Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysytyt tilit, maksut ja maksuliikenne

Kysymykset ja vastaukset

1. Miten avaan yritystilin?

Voit avata yritysasiakkuuden kotisivuillamme www.nordea.fi > Tule asiakkaaksi > Tule yritysasiakkaaksi. Palvelun kautta voit tunnistautua myös muiden pankkien verkkopankkitunnuksilla. Pyrimme käsittelemään hakemuksenne 5 pankkipäivän sisällä. 

Tiedot, mitä asiakirjoja yritystilin avaamiseen tarvitsemme, löydät täältä.

2. Miten saan avattua arvo-osuustilin yritykselle?

Arvo-osuustili avataan puhelintapaamisessa Nordea Business Centressä, jos sinulla on henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset ja yrityksen edustamisoikeus. Ajan tapaamiseen voit varata soittamalla numeroon 0200 2121 (pvm/mpm). 

Verkkopankin Sijoittajan palvelussa voit antaa toimeksiantoja sekä seurata niiden toteutumista ja varallisuutesi arvon kehitystä. Palvelussa saat käyttöösi myös monipuoliset tietopalvelut, analyysit ja suositukset. Kaupankäynti verkkopankissa on edullista ja aktiiviselle kaupankävijälle vielä edullisempaa. Sijoittajan palvelu sisältää myös pääsyn Nordea Investor -palveluun, joka on suunniteltu käytettäväksi erityisesti mobiililaitteilla. Nordea investoriin kirjaudut verkkopankista, investor.nordea.fi tai mobiilipankista.

Lisätietoja löydät verkkosivuiltamme osoitteesta nordea.fi valitsemalla Yritysasiakkaat / palvelumme / Sijoittaminen / Kaupankäynti verkossa.

3. Miten avaan yhdistykselle tilin?

Voit avata yhdistykselle tilin ja palveluita puhelimitse, kun sinulla on hallituksen kokouksen pöytäkirja, jossa tilin avauksesta on päätetty, ja käytössäsi on henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset. Varaa tapaaminen soittamalla Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 (pvm/mpm).

Tilin avausta varten tarvitsette: 

  • Vuosikokouspöytäkirja tai vuosikokouksen pöytäkirjaote, josta käy ilmi nykyisen hallituksen valinta. Pöytäkirjan tulee olla kokouksen puheenjohtajan ja kahden pöytäkirjantarkastajan allekirjoittama. 
  • Lista, josta käy ilmi hallituksen jäsenten henkilötunnus, kansallisuus ja asuinmaa.  Mainittava myös onko hallituksen jäsen poliittisesti vaikutusvaltainen, ja onko hänellä yhteyttä poliittisesti vaikutusvaltaiseen henkilöön.
  • Ajantasainen yhdistysrekisteriote.
  • Yhdistyksen säännöt.
  • Hallituksen pöytäkirja tilin ja palveluiden avaamisesta/ muutoksesta pankkipalveluihin. Pöytäkirjasta on tultava ilmi yksilöidysti mitä pankkipalveluita avaus/muutos koskee ja nimettävä niiden käyttäjät. Mainittava myös kenet on oikeutettu tekemään avaus/muutos pankkipalveluihin. Pöytäkirjan tulee olla yhdistyksen sääntöjen mukaisesti allekirjoitettu.

Lisätietoja ja ohjeita löydät täältä.

4. Miten saan avattua vuokravakuustilin?

Vuokravakuustiliksi avataan yrityksen käyttötili. Avaus tehdään puhelintapaamisessa. Tili annetaan vakuudeksi jonkun pääsopimuksen täyttämiseksi. Vuokrasopimuksen lisäksi vakuustili voidaan avata lainasopimuksen ja työ- tai tavarantoimitussopimuksen pantiksi. Panttaus perustuu tilinomistajan ja pantinsaajan väliseen sopimukseen, jossa on sovittu panttausehdot.

Tili avataan vuokralaisen nimelle. Sekä vuokralaiselle että vuokranantajalle annetaan Tilivarojen panttausilmoitus -lomake todisteeksi tilin avaamisesta. Samalla lomakkeella vuokranantaja luopuu oikeuksistaan tiliin vuokrasuhteen päättyessä.

Vuokravakuuden ominaisuudet:

  • Vuokranantaja voi nostaa tililtä varoja ilman pankin tai vuokralaisen suostumusta. 
  • Jos vuokranantaja nostaa tililtä kaikki varat, on hänellä samalla oikeus lopettaa tili 
  • Vuokravakuus voidaan siirtää, mikäli vuokranantaja vaihtuu 
  • Jos tilinomistaja haluaa, pankki toimittaa hänelle tiliotteen tai asiakas voi itse seurata tilitapahtumia verkkopankin kautta.

Tilivarojen panttausilmoitus -lomakkeesta veloitetaan hinnaston mukainen palkkio. 

Tilinavauksessa tarvitaan vuokrasopimuksen tietoja, joten vuokrasopimus tulee toimittaa pankille tiliä avattaessa.

Vuokravakuustilin avauksen voit tehdä puhelintapaamisessa, johon voit varata ajan soittamalla Nordea Business Centreen p. 0200 2121 (pvm/mpm).

5. Miten muutamme tilinkäyttöoikeuksia?

Muutokset yrityksen tilinkäyttöoikeuksiin voidaan tehdä puhelintapaamisessa, mikäli yrityksen edustajalla ja uudella tilinkäyttöoikeudenhaltijalla on henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset. Voit varata ajan tapaamiseen soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm).

Osakeyhtiön tilin käyttöoikeuden voi muuttaa yrityksen edustaja ilman hallituksen pöytäkirjaa. Yhdistykseltä, osuuskunnalta, säätiöltä ja taloyhtiöltä vaaditaan aina hallituksen pöytäkirja, jossa käyttöoikeudesta on päätetty.

Mukana tapaamisessa tulee olla myös tuleva käyttöoikeudenhaltija

6. Miten saan tilinumeroni IBAN-muodossa?

Voit tarkistaa yrityksen IBAN-muotoisen tilinumeron täältä.

7. Pitääkö yksityiselle elinkeinonharjoittajalle avata yritystili?

Jos yksityisen elinkeinonharjoittajan (toiminimi) toiminta vaatii yrityspalveluita pankilta, kuten maksupäätteen, Web Service-sopimuksen, E-laskutuksen ym. tulee asiakkuus avata yrityspuolelle.

8. Mistä saan tilattua turvapusseja/tilityslomakkeita?

Voit tilata tarvitsemasi päiväkassatilitysten turvapussit ja tilityslomakkeet osoitteesta turvapussit.wapa.fi.Avautuu uuteen ikkunaan Verkkopalvelu on itsepalvelukanava ja hyvin ohjaava.

9. Miten saan E-lasku sopimuksen yritykselle?

Voit ottaa e-lasku-palvelun heti käyttöön verkkopankissa kohdasta e-lasku, kun sinulla on Yrityksen Classic verkkopankki käytössäsi. Palvelussa on valmis lomakepohja, johon lähtevän e-laskun tiedot täydennetään. Jos vastaanottajalla ei ole olemassa sähköistä laskutusosoitetta, niin voit palvelussa valita myös paperilaskun lähetyksen, jolloin pankki toimittaa laskun asiakkaallesi paperilaskuna.

E-laskujen vastaanottamisesta tulee sopia suoraan laskuttajan kanssa. Saapuvan e-laskun saat verkkopankkiisi etusivulle hyväksyttäväksi. E-laskujen lähettäminen ja vastaanottaminen ovat heti voimassa käyttöönottosopimuksen vahvistuksen jälkeen. 

Jos yritykselle avataan vain e-laskujen lähetys- tai vastaanottopalvelu (ei molempia), ovat käyttöönottomaksu ja kuukausittainen käyttömaksu puolet yllä ilmoitetuista. Tällöin avauspyynnön voit lähettää Nordea/omapostin kautta, Yrityksen Classic -verkkopankin postin kautta tai soittamalla Nordea Business Centre p. 0200 2121 (pvm/mpm).

E-lasku eräsiirtona -palvelu on vaihtoehto, jos käytät kirjanpito- tms. taloushallinnon ohjelmistoa, mikä tukee Finvoice -tiedostomuotoa. Lähtevät e-laskuaineistot voit muodostaa yrityksesi taloushallinnon järjestelmässä ja lähettää Nordean eräsiirron kautta. Vastaavasti saapuvat e-laskuaineistot noudat Nordeasta eräsiirtona ja voit edelleen viedä tarkastettavaksi ja tiliöitäväksi taloushallinnon järjestelmääsi.

E-lasku eräsiirtona -palvelun voi avata konttorissa tai puhelintapaamisessa, johon voit varata ajan soittamalla Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 (pvm/mpm). Puhelintapaamisessa tunnistamme yrityksen edustajan henkilökohtaisilla pankkitunnuksilla. 

10. Miten saan peruttua maksun, joka meni väärälle tilille?

Emme saa peruuttaa maksua ilman saajan suostumusta sen jälkeen, kun raha on kirjattu saajan tilille. Voimme pyynnöstäsi kuitenkin lähettää maksunsaajalle kirjeen, jossa pyydetään maksunsaajaa palauttamaan virheellinen maksu tai ilmoittamaan suostumuksensa veloitukseen. Maksun palautusta pyydetään noin kahden viikon sisällä. Kirjeessä mainitaan myös, että ellei saaja palauta varoja, luovuttaa pankki saajan yhteystiedot maksajalle. Mikäli maksua ei palauteta tai saajaan ei saada yhteyttä, on pankki oikeutettu ilmoittamaan sinulle kirjallisesti maksun saajan nimen ja osoitteen.

Kirjeen lähettämiseksi pyydän sinua vahvistamaan toimeksiannon verkkopankin postilla. Ilmoita viestissäsi seuraavat tiedot:

  • veloitustilin numero
  • maksupäivä
  • euromäärä 
  • käyttämäsi virheellinen saajan tilinumero 
  • saajan tilinumero, jolle suoritus olisi pitänyt mennä
  • saajan nimi.

Voit myös pyytää maksun palautusta soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

11. Olen maksanut epähuomiossa suljetulle tilille. Palautuuko rahat automaattisesti?

Suljetulle tilille tehdyt tilisiirrot palautuvat automaattisesti 10 pankkipäivän sisällä. 

12. Miten saan tehtyä tilisiirron, kun verkkopankin maksuraja on täynnä?

Jos verkkopankin maksuraja on ylittynyt, yrityksen edustaja voi tehdä tilisiirron soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm), varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi. Jos kyseessä on kauppa tai normaalia suurempi tilisiirto, varaudu lähettämään tosite maksusta. 

13. Mikä on Nordean BIC/SWIFT-koodi?

Nordean Bic/Swift-koodi on: NDEAFIHH.

14. Olen tekemässä maksua ulkomaille, mitä tietoja tarvitsen?

Ulkomaan maksumääräyksen tekeminen on mahdollista verkkopankissa kohdassa Maksut/Ulkomaille. Tarvitset saajan tilinumeron sekä pankin SWIFT/BIC-koodin. Ohjeet maksun tekemiseksi löydät Ohje-painikkeen alta kohdasta Maksut ulkomaille. Tarvittaessa saat apua soittamalla Yritysten Maksuliikeneuvontaan numeroon 0200 76210 ma-pe 8-17.

Maksutapana voi olla maksumääräys tai pikamääräys. Maksumääräyksen toimitusaika on noin 3-7 pankkipäivää ja pikamääräyksen 1-3 pankkipäivää. Maksumääräyksen kulut ovat 7,00 euroa ja pikamääräyksen kulut 32,00 euroa.

Maksumääräys on mahdollista lähettää saajalle täysimääräisenä tai siten, että maksaja ja maksun saaja maksavat kumpikin oman pankkinsa kulut. Kun valitset ”maksan oman pankkini kulut”, valuuttamaksusta veloitetaan 7,00 euroa. Jos valitset ”Maksan kaikki kulut”, veloitetaan 7,00 euron lisäksi 22 euroa ja mikäli tämä veloitus ei riitä kaikkien kulujen kattamiseen, voidaan kuluja veloittaa tililtä jälkikäteen. Välittäjäpankit voivat myös veloittaa omat kulunsa maksun välittämisestä. 

Tarkista vahvistusnäytöltä maksun tiedot sekä maksusta veloitettavat kulut. Huomioithan, että maksua ei ole mahdollista peruuttaa sen vahvistamisen jälkeen.

15. Minun pitää lisävahvistaa yrityksen maksu, miten teen sen?

Internetissä liikkuvien haittaohjelmien määrä on kasvanut merkittävästi ja usein ne asentuvat käyttäjän tietämättä tämän tietokoneelle. Rikolliset pyrkivät haittaohjelman avulla käyttämään hyväkseen auki olevaa verkkopankki-istuntoa. Nordea on reagoinut tähän tuomalla lisäturvaa verkkopankin käyttöön.

Verkkopankin järjestelmä poimii poikkeukselliset maksut lisävahvistettavaksi. Maksun tekee poikkeukselliseksi yleensä sen suuruus tai tili, jolle summa maksetaan. Kun maksun lisävahvistamista vaaditaan, verkkopankki neuvoo kuinka toimia. Vahvistamisen voi tehdä soittamalla lisävahvistusnumeroon 0800 165 656 (ulkomailta soitettaessa +358 800 165 656), missä sinut tunnistetaan verkkopankkitunnuksilla. Palvelu on auki 24 h/vrk.

Lisävahvistamisesta ei aiheudu lisäkustannuksia kotimaassa. Ulkomailta soitettaessa operaattori veloittaa hinnastonsa mukaiset kulut. 

Lisävahvistamisen voi tehdä myös tekstiviestillä. Yllä mainitussa lisävahvistusnumerossa voit rekisteröidä matkapuhelinnumerosi tekstiviestivahvistus -palveluun. Rekisteröinnin jälkeen mahdolliset lisävahvistuspyynnöt saat automaattisesti tekstiviestinä ja vastaamalla siihen maksun vahvistettua.

16. Miten saan tiliotteet/viitemaksut/aineistot kirjanpitäjälle suoraan?

Mikäli haluat valtuuttaa tilitoimiston noutamaan esimerkiksi tiliotteet ja viitetapahtumat tai lähettämään maksuja pankkiin, tulee sinun lähettää meille maksuliikevaltakirja. Voit hakea valtakirjapohjan kotisivuiltamme nordea.fi > Yritysasiakas > > Palvelumme > Tilit ja maksut > Valtakirja -maksuliikepalvelut (oikeassa reunassa).

Mikäli sinulla on yrityksessäsi edustusoikeus ja henkilökohtaiset pankkitunnukset käytössäsi, voit lähettää täytetyn valtakirjan Omaposti-kanavan kautta. Omapostiin kirjaudutaan henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla. Alla linkki Omaposti-kirjautumiskanavaan: 

nordea.fi/omaposti

17. Kauanko tilisiirrossa pankkien välillä kestää?

Ennen klo 14 tehdyt tilisiirrot välittyvät vastaanottajalle saman pankkipäivän aikana. Jos tilisiirto tehdään kyseisen kellonajan jälkeen, maksu siirtyy vastaanottajalle seuraavana pankkipäivänä. Tämä koskee kaikkia Nordeasta välitettäviä euromääräisiä tilisiirtoja Suomessa ja Euroopassa.

18. Miten noudan sähköisen tiliotteen yrityksen verkkopankista?

Voit noutaa sähköisen tiliotteen yrityksen Classic-verkkopankista kohdasta Eräsiirto ja tiliotteet > Konekielinen tiliote.

  • Valitse kuukaudet, joilta haet tiliotteita. Sisällytä hakuun kuukausi kokonaisuudessaan.
  • Valitse aineiston tilaksi sekä Uusi että Noudettu. Tämän jälkeen paina Hae.
  • Valitse luettelosta haluamasi tiliote ja paina oikeasta alakulmasta Nouda.

Sähköiset tiliotteet ovat noudettavissa yrityksen Classic-verkkopankissa 18kk.

19. Miten saan tilattua vanhoja tiliotteita?

Yrityksen sähköiset tiliotteet ovat noudettavissa 18kk. Vanhempia tiliotteita on mahdollista tilata uusintatilauksena. Voit tilata uusintatiliotteen verkkopankin postin välityksellä tai soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm)

Jälkeenpäin tilattu tiliote tulostetaan aina kalenterikuukaudelta ja tilaus maksaa palveluhinnastomme mukaisesti 10 euroa / kpl. Kulut veloitetaan heti tilausta tehtäessä. Jos tilillä ei ole riittävästi katetta, ei tilausta voida tehdä. Tiliotteen toimitusaika on noin kaksi viikkoa.

Ilmoitathan tilatessa miltä tililtä, kuukaudelta ja vuodelta uusintatiliotteen tarvitset sekä tilinumeron, jolta voimme veloittaa kulut.

20. Miten voin tallettaa yrityksen käteistä?

Yrityksen käteistä voitte tallettaa Business Visa Debit -kortilla tai yrityksen Talletuskortilla TalletusOtto-automaatilla.

Päiväkassatilitykset voidaan tehdä myös yösäilöön. Yösäilön käyttöä varten avataan rahahuoltosopimus pankin kanssa. Voit varata ajan sopimuksen avausta varten soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm).

Lue lisää käteisrahapalveluista tästä.

21. Miten saan yritykselle vaihtorahaa?

Vaihtorahaa yritykselle voi tilata vaihtorahalokerikkoon. Kun yrityksellä on vaihtorahalokerikko käytössä, voit tilata vaihtorahat kätevästi verkosta arvokuljettajan asiakasportaalin avulla.

Voit varata ajan vaihtorahalokerikon käyttöönottoa varten soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm).

Lue lisää käteisrahapalveluista tästä.

Kun yrityksesi/yhteisösi asioi pankin kanssa, tulee meidän tunnistaa yrityksen/yhteisön edustaja pankkitunnuksilla. Jos yritystäsi/yhteisöäsi saa edustaa useampi henkilö yhdessä, pankki tarvitsee pankin kanssa tehtäviin toimiin vahvistuksen ja suostumuksen kaikilta yhteisön edustajilta.