Kysy chatissa Avautuu uuteen ikkunaan

Usein kysyttyä yritysrahoitus ja -lainat

Kysymykset ja vastaukset

1. Tarvitsen rahoitusta yritykselleni.

Hae yritysrahoitusta verkossa tästäAvautuu uuteen ikkunaan.

Yrityksen luottoneuvottelu käydään puhelintapaamisessa Nordea Business Centressä, jos sinulla on yrityksen edustamisoikeus ja henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset.

Yrityksen maksukyky ja tulevaisuudennäkymät ovat tärkeimmät rahoituspäätöksen perusteet. Lainaan tai luotolliseen tiliin tarvittava vakuus pohditaan aina asiakaskohtaisesti. Tavallisimpia vakuuksia ovat asunto-osakkeet ja tonttiin kiinnitetyt panttikirjat. Yrityskiinnitystäkin voi käyttää, jos yritys on merkitty kaupparekisteriin ja sillä on irtaimistoa, jolla on merkitystä vakuutena. Voit lukea lisää rahoituksesta ja hakea rahoitusta tästä. Avautuu uuteen ikkunaan

Luottokeskusteluun tarvitaan mukaan yrityksen viimeinen tilinpäätös, mahdollisesti kassabudjetti sekä mahdollinen hallituksen päätös limiitin/ luoton hakemisesta, vakuuden antamisesta ja panttaamisesta. 

2. Miten saan pankkitakauksen yritykselleni?

Pankkitakauksia voidaan käyttää lukuisissa yhteyksissä esimerkiksi erilaisten toimitusten, urakoiden, kauppahinnan ja muiden maksuvelvoitteiden vakuutena. Pankkitakaus käy myös erilaisten viranomaismääräysten ja lainsäädännön asettamien vakuusvelvoitteiden täyttämiseen.

Voit myös itse edellyttää yrityksesi sopimuskumppanilta pankkitakausta varmistuaksesi tämän kyvystä toimia sopimuksen edellyttämällä tavalla. Tarkista meiltä, voimmeko kantaa puolestasi ulkomaisen maa- ja pankkiriskin.

Kotimaan kaupassa käytetään pääsääntöisesti omavelkaista takausta. Kansainvälisessä kaupassa puolestaan on yleisesti käytössä On demand -takuu. 

Lisätietoa pankkitakauksesta löydät täältä.Avautuu uuteen ikkunaan

Voit hakea pankkitakausta puhelintapaamisessa, ajan tapaamiseen saatte varattua Nordea Business Centrestä 0200 2121 (pvm/mpm).

3. Miten saan rahoitusta yrityksen ostoon?

Jos tarvitsette rahoitusta yrityksen (osakekannan) ostamiseen, tulee rahoitus hakea alustavasti henkilökohtaisena lainana. Mikäli olet ostamassa toisen yrityksen yritystoimintaa omalle yrityksellesi, voit hakea yrityslainaa tästä.Avautuu uuteen ikkunaan 

Henkilökohtaisissa pankkiasiaoissa voitte olla yhteydessä Nordea Asiakaspalveluun 0200 3000 (pvm/mpm). 

4. Miten saan erääntyneen lainan lyhennyksen maksuun?

Jos lainan maksu erääntyy, voit maksaa sen kopioimalla erääntyneen maksun tiedot ja tekemällä ’’Uuden Maksun’’. Jos erääntyneen maksun erittelyssä ei ole mainittuna viitenumeroa, voitte käyttää viitenumeroa: 123.  

5. Miten saan yritykselleni joustoluottoa?

Yrityksen Joustoluotto sopii nopeaan käyttöpääoman tarpeeseen ja pieniin investointeihin 25 000 euroon asti. Laina-aika on valintasi mukaisesti 3-36 kk. Yrityksellä on oikeus kahteen lyhennysvapaaseen kuukauteen kalenterivuodessa. Voit myös sopia lyhennysvapaata luottokauden alkuun 1-6 kuukautta. Luoton voi maksaa pois ennenaikaisesti ilman ylimääräisiä kuluja.

Lisätietoa Joustoluotosta saat Nordean verkkosivuilta. Voit myös hakea joustoluottoa tästä.Avautuu uuteen ikkunaan

Yrityksen Joustoluottoa voit myös hakea puhelintapaamisessa, kun sinulla on yrityksessä edustamisoikeus ja Nordean henkilöasiakkaan verkkopankkitunnukset. Varaa tapaaminen soittamalla Nordea Business Centreen numeroon 0200 2121 (pvm/mpm).

6. Mistä näen paljonko minun pitää maksaa joustoluottoa pois?

Joustoluoton jäljellä oleva saldo on nähtävissä joustoluoton laskun laskuerissä. Voit myös selvittää Joustoluoton jäljellä olevan saldon soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

7. Saisinko joustoluoton laskun jatkossa e-laskuna?

Joustoluoton lasku on mahdollista muodostaa e-laskuna. Voitte ilmoittaa Joustoluoton verkkolaskuosoitteen lähettämällä viestiä yrityksen edustajan tai yrityksen verkkopankista, tai soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm). 

8. Miten saan lainanlyhennykseen lisää maksuaikaa?

Yrityksen edustaja voi hakea lainanlyhennykseen lisää maksuaikaa soittamalla Nordea Business Centreen 0200 2121 (pvm/mpm), varaathan henkilökohtaiset verkkopankkitunnukset mukaan soittaessasi. 

9. Mistä saan tietoja olemassa olevasta osamaksusopimuksestamme?

Voit tiedustella osamaksusopimuksenne tietoja Osamaksurahoituksen asiakaspalvelusta 0200 86210 (val 2) (ma-pe 8:30-16:30).

10. Mistä saisin tietoa olemassa olevasta leasingsopimuksestamme?

Voit tiedustella leasingsopimuksenne tietoja Leasingrahoituksen asiakaspalvelusta 0200 86210 (val 3) (ma-pe 8:30-16:30).

11. Miten haen taloyhtiölainaa?

Taloyhtiölle voit pyytää lainatarjousta kätevästi kotisivuiltamme löytyvällä tarjouspyyntölomakkeella. Tee tarjouspyyntö tästä.Avautuu uuteen ikkunaan

Kun yrityksesi/yhteisösi asioi pankin kanssa, tulee meidän tunnistaa yrityksen/yhteisön edustaja pankkitunnuksilla. Jos yritystäsi/yhteisöäsi saa edustaa useampi henkilö yhdessä, pankki tarvitsee pankin kanssa tehtäviin toimiin vahvistuksen ja suostumuksen kaikilta yhteisön edustajilta.