Yrittäjän avainnippu turvalliseen asiointiin
Nykyään Nordea ID:n avulla on mahdollista hyväksyä maksuja, kirjautua mobiili- ja verkkopankkiin sekä chattailla pankin botin ja sen ihmiskollegojen kanssa. Tunnistautumisella tarkoitetaan jo paljon muutakin kuin pelkästään pankkipalveluihin tunnistautumista: pankkitunnukset ovat avain lähes kaikkeen digitaaliseen asiointiin, niin julkisissa kuin yksityisissä palveluissa. Nordea ID onkin käytössä Suomessa jo lähes kaikilla Nordea henkilöasiakkailla ja useilla yritysasiakkailla.
Näin Nordean sähköisten tunnistautumisratkaisujen tiimistä vastaava Mikko Hiekkataipale avaa tunnistautumisen historiaa:
”Ennen käveltiin konttoriin, näytettiin passi ja siitä virkailija tunnisti oikean henkilön. Näin varmistettiin, etteivät pankkisalaisuudet vuotaneet vääriin käsiin. Nykyisin, kun asiakkaat käyvät konttorissa enää hyvin harvoin, sähköinen tunnistautuminen takaa turvallisen asioinnin verkossa.”
Sitä mukaa, kun palvelut sähköistyvät ja ihmiset yhä enemmän suosivat arkisten asioiden hoitamista virtuaalisesti, kasvavat myös vaatimukset tunnistautumiseen tarkoitettujen sovellusten toimivuudelle ja luotettavuudelle.