Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysytyt vakuutukset ja säästäminen

Kysymykset ja vastaukset

1. Olen kiinnostunut MyLife-vakuutuksesta yritykselle

Voit hakea Nordea MyLife -henkilövakuutusta, kun vakuutettava on 18-63-vuotias ja asuu pysyvästi Suomessa  ja on asunut Suomessa, Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa viimeiset 5 vuotta. Vakuutusturvan määrässä ei ole ylärajaa. Vakuutuksen hinta muodostuu yksilöllisesti ja siihen vaikuttavat vakuutettavan ikä, valittavien vakuutusturvien turvamäärät sekä vakavan sairauden turvassa vakuutettavan tupakointi. Vakuutusmaksut ovat pääsääntöisesti vähennyskelpoisia yrityksen verotuksessa., Llisätietoja saat yrityksen vero-oppaasta.

Lue lisää MyLife-vakuutuksesta täältä.Avautuu uuteen ikkunaan 

Soita asiakaspalveluumme Nordea Business Centreen 0200 2121 (mpm/pvm) ja varaa aika verkkoneuvotteluun. Autamme valitsemaan juuri sinun elämäntilanteeseesi sopivat vakuutusturvat.

2. Miten vaihdan eläkesijoitukseni edunsaajaa?

Yrityksen edustaja voi pyytää muutosta joko Nordean verkkopankin viestillä tai Omapostin välityksellä (myös muiden pankkien kuin Nordean tunnuksilla).

3. Miten muutan eläkesijoituksen maksusuunnitelmaa?

Yrityksen edustaja voi muuttaa eläkesijoituksen maksusuunnitelmaa soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). Varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi.  

4. Mistä voin muuttaa eläkesijoituksen säästöjä/rahastoja?

Eläkesijoitus ja muutosoikeus voidaan lisätä yrityksen verkkopankkiin tai henkilöasiakkaan verkkopankkiin, jolloin eläkesijoitukseen voi tehdä muutoksia Vakuutukset-välilehdeltä. Yrityksen allekirjoittaja voi lisätä muutosoikeuden soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

5. Milloin voin aloittaa eläkkeen noston?

Eläkkeen maksun aloitus päivämäärä näkyy eläkesijoituksen vuositulosteella ja alkuperäisellä sopimuksella. Lähetämme sekä omistajalle (yritys) että vakuutetulle ilmoituksem eläkkeen maksun alkamisesta noin 3 kuukautta ennen maksujen alkamista. 

6. Sain kirjeen eläkkeenajan alkamisesta, täytyykö minun tehdä jotain?

Kirjeen mukana on palautuskuori ja ohjeet eläkkeen aloittamisesta. Jos eläkkeen nostamista ei ole vielä tarkoitus aloittaa, voitte jättää kirjeen huomioimatta, jolloin eläkkeen aloitus siirtyy automaattisesti vuodella eteenpäin. 

7. Mistä saan eläkesijoituksen laskut uudelleen?

Voitte pyytää eläkesijoituksen edellisiä laskuja soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

8. Haluaisin keskustella eläkesijoituksestani.

Voitte varata ajan sijoitustapaamiseen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

9. Miten voin tehdä noston Corporate Capital-sopimuksestani?

Yrityksen edustaja voi tehdä noston Corporate Capital- sopimuksesta soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm), varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi. 

10. Miten lunastan yrityksen omistuksessa olevan rahaston?

Yrityksen edustaja voi lunastaa yrityksen rahaston soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm), varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi. 

11. Miten yrityksemme voi säästää?

Voit varata ajan maksuttomaan sijoittamisen ja säästämisen neuvotteluun Nordea Business Centrestä 0200 2121 (pvm/mpm), jotta voimme kartoittaa sopivimman sijoittamisen ja/tai säästämisen ratkaisun yrityksellesi. 

12. Haluan ostaa ja/tai myydä osakkeita?

Voit myydä ja ostaa yrityksen osakkeita itse verkkopankin kautta, jos yritykselle on avattu arvo-osuustili ja Sijoittajan palvelu. Muussa tapauksessa yrityksen edustaja voi tehdä osaketoimeksiantoja soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

13. Miten pääsen käymään kauppaa osakkeista verkkopankissani?

Kaupankäyntiä varten verkkopankkiin voidaan avata Sijoittajan palvelu. Verkkopankin Sijoittajan palvelussa voit antaa toimeksiantoja sekä seurata niiden toteutumista ja varallisuutesi arvon kehitystä. Palvelussa saat käyttöösi myös monipuoliset tietopalvelut, analyysit ja suositukset. Sijoittajan palvelu sisältää myös pääsyn Nordea Investor -palveluun, joka on suunniteltu käytettäväksi erityisesti mobiililaitteilla. Nordea investoriin kirjaudut verkkopankista, investor.nordea.fi tai mobiilipankista. 

Voit avata Sijoittajan palvelun puhelintapaamisessa, varaa aika tapaamiseen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme osoitteesta nordea.fiAvautuu uuteen ikkunaan valitsemalla Yritysasiakkaat / palvelumme / Sijoittaminen / Kaupankäynti verkossa.

14. Mikä on LEI-tunnus?

LEI-tunnus (Legal Entity Identifier) eli oikeushenkilötunnus on 20-merkkinen tunnus, joka sisältää kirjaimia ja numeroita. Sen avulla maailman rahoitusmarkkinoilla toimivat yritykset voidaan selkeästi tunnistaa. Tarkoituksena on luoda maailmanlaajuinen viitetietojärjestelmä, jossa kaikilla rahoitustransaktioita tekevillä oikeushenkilöillä kaikissa maissa on yksilöivä tunnistetieto.

EU on antanut uusia säännöksiä sen varmistamiseksi, että kaikki rahoitusinstrumenteilla kauppaa käyvät yhteisöt voidaan tunnistaa yhdenmukaisella tavalla. Jos LEI-tunnusta ei ole, kaupankäyntiä tavallisimmilla rahoitusinstrumenteilla ei enää voi jatkaa EU:ssa. Tee näin:

  1. Hanki LEI-tunnus yrityksellesi joltakin valtuutetulta tunnusten myöntäjältä.
  2. Ilmoita LEI-tunnus Nordealle. (sähköpostilla -> lei@nordea.com. Kirjaa viestiin yrityksen nimi, Y-tunnus ja Lei-tunnus).
  3. Kun Nordea vahvistaa LEI-tunnuksen, yrityksesi voi jatkaa kaupankäyntiä rahoitusinstrumenteilla.
15. Miten voin lopettaa säästösopimukseni?

Yrityksen edustaja voi lopettaa säästösopimuksen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm), varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi. 

Kun yrityksesi/yhteisösi asioi pankin kanssa, tulee meidän tunnistaa yrityksen/yhteisön edustaja pankkitunnuksilla. Jos yritystäsi/yhteisöäsi saa edustaa useampi henkilö yhdessä, pankki tarvitsee pankin kanssa tehtäviin toimiin vahvistuksen ja suostumuksen kaikilta yhteisön edustajilta.