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi. 

9. Epäilen, että korttiani on käytetty väärin. Miten toimin?

Jos epäilet, että korttiasi on käytetty väärin, suosittelemme sulkemaan kortin välittömästi soittamalla 020 333 (pvm/mpm). Huomioithan, että sinulla 14 päivää aikaa tehdä korttireklamaatio alkaen siitä päivästä, kun tiliote/lasku on saapunut. 

Lisäohjeita ja reklamaatiolomakkeen löydät täältä.Avautuu uuteen ikkunaan

Ole tarvittaessa yhteydessä Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 (pvm/mpm). Varaa soittaessasi pankkitunnukset lähettyville.

10. Miten saan vaihdettua kortin ulkomaan rajoituksia?

Voit muuttaa Business Visa Debit-kortin ulkomaanrajoituksia kortinhaltijan henkilökohtaisesta verkkopankista, kohdasta: Kortit > Business Visa Debit > Maarajaus. Jos kortinhaltijalla ei ole henkilökohtaisia verkkopankkitunnuksia Nordeaan, kortinhaltija voi muuttaa maarajoituksia soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

11. Mistä saan muutettua korttini internetkäyttöä?

Yrityksen Visa Debit -kortilla voi tehdä ostoksia Internetissä, kun kauppiaan sivuilla on Verified by Visa -tunnus ja yrityskortti on liitetty Verified by Visa -palveluun.

Kortinhaltija voi rekisteröidä yrityskortin verkkopalveluun omassa henkilökohtaisessa Nordean verkkopankissaan. Verkkopankissa valitaan Kortit-valikosta Maarajaus ja internet-käyttö ja Muuta käyttöalueita. Näytöllä olevista korteista valitaan se, jota halutaan jatkossa käyttää internet-maksamiseen ja tallennetaan Internet-käyttö sallittu. Palvelu on käytettävissä, kun kuvaruudulle ilmestyy teksti: Muutokset on tallennettu.

Suosittelemme, että sallit Internet-ostokset vain ostosten teon ajaksi ja sen jälkeen estät verkkokäytön. Näin vähennät korttisi väärinkäytösmahdollisuutta.

Kortin voi rekisteröidä palveluun täyttämällä lomakkeen "Yritys-kortin rekisteröiminen Verified by Visa –palveluun", mikäli kortinhaltijalla ei ole henkilökohtaisia pankkitunnuksia. Lomake löytyy verkkosivuiltamme osoitteesta nordea.fi / Yritykset ja yhteisöt / Maksuliike / Yrityskortit / Neuvoja Yrityskorteista / Maksa turvallisesti internetissä.

12. Korttini voimassaoloaika on umpeutumassa, tuleeko uusi automaattisesti?

Kortti uusiutuu automaattisesti, ja se toimitetaan edellisen kortin viimeisen voimassaolo kuukauden aikana. 

13. Miksen näe yrityksen kortteja yrityksen verkkopankissa?

Kortinhaltija näkee Business Visa Debit kortin henkilökohtaisessa verkkopankissaan.

Kortinhaltija voi seurata omia Business Mastercardin korttitapahtumia NBMC – verkkopalvelussa, jos jokaisesta luottokortista tulee korttikohtainen lasku. 

Verkkopalveluun kirjaudutaan nordea.fi:n etusivulta 'Verkkopalvelut' -valikosta valitsemalla 'Yritysasiakas' ja 'NBMC verkkopalvelu'. Palveluun kirjaudutaan omilla henkilökohtaisilla Nordean pankkitunnuksilla (ei yrityksen tunnuksilla).

14. Apple Pay

Voit käyttää Nordean yrityskortteja Apple Pay-sovelluksessa. Voit liittää kortit itse sovellukseen tai voit pyytää korttien lisäystä sovellukseen Nordea Business Centrestä 0200 2121 (pvm/mpm). Lisätietoja sovelluksesta löydät täältä.Avautuu uuteen ikkunaan

15. Nordea Wallet

Nordea Wallet on korttimaksamisen sovellus, joka kokoaa kaikki Nordean maksukorteilla tehdyt korttitapahtumat yhteen. Näet helposti, miten kulutat sekä mihin rahasi menevät kätevän osto jaottelun avulla. Nordea Walletin avulla aktivoit lisäksi kaikki Nordean maksukorttisi mobiilimaksamiseen, jolloin maksukortit kulkevat kätevästi mukana lähimaksamista tukevissa älypuhelimissa ja älykelloissa.

Sovellus on ladattavissa Google Play-kaupasta Android puhelimille sekä iOS-puhelimiin App Storesta. Nordea Wallet -sovelluksen käyttöönotto edellyttää verkkopankkisopimusta, Nordean Tunnusluvut-sovellusta ja Nordean korttia.

16. Google Pay

Voit käyttää Nordean yrityskortteja Google Pay-sovelluksessa. Voit liittää kortit itse sovellukseen Nordea Wallet-sovelluksen kautta tai voit pyytää korttien lisäystä sovellukseen Nordea Business Centrestä 0200 2121 (pvm/mpm). 

Lisätietoja Google Paystä löydät tästä.Avautuu uuteen ikkunaan

17. Kysymyksiä First Card-kortista?

First Card-kortin Usein kysyttyihin kysymyksiin ja vastauksiin pääset klikkaamalla tästäAvautuu uuteen ikkunaan

18. Mikä on kortin toimitusaika?

Kortin toimitusaika on tilauksen jälkeen noin 1-2 viikkoa. Kortti ja PIN-koodi toimitetaan erikseen sovitulla tavalla.

Business Visa Debit -kortti näkyy kortinhaltijan verkkopankissa, kun kortti on luovutettu pankista postin toimitettavaksi.

Kun yrityksesi/yhteisösi asioi pankin kanssa, tulee meidän tunnistaa yrityksen/yhteisön edustaja pankkitunnuksilla. Jos yritystäsi/yhteisöäsi saa edustaa useampi henkilö yhdessä, pankki tarvitsee pankin kanssa tehtäviin toimiin vahvistuksen ja suostumuksen kaikilta yhteisön edustajilta.